Oikein. Rautatieliikenteellä on myös muita etuja.
Täällä voisikin spekuloida, minne lähijunaliikenne voisikaan taas ulottua. Oulun seudulla ainakin Oulusta pohjoiseen aina Iihin asti voisi hyvinkin löytyä riittäviä matkustajamääriä. Samoin Kemi-Tornio pendeliliikenne. Tietysti nämä vaatisivat lisäraiteiden rakentamista.
Jyväskylän seudulla on julkisuudessa väläytelty myös Äänekoski-Laukaa-Jyväskylä -liikennettä. Lisäisin tähän myös Vaajakosken ja Muuramen. Rataverkko on tosin joka suuntaan yksiraiteista. Muuramen suuntaan tunnelit ovat yksiraiteisia, joten tämä voi tulla kalliiksi, mutta kallista se moottoritiekin on.
Lähtökohtaisesti kaikkialla, missä nyt on moottoritie tai sellainen on rakenteilla, pitäisi olla mahdollisuus myös paikallisesti toimivaan kiskoliikenteeseen eli liikennemäärät ovat Nuo ylläolevat esimerkit ovat kaikki sellaisia: Jyväskylästä on jo nyt moottoritie Muuramen suuntaan (ei mene ihan perille, mutta melkein), Vaajakoskelle ja tulossa on aina Äänekoskelle asti pohjoiseen. Oulusta on Haukiputaalle moottoritie ja Iihin moottoriliikennetie. Kemi-Tornio on maailman pohjoisin moottoritie.
Lisäraiteiden tekeminen tulee toki kalliiksi, mutta jostain nämä rahat teihinkin on saatu. Liikennettä ei tietenkään saa kannattavaksi ennen kuin ilmastosyistä autoilu tulee todella kalliiksi, mutta ennen pitkää ennustan, että niinkin vielä käy.