Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« : Syyskuu 03, 2019, 11:43:56 » |
|
Onko kenelläkään rautatiehallituksen kirjettä N:o 2470/7083, 8.11.1923?
Siinä kielletään Ga-vaunujen kantavuuden nostaminen 15 tonniin. Mutta määrätäänkö siinä jo muunnetut vaunut siirrettäviksi Gdk-sarjaan? Vai siirrettiinkö vaunut jo aikaisemmin?
Minulla on vuoden 1923 kiertokirjekokoelma, mutta siinä ei ole tätä kirjettä.
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 04, 2019, 10:23:25 kirjoittanut Kurt Ristniemi »
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #1 : Syyskuu 04, 2019, 06:13:29 » |
|
Gdk on 1920-luvun 'Liikkuva kalusto' -kirjassa (ns. musta kirja) sivulla 32. Minulla ei tuota sivua valitettavasti ole, mutta tässä muutamia arvauksia: - Ulkonäkö ja mitat (kantavuutta lukuunottamatta) samat kuin 12 tonnin Ga-vaunuilla - Lukumäärä 200:n paikkeilla (kirjan painovuodesta riippuen) - Numerosarja (keinotekoinen) 25482 - 29368
Kuinkahan oikein mahdoin arvata? Ja olivatko kaikki ilmajarrullisia?
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 04, 2019, 08:23:28 kirjoittanut Kurt Ristniemi »
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1181
|
« Vastaus #2 : Syyskuu 04, 2019, 08:47:33 » |
|
Tämä dokumentti (löytyy Eljaksen fileistä) valottaa Gdk-vaunujen tilannetta 1930-luvun alkupuolella. Vaunut muutettiin takaisin Ga-vaunuiksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #3 : Syyskuu 04, 2019, 09:59:04 » |
|
Tämä dokumentti (löytyy Eljaksen fileistä) valottaa Gdk-vaunujen tilannetta 1930-luvun alkupuolella.
Tähän Eljaksen arkistoimaan dokumenttiin kyselyni perustuukin. Siinä kun on mainittu tuo rautatiehallituksen kirje, jonka perään kyselin. Omista arkistoistani löysin sitten tuon Gdk-vaunun mukanaolemisen 1920-luvun 'Liiikuva kalusto' -kirjassa sivulla 32. Ja kuten sanottu, minulla ei tuota sivua valitettavasti ole. Se sivu kertoisi meille paljon lisää. Joskaan ei tietenkään kaikkea oleellista.
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1181
|
« Vastaus #4 : Syyskuu 04, 2019, 20:02:34 » |
|
Kaikkiaan Gdk-vaunuja on ollut Mustan kirjan piirrossivun mukaan 32. Kirjan sivulla esitetty kuvalaattapiirustus on yhtä kuin jarrukopillinen (nurkassa) Ga. Tosin vain pieni vähemmistö vaunuista (=kolme kappaletta) oli kiertojarrulla varustettuja. Lopuissa oli ilmajarru. Sivussa ei ole vuosilukua. Kaikki kiertojarrulliset on yliviivattu ja 18 kappaletta ilmajarrullisia (kahdella eri värillä).
Jos taas selaa varsinaisia vaunuluetteloita, niin vuosina 1926-28 Gdk-vaunujen lukumäärä on ollut 214 kpl. Vuosina 1929, 1930 ja 1931 niitä oli 213 kpl, mutta vuonna 1932 enää 137 kpl. Vuonna 1933 littera on jo kadonnut listauksista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #5 : Syyskuu 05, 2019, 06:37:21 » |
|
Yllättäviä tietoja nuo 'Liikkuva kalusto' -kirjan tiedot.
Vaunuluetteloihin Gdk tuli vuonna 1923, jolloin vaunuja oli heti 216 kappaletta. Siksi tuo kirjan lukumäärätieto on odottamaton.
Samaten odottamaton on jarrukopillisuus. Ainoassa näkemässäni Gdk-vaunun valokuvassa vaunu on jarrukopiton ja siinä on merkintöjen mukaan ilmajarru. Kuva on tiettävästi vuodelta 1923.
Etsiskelin tietoa siitä, milloin (liki) kaikissa tavaravaunuissa oli jo ilmajarru, mutta en sitä tähän hätään löytänyt. Itse oletin näissä 15 tonnin vaunuissa kaikissa olleen ilmajarru. - Panee pohtimaan periatetta, jolla vaunuja valittiin varustettavaksi vankemmilla akseleilla kantavuuden nostamiseksi 15 tonniin.
Olettaminen on kuitenkin (vaunu)historiatutkimuksessa vaarallista. Siksi olinkin kiinnostunut tietämään, mitä 'Liikkuva kalusto' -kirja vaunusta tietää.
Nyt kun vielä löytyisi tuo rautatiehallituksen kirje N:o 2470/7083, 8.11.1923, niin voisi ehkä tsekata enemmänkin olettamuksia.
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1181
|
« Vastaus #6 : Syyskuu 05, 2019, 08:33:36 » |
|
Mustan kirjan tiedot vaunujen kappalemäärästä (32 kpl) ovat ristiriitaiset itse vaunuluettelojen tietojen kanssa. Harmillisesti Mustan kirjan sivussa ei ole vuosilukutietoa, mikä viittaisi siihen, että tiedot ovat 1920-luvulta. Myöhemmin päivityslehtiin ryhdyttiin painamaan vuosilukutieto — alkuvuosina niitä ei ollut. Toisaalta Mustan kirjan luettelointi perustuu vaunukorttitietoihin, jotka vuosittain toimitettiin keskushallinnolle em. kirjan laatimista varten. Ristiriita saattaa siis johtua myös vaunuluetteloihin jääneistä virheistä. Tästä huolimatta vuosien 1926-1932 väliset vaunuluettelot näyttävät olevan johdonmukaisia tässä asiassa.
Gdk-vaunun osalta omistamassani Mustassa kirjassa ei ole päivityslehtiä — vain tämä yksi lehti. Lähes kaikkien muiden vaunuryhmien osalta päivityslehtiä on useita — suurimmista sarjoista jopa kymmenkunta. Gdk-vaunua ei opuksessani ole käsitelty myöskään varsinaisissa korjauslehdissä, joiden sisältämät tiedot siirrettiin kirjaan käsityönä. Todennäköisesti keskushallinnosta on kuitenkin tullut jotain vaunusarjaa koskevia ohjeistuksia vuosien varrella, koska Gdk-vaunujen numeroita on vedetty yli pariin otteeseen parilla ei värillä.
Jarrukoppi liittyy vaunuissa kiertojarruun. Jos vaunun tietojen mukaan vaunussa oli kiertojarru, niin silloin siinä oli takuuvarmasti myös jarrukoppi — avovaunuissa jarrukopin tilalla saattoi olla myös jarrusilta. Jos vaunussa oli ilmajarru, niin silloin siinä ei ollut kiertojarrua, vaan vipujarru. Tällöin vaunussa ei myöskään ollut jarrukoppia. Tosin vaunukorttitiedoissa on muutamia tapauksia, jolloin vaunussa ilmoitetaan olleen sekä ilmajarru että kiertojarru — tällaiset tapaukset ovat todella harvinaisia, mutta kuitenkin taas kerran poikkeus sääntöön.
Veikkaan, että Gdk-vaunuissa oli jarrukoppi vain niissä yksilöissä, joissa ilmoitetaan olleen kiertojarru ja että ilmajarrullisissa vaunuissa jarrukoppia ei ollut — siitä huolimatta, vaikka Musta kirja on käyttänyt jarrukopillista piirustusta kuvaamaan koko sarjaa. Tällainen ratkaisu ei kuitenkaan ole mitenkään tavatonta. Se viittaa myös siihen, että listaus olisi vaunusarjan alkuvuosilta. Mustan kirjan listauksissa kiertojarrulla varustettuja vaunuja ilmoitetaan olleen vain kolme — ja niidenkin numerot on yliviivattu. Todennäköisyys törmätä niihin valokuvissa on siis vähäinen.
Tarkempaa tutkimusta varten on syytä tehdä retki Kansallisarkistoon.
Kiertokirje 2470/7083 vuodelta 1923 mitä ilmieisimmin käsittelee sitä asiaa, että Ga-vaunujen kantavuuden nostaminen 15 tonniin olisi lopetettava. Tämä tarkoittanee sitä, että kantavuuden nostaminen on aloitettu jo tätä aikaisemmin — eli Gdk-vaunujen syntyhistoria olisi myös tätä vanhempi asia. Tässä menneisyydessä voi olla sellaista tietoa vaunujen ominaisuuksista tai lukumäärästä, jota 1920-luvun puolivälin vaunuluettelot eivät kerro.
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 05, 2019, 09:00:10 kirjoittanut Petri Sallinen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #7 : Syyskuu 05, 2019, 08:55:11 » |
|
Tässä tämänhetkinen käsitykseni Gdk-vaunujen elinkaaresta. (Tietolähteet merkitty sulkeisiin):
1919: Ga-vaunujen kantavuuden nosto 15 tonniin
Vuonna 1919 Fredriksbergin konepajalla varustettiin joitakin numerosarjaan 9001-9150 kuuluvia Ga-vaunuja vahvemmilla akseleilla ja niiden kantavuus nostettiin 15 tonniin. Vaunujen sivuseinille maalattiin suorakaiteen ympäröimä merkki ’15,000 kg.’ (Rh N:o 53/1886, 30.4.1919)
1923: Ga-vaunujen kantavuuden noston kielto
Vuonna 1923 rautatiehallitus kielsi Ga-vaunujen kantavuuden noston 15 tonniin. (Rh N:o 2470/7083, 8.11.1923) (Tieto Koneosaston kirjeessä Ko N:o 670/1695, 4.10.1932)
1923?: Siirto Gdk-sarjaan
Ilmeisesti vuonna 1923 15 tonnin Ga-vaunut siirrettiin sarjaan Gdk. Vaunujen numeron eteen liitettiin kakkonen. Vaunut olivat ilmeisesti numerosarjasta 5482-9368. (Vrt. Ko N:o 670/1695, 4.10.1932. Ks. vuosittaiset vaunuluettelot)
1932: Palauttaminen Ga-sarjaan
Vuonna 1932 Koneosasto kehotti palauttamaan Gdk-vaunut (N:o 25482 - 29368) takaisin Ga-vaunuksi. Vaunujen kantavuudeksi tuli 12 000 kg ja niiden numeroiden ensimmäinen numero (2) poistettiin, jolloin vaunut saivat alkuperäiset numeronsa. (Ko N:o 670/1695, 4.10.1932)
Käsitys perustuu osin olettamuksiin, eikä sitä siten pidä ottaa totuutena. Niin kauan kuin kirjeen Rh N:o 2470/7083, 8.11.1923 sisältö ei ole tunnettu, siirtoa Gdk-sarjaan ei itse asiassa myöskään tunneta.
Olisi myös mukava löytää tieto, millä perusteella Ga-vaunuja valittiin kantavuuden nostoon. Litteran valinta on outo: Kun Ga -vaunujen kantavuutta nostettiin, vaunut siirrettiin Gdk-sarjaan. Ehkä katsottiin, että Ga:ta kantavampien vaunujen tuli kuulua johonkin Gd-sarjaan? Sarjan nimeäminen 'Katettuja tavaravaunuja, kantavampia' on myös erikoinen, sillä Gdk:n kantavuus oli pienempi kuin Gd:n. Se oli vain suurempi kuin Ga:n kantavuus. Niinpä tuo 'Katettuja tavaravaunuja, kantavampia' tarkoittaakin käytännössä 'Katettuja tavaravaunuja, kantavampia kuin Ga'. Olisikin voinut luulla sarjan litteraksi otettavan Gak. Mutta se littera oli jo muussa käytössä.
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2203
|
« Vastaus #8 : Syyskuu 05, 2019, 09:56:34 » |
|
Jarrukoppi liittyy vaunuissa kiertojarruun. Jos vaunun tietojen mukaan vaunussa oli kiertojarru, niin silloin siinä oli takuuvarmasti myös jarrukoppi — avovaunuissa jarrukopin tilalla saattoi olla myös jarrusilta. Jos vaunussa oli ilmajarru, niin silloin siinä ei ollut kiertojarrua, vaan vipujarru. Tällöin vaunussa ei myöskään ollut jarrukoppia. Tosin vaunukorttitiedoissa on muutamia tapauksia, jolloin vaunussa ilmoitetaan olleen sekä ilmajarru että kiertojarru — tällaiset tapaukset ovat todella harvinaisia, mutta kuitenkin taas kerran poikkeus sääntöön.
Teoriassa myös vaunu, jossa olisi ilmajarru, muttei vipu- tai ruuvijarrua on mahdollinen. Ja samoin ilmajarrun olemassaolo ei sulje pois sitä, että vaunussa olisi myös ruuvijarru. Näinhän on esim matkustajavaunuissa. Jarrukoppi on kyllä ruuvijarrullisissa vaunuissa, mutta ei voida yleistää, että ruuvijarrullisissa vaunuissa on jarrukoppi (vertaa esim Gd, Gav)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1181
|
« Vastaus #9 : Lokakuu 02, 2019, 16:12:21 » |
|
Löysin hieman erilaisen Mustan kirjan sivun Gdk-vaunuista. Tällä sivulla vaunu on jo kuvattu tavanomaisen Ga-vaunun piirustuksen avulla. Numerokohtaisesta listasta selviää vaunujen jarrulaji. Tähänkään sivuun ei ole painettu vuosilukua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|