Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Oritkarin yhdistettyjä auto–juna-kuljetuksia esitetään pa­lau­tet­ta­vik­si  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« : Marraskuu 14, 2018, 02:26:28 »

Oritkarin yhdistettyjä auto–juna-kuljetuksia esitetään pa­lau­tet­ta­vik­si – ­va­sem­mis­to­lii­ton aloitteen mukaan kas­vi­huo­ne­pääs­töt vähenisivät 60 – 80 prosenttia.



Vasemmistoliiton valtuutettu Mikko Viitanen ja muita valtuustoryhmän jäseniä allekirjoittivat maanantaina Oulun kaupunginvaltuustolle valtuustoaloitteen, jossa esitetään kaupungin aloittavan neuvottelut Oritkarin yhdistettyjen auto–juna-kuljetusten uudelleen aloittamisesta liikenneministeriön, Pohjois-Pohjanmaan liiton ja VR-yhtymän kanssa.

Oritkarissa toimi vuosina 2004–2013 terminaali, josta kuorma-autoja ja irtoperävaunuja kuljetettiin yhdistettyinä kuljetuksina Oulun, Tampereen ja Helsingin välillä enimmillään kahdella junaparilla vuorokaudessa.

VR Transpoint lopetti yhdistetyt kuljetukset huonon kannattavuuden ja kysynnän takia, mikä johtui osin Kokkola–Ylivieska-välin ruuhkaisuudesta ja Seinäjoki–Oulu-välin ratatöistä.

Aloitteen mukaan Pohjanmaan radan peruskorjauksen valmistuminen mahdollistaisi yhdistettyjen kuljetusten aloittamisen uudelleen.

Sillä voitaisiin vähentää kasvihuonepäästöjä, sillä yhdistettyjen auto–juna-kuljetusten on arvioitu säästävän energiankulutusta 50 prosenttia ja hiilidioksidipäästöjä matkasta riippuen 60–80 prosenttia.

lähde: Kaleva https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/oritkarin-yhdistettyja-autojuna-kuljetuksia-esitetaan-palautettaviksi-vasemmistoliiton-aloitteen-mukaan-kasvihuonepaastot-vahenisivat-60-80-prosenttia/810246/
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Oritkarin yhdistettyjä auto–juna-kuljetuksia esitetään pa­lau­tet­ta­vik­si  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina