Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Hiitolan - (Käkisalmen - Raudun) - Raasulin radasta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #25 : Heinäkuu 01, 2019, 16:10:10 »

SUOMENMAAN VIRALLINEN TILASTO XIX.
T I E - ja V E S I R A K E N N U K S E T .
SUOMEN TIE- JA VESIRAKENNUSTEN YLIHALLITUKSEN ALAMAINEN KERTOMUS SEN JOHDONALAISISTA TÖISTÄ VUONNA 1913.

https://www.doria.fi/handle/10024/161683

Hiitolan— Raasulin rautatierakennus.

Suomen Eduskunnan alamaisesta esityksestä määräsi Hänen Majesteettinsa Keisari Armossa 30 (17) päivänä joulukuuta 1912 että normaaliraiteinen rautatie käyttämällä kiskoja, jotka painoivat 30 kiloa juoksevalta metriltä, oli raken­nettava Hiitolan asemalta Karjalan radalla Käkisalmen kaupungin kautta Raasulin kylään Raudun pitäjässä lasketusta, 14,750,000 markan suuruisesta kus­tannuksesta ja että rataosa Hiitola—Käkisalmi ensiksi oli pantava työn alaiseksi kuin myöskin että radan rakentamista varten saatiin vuonna 1913 käyttää 1,000,000 markkaa. Samalla oli radan työn alaiseksi panemisen ehdoksi mää­rättävä että asianomaisten kuntain tahi yksityisten henkilöiden tuli edeltäpäin sitoutua vastaamaan siitä rahamäärästä, jolla maan lunastus ja rautatien aikaansaamien haittojen korvaus saattoi nousta yli sen määrän, minkä Hallitus eri­tyisen arvion mukaan harkitsi kohtuulliseksi. Sen ohessa oikeutettiin Keisa­rillinen Senaatti, sittenkun rautatien lopullinen tutkiminen oli toimitettu, vast­edes tekemään ne ehdotukset, joihin syytä saattoi ilmaantua.

Keisarillisen Senaatin käskettyä tämän johdosta 3 päivänä tammikuuta 1913 Ylihallitusta laatimaan täydellisen ehdotuksen ynnä piirustukset ja kus­tannusarvion rautatierakennusta varten ja sittenkun Hiitolan—Käkisalmen välinen rataosa oli saatu paalutetuksi ja sen piirustukset valmistetuiksi, oikeutti Keisarillinen Senaatti 19 päivänä syyskuuta 1913 Ylihallituksen heti alottamaan työt tällä rataosalla sekä asetti Ylihallituksen käytettäväksi tänä vuonna 500,000 markkaa rautatierakennuksen myönnetystä työmäärärahasta. Sen ohessa määräsi Keisarillinen Senaatti vanhemman insinöörin Johan August Strömbergin rautatierakennuksen piiri-insinööriksi sekä oikeutti Ylihallituksen, kunnes ratarakennuksen ehdotus oli tehty ja menosääntö vahvistettu, määräämään tarvitta­vat osasto- ja apulaisinsinöörit ynnä muun henkilökunnan.

Tämän johdosta ryhdyttiin lokakuun alussa valmistaviin töihin, nimittäin varaston hankkimiseen, metsän raivaamiseen ja kivien kiilaamiseen viemäreitä ja siltoja varten. Sen ohessa pantiin muutamia isonpuoleisia maa- ja kallio­leikkauksia työn alaisiksi sekä alotettiin Hiitolan aseman laajennustöitä.

Marraskuun 5 päivänä 1913 määräsi Keisarillinen Senaatti yli-insinööri Otto Fridolf Nybergin rautatierakennuksen työpäälliköksi.

Järjestyksen hoitamista varten määrättiin ratarakennukselle järjestysmies ja poliisi.

Työmiesten kouluijässä oleville lapsille hankittiin kouluopetusta kuntien kansakouluissa rautatierakennuksen kustannuksella ja ryhdyttiin toimiin erityi­sen kansakoulun järjestämiseksi Hiitolan aseman läheisyyteen.

Sairaanhoidon aikaansaamista varten työmiehille ja heidän perheilleen otettiin ratarakennukselle kaksi lääkäriä, toinen Hiitolaan ja toinen Käkisal­meen. Käkisalmen kaupungin kanssa tehtiin sopimus kahden sairassijan varaamisesta kaupungin sairaalassa rautatierakennuksen työmiehiä varten.

Terveydentila työväestön keskuudessa on ollut hyvä. Sairaspäivien luku­määrä on ollut 128.

Työmiesten kesken on sattunut yksi tapaturma, josta on seurannut työkyvyttömyys pitemmäksi kuin kuuden päivän ajaksi.

[Jatkuu taulukoilla]


Sivulla 118 on lisäksi kertomus rautatien tutkimuksesta.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 01, 2019, 19:50:00 kirjoittanut Kurt Ristniemi » tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #26 : Heinäkuu 01, 2019, 17:50:27 »

Erinomainen tietopaketti, kiitos tiedoksisaattamisesta ! 
Mahtaako näitä kertomuksia olla verkossa muiltakin vuosilta?
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #27 : Heinäkuu 01, 2019, 19:53:00 »

Mahtaako näitä kertomuksia olla verkossa muiltakin vuosilta?
Onhan noita aikamoisen monelta vuodelta.
Löytyvät Doriasta  esim. hakusanalla 'SUOMENMAAN VIRALLINEN TILASTO XIX' tai 'SUOMEN TIE- JA VESIRAKENNUSTEN YLIHALLITUKSEN ALAMAINEN KERTOMUS SEN JOHDONALAISISTA TÖISTÄ VUONNA' tms.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« Vastaus #28 : Syyskuu 12, 2019, 23:32:31 »

Ketjussa ei ole vielä graafillisen aikataulun sivua, joten skannasin sellaisen 1.6.1921 alkaneelta aikataulukaudelta n:o 92. Se oli niin iso, että jaoin sen kolmelle A4-sivulle PDF-muotoon laittaen vähän päällekkäisyyttä sivujen kesken. Siitä tuli kuitenkin liian iso tiedosto tähän liitettäväksi (1,9 Mt). Laitoin sen sitten arkistoon kansioon "Asemat ja rataosat". https://rautatiearkisto.info/epolho/
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Hiitolan - (Käkisalmen - Raudun) - Raasulin radasta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina