Niiden muutamien Esslingenin vaunuja esittävien värikuvien perusteella tekisi mielellään sellaisen johtopäätelmän, että Saksassa valmistuneiden vaunujen sininen oli erilainen kuin Suomessa valmistuneiden vaunujen. Tätä tulkintaa on kuitenkin vaikea vahvistaa, koska vaunuista otetut värikuvat ovat menettäneet värejään ja koska rinnalla ei ole Suomessa valmistuneita vaunuja.
Asiaa voi yrittää lähestyä muillakin tavoilla. Pienoisrautatiekerho ry:n kerhotilojen hyllyssä on tällä hetkellä Esslingenin vaunusta rakennettu 1:10-pienoismalli. Se on haapamäkeläisten omaisuutta ja päätynyt kerholle sillä ajatuksella, että malli restauroitaisiin. Sille ei ole kuitenkaan tehty mitään. Pienoismalli on Esslingenin tehtaan toimittama, eli malli on aikanaan rakennettu Saksassa.
Pienoismallin maalaus vastaa saksalaisten toimittaman esikuvan väritystä, joka koostuu sinisestä ja alumiiniväristä. Kuinka tarkasti pienoismallin maalaus mahtaa vastata esikuvaansa ja voisiko mallia käyttää värinmäärityksessä lähdeaineistona? Ovatko pienoismallin värit kestäneet aikaa? Kokeilin asiaa RAL-kartan avulla. RAL on siinä mielessä hyvä lähtökohta, koska sitähän saksalaiset ovat käyttäneet hyvin pitkään teollisuusvärien määrittelyssä.
RAL 5008 vastaa silmämääräisesti katsottuna täysin pienoismallin sinistä ja RAL 9006 alumiinväriä. VR:n VRS 1111 -standardi vuodelta 1967/68 määrittele Suomessa valmistettujen teräsvaunujen sinisen koodilla AM. Sen RAL-vastaavuus Tikkurilan Väritehtaiden mukaan on RAL 5008. Määrityksen poikkeama AM-väristä on kuitenkin de 5,6. Poikkeama on siis selvä — ehkä jopa merkittävä.
Teknos/Winter on myös sekoittanut VR:lle värejä. VR:n värit löytyvät vanhasta Teknoksen teollisuusmaaliluettelosta Teknoksen omien koodien mukaan määriteltyinä. Niitä käytetään silloin, kun pyrkimyksenä on tilata mahdollisimman hyvn AM:n väriä vastaava maalierä. Pyysimme aikoinamme Teknokselta RAL-vastaavuudet tehtaan sekoittamille VRS-väreille. Teknos määrittelee teräsvaunujen sinisen RAL5001.
Tästä voinee päätellä sen, että VRS 1111 -standardin mukaiselle AM-värille ei ole suoraa RAL-vastaavuutta. Molemmat väritehtaiden määritelmät ovat ainoastaan
lähimmät RAL-vastaavuudet, eivät siis absoluuttiset vastaavuudet. Tämä pätee lähes kaikkiin vanhoihin VR-väreihin ennen kuin VR ryhtyi määrittelemään värit suoraan RAL-koodien avulla.
Voisi kuvitella, että Esslingenin tehdas ei ole ryhtynyt sekoittelemaan eksoottista epästandardia sinistä ainakaan omasta päästään, vaan on käyttänyt valmista RAL 5008 -väriä.
Toisaalta — entä jos VR on tilausta tehdessään määritellyt itse vaunussa käytettävän sinisen, joka sitten on sekoitettu Saksassa. Onko kenelläkään olemassa Esslingenin vaunuja koskevia tilausasiakirjoja tai kirjeenvaihtoa? Entä onko olemassa alkuperäisiä piirustusmappeja? Suomessa valmistettujen Eit-vaunujen osalta on ainakin olemassa kuutiomäärin piirustuksia, joissa on kuvattu mm. sellaisetkin asiat kuin vaunujen tuhkakupit ja ovien kahvat — eli lähes kaikki mahdollinen.
Olisiko siitä apua, jos 1:10-vaunusta irrottaisi varovasti värilastuja, joista teetettäisiin tarkka värimääritelmä? Toistaiseksi Esslingenin vaunujen väritys perustuu kuitenkin olettamuksiin. Restauroinnin kannalta olisi tietenkin kivaa, jos asia saataisiin jollain tavalla vahvistettua. Yksi osoite tutkimustyölle voi olla myös Esslingenin tehdasarkisto — missä se sitten lieneekään.
Kuvat ovat Esslingen teettämästä/valmistamasta 1:10-pienoismallista.