Suomen ja Kiinan välisten konttijunien määrä tuplaantuu – miljoonat norjalaiset lohet menevät nyt junan kyydissä Suomen halki Kiinaan.
https://yle.fi/uutiset/3-11530508Mahtavatko olla miten tuoreita kun päätyvät kiinalaisten ruokapöydälle?
Jos on riittävän tymäkät pakastimet, niin oikein tuoreina tulevat perille. Kyllähän Norjasta viedään lohta Kiinaan perattavaksi ja pakattavaksi niin, että tuote sitten myydään Euroopassa. Ja on sekin riittävän tuoretta.
Merenelävien logistiikka on vekkulia. Lohen junakuljetus on itse asiassa simppeli juttu. Katkarapu on monimutkaisempi:
Norjalainen kalastusalue pyytää Norjan vesialueilta laivallisen katkarapuja, jotka pakastetaan laivassa. Laiva jatkaa Vietnamiin kalatehtaalle, jossa katkat keitetään, kuoritaan, pakataan myyntipakkauksiin ja pakastetaan. Tavara pakataan laivaan, joka ajaa Tanskaan, jossa kuorman vastaanottaa tanskalainen tukkuri. Tanskasta katkaravut toimitetaan Ruotsiin, Charlottenbergiin tai muihin Norjan rajan tuntumassa oleviin ostoshelvetteihin. Sieltä sitten norjalaiset käyvät sankoin joukoin ostamassa ne.