Deutsche Bahn tilaa Siemensiltä 30 ICE suurnopeusjunaa. Vuoden 2022 lopulta alkaen on suunniteltu niiden aloittavan liikennöinnin NRW,Frankfurt ja Muenchen rataosilla .Lisäksi DB varaa itsellensä option kuudestakymmenestä lisäjunasta.
Uusin tilaus tuo radoille 13.000 uutta asiakaspaikkaa . Näiden junien peruskonsepti tulee olemaan Velaro D joka on liikennöinyt
Saksassa ICE3 nimellä,tästä johtuen niiden toimitusaika on lyhyt .Niihin tulee joukko uudistuksia ja huippunopeutta saadaan 320 km/t. Uudistus tähtää vastaamaan rautatieliikenteen tulevan kysynnän kasvua.Lähde(Die Zeit,Handelsblatt)
Uudessa ICE junassa on 440 istumapaikkaa 93 luokka ykkösessä ja 347 kakkosessa joista 16 ravintolaosastossa.
Perheosasto tarjoaa 16 paikkaa,pikkulapsiosasto tarjoaa 5 paikkaa ja tämän lisäksi on 2 paikkaa rullatuoli asiakkaille.
Junassa on yhteensä 32 akselia joista 16 on vetoakseleita .Kokonaisuudessaan junassa on 10900 hevosvoimaa.
Yhden juna- kokonaisuuden pituus on 200m ja näinollen 2 junakokonaisuutta on yhteensä 400 m.
Ensimmäinen uuden tilauksen juna on käytössä vuoden 2022 lopulla ja tulee reitille NRV ja Muenchen.
Uudessa junassa on mobiilipuhelin -kentät läpäisevät ikkunalasit mikä huomattavasti parantaa niiden käyttöä junassa.
Junan sivuilla on 12 ovea joista yksi niistä on tarkoitettu rullatuoli-asiakkaille. Jokaisessa junassa on lisäksi 8 polkupyörille varattua tilaa.
Uudet ICE junat tuovat yhteensä 13000 uutta asiakaspaikkaa raiteille.
Vuonna 2026 tulee näiden junien koko kapasireetti olemaan käytössä.
Kaikki uudet junat valmistaa Siemens paikkakunnilla NRW,Baijeri ja Itävalta.
Vuodesta 2026 tarjoaa DB yhteensä 221.000 asiakaspaikkaa kaukojunissaan joiden määrä tulee olemaan yhteensä 421.Asiakaspaikka kapasiteetti lisääntyy täten edellämainittujen toimenpiteiden jälkeen 20 prosenttia (Lähde DB Inside Bahn)