Luin jostain Porvoo-Kouvola hankkeesta tai tulihan se linkki tätä kirjoittaessa
https://kouvolansanomat.fi/uutiset/lahella/c1946962-28cb-4b31-9a8d-6e342aec860bMutta hei haloo mitäs tuo Oikorata oikoi? Muutaman lahtelaisen kulkua? Järjellä ajatellen, jos halutaan ohjata tavaraa Vuosaareen, niin uusi linjaus Mikkelistä Heinolaan ja kiskot rullalle Kouvolan väliltä, taitaisi jäädä samalla muutama kilometri varastoonkin. Se olisi Oikorata. Samalla Loviisa saisi uuden merkityksen huippujen tasaajana.
Mikäli tuo ei onnistuisi, niin wanha Koria-Voikkaa-Harju uudestaan käyttöön, 2 min pysähdys Korialla on paljon nopeampaa kuin eestaaspelleily Kouvolassa, samalla aikaa säästyisi niin paljon, että Haukivuorikin voisi saada sen minuuttinsa takaisin ;-)
Kotkahaminan syväsatamiin voisi ohjata Karjalan ja Venäjän tavaraliikenteen, Helin reittiä.
Pietarin rata tehtiin tykinkantaman päähän merestä, mutta ihmeen kantavat tykit oli noissa Riihimäen-Kouvolan rannoilla purjehtineissa laivoissa.
Turun tunnin myöhässä oleva juna on varmaan jo pureksittu. mutta Uki-Rauma? Kemir... korjaan Yaran liikenne kustantaisi sen varmaan kokonaan, mutta on näköjään halvempaa korjata veltto Turun rata kuin tehdä puolet lyhyempi uusi parempaan maastoon, eihän se lyhentäisi kuljetusmatkaakaan kuin jonkun 100 kilsaa.
Siitäpä rakentelemaan. Pölkyt poikittain ja kiskot pitkittäin niiden päälle, yksinkertaisten henkilöiden yksinkertaista puuhaa...