Tuomo Järvelä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 4
|
« : Tammikuu 18, 2019, 10:23:32 » |
|
Hei,
olisiko kellään jakaa tietoja Leninin junasta 353, jolla hän matkusti seurueineen huhtikuussa 1917 Torniosta Tampereen ja Riihimäen kautta Pietariin?
Kaipaisin tietoja mm. sen junan veturista, vaunuista, kokoonpanosta ja junan aikatauluista. Erityisesti siitä Tornion ja Riihimäen välisestä junasta olen kiinnostunut. Netissä on mainittu Leninin veturiksi H2 numerolla 293, mutta oliko se se veturi, joka lähti Riihimäeltä itään, vai se joka saapui Torniosta Helsinkiin.
Olen kirjoittelemassa omaksi ilokseni Kokkola-aiheista romaania, jossa Leninin junalla on iso osa.
Kiitokset.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2202
|
« Vastaus #2 : Tammikuu 18, 2019, 12:26:03 » |
|
Taitaapa tiedot kyseisen ajanjakson (matkustajia kuljettavien) junien kokoonpanoista ja vetureista olla aika vaikeasti löydettävissä. Mutta mahdotonta se tuskin on. Itse lähtisin hakemaan vastauksia kyseisen ajan - aikataulukirjoista ja niiden liitteistä - veturien ja matkustajavaunujen sijoituksista kertovista kirjelmistä ja tilastoista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2553
|
« Vastaus #3 : Tammikuu 18, 2019, 13:09:00 » |
|
Veturi H2 293 liikennöi Viipurin ja Pietarin välillä ollen vek Huugo Jalavan nimikko. Kirjassa "Höyryveturit Valtionrautateillä" sivulla 520 on kerrottu tämän veturin osuus Leninin matkoilla. Sen merkittävin osuus oli Leninin pakomatka Pietarista Suomeen heinäkuussa. Veturi oli tuolloin halkopolttoinen ja Lenin oli maskeerattu apulämmittäjäksi. Leninin palatessa Pietariin 20.10.1917 veturi oli jo hiilipolttoinen, joten Lenin ei voinut avustaa lämmittäjää. Tästä veturista ja Leninin matkoista sillä on paljon höpö-höpö-tekstiä netissä, joten tässä em. kirjaan matkoista kirjoittamani teksti: (viistottu ei ole kirjassa)
Helmikuun 1917 vallankumouksen seurauksena valta Venäjällä siirtyi väliaikaiselle hallitukselle, jonka oikeus-, sittemmin pääministerinä toimi Aleksandr Kerenski. V.I. Lenin saapui Saksasta Suomen kautta Pietariin 16.4.1917. Bolševikit yrittivät jo heinäkuussa vallankaappausta, mutta yritys epäonnistui. ”Heinäkuun päivien” (16-20.7.1917, Juliaanisen kalenterin mukaan 3-7.7.1917) kansannousun jälkeen Kerenski määräsi Leninin ja muut johtavat bolševikit vangittaviksi. Lenin pakeni Suomeen Pietarista klo 22:30 lähteneen junan 71 halkopolttoisessa veturissa H2 293 esiintyen kuljettaja Huugo Jalavan toisena lämmittäjänä.
20.7.1917 (7.10.1917 Juliaanisen kalenterin mukaan) Lenin palasi Pietariin samalla veturilla saman miehistön kanssa. Veturi oli tällä välin muutettu kivihiililämmitteiseksi, joten Lenin ei voinut osallistua lämmittämiseen ollen vain matkustajana veturissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2553
|
« Vastaus #4 : Tammikuu 18, 2019, 13:35:52 » |
|
Veturina Torniosta Kemiin on ollut G6 (Sk2), Kemistä Ouluun G6 tai H6 (Hk5), Oulusta Kannukseen H6, Kannuksesta Seinäjoelle H6 tai G8 (Sk6), Seinäjoelta Tampereelle H5 (Hk3) tai H7 (Hv4) [kevyt kiskotus esti Tampereen H8 käytön], Tampereelta Riihimäelle H5, H7 tai H8 (Hv1), Riihimäeltä Kouvolaan ja Viipuriin luultavimmin H8 tai vaihtoehtoisesti melkein mikä vain H1-H5, H7, H8) ja Viipurista Pietariin H1-2 (Hk1) tai H7 tai H8.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|