Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« : Huhtikuu 08, 2021, 10:11:10 » |
|
VR:llä on käynnissä mittava projekti kaukoliikenteen junien verkkoyhteyden parantamiseksi. Uudistuksen myötä Pendolinoihin ja Intercity-juniin saadaan nopeampi ja tasalaatuisempi internetyhteys. Ensimmäiset muutostyöt valmistuvat jo vuoden 2021 lopussa. Asiakkaalle muutos näkyy keskimäärin jopa viisi kertaa nopeampana yhteytenä. Tätä nopeampi yhteys edellyttäisi panostuksia radanvarren verkon kehittämiseen.
Datankäyttö on lisääntynyt voimakkaasti viime vuosina ja digitaalisia palveluita käytetään ajasta ja paikasta riippumatta. Myös työntekemisen tavat ovat laajentuneet ja monipaikkaisuus lisääntynyt työnteossa. Junamatka halutaan enenevässä määrin hyödyntää työntekoon. Asiakastutkimuksien mukaan junan sisäverkon toimivuus on yksi keskeisimpiä asiakaskokemukseen vaikuttavia elementtejä.
"Junien nykyinen internetyhteys ei enää vastaa asiakkaidemme tämänhetkisiin tai tulevaisuuden tarpeisiin. Internetyhteys vaihtelee juna- ja paikkakohtaisesti: osassa junaa yhteys toimii hienosti koko matkan ajan, kun taas toisessa kohtaa yhteys ei ole riittävän hyvä. Haluamme, että asiakas voi aina luottaa siihen, että pystyy junamatkan aikana käyttämään haluamiaan digitaalisia palveluita, osallistumaan ongelmitta palavereihin ja tekemään tehokkaasti töitä", kertoo matkustajaliikenteen johtaja Topi Simola.
Kyseessä on mittava 4,5 miljoonan euron investointi. Uudistuksessa nykyinen junan sisäverkko korvataan nopealla ja modernilla verkkoteknologialla. Verkon tuottamiseen tarvittava laitteisto uusitaan kokonaan. Vaunujen välille asennetaan kaapelit, jolloin verkkoyhteys säilyy myös vaunusta toiseen siirryttäessä.
Taustalla asiakastutkimuksia – valmista saadaan vuoden 2022 aikana
Junaverkon uudistuksen taustalla on laaja selvitystyö. VR on myös selvittänyt asiakastutkimusten avulla, mihin ja miten asiakkaat verkkoa käyttävät ja mitä odotuksia heillä on junaverkon suhteen. Selvitysten pohjalta käytiin junaverkon kehittämiseksi eri vaihtoehtoja läpi ja rakennettiin kokonaan uusi ratkaisu. Ratkaisua on kokeiltu testimatkoilla, joista saadut tulokset ovat erittäin hyviä. "Meille on tärkeää panostaa ja puuttua juuri niihin asioihin, jotka asiakkaat kokevat merkityksellisiksi. Testimatkoilta saadut hyvät kokemukset vahvistivat, että haluamme tehdä tämän ison investoinnin. Toivomme, että teleoperaattorit panostaisivat radanvarren laajakaistaverkkoon, jotta junien verkkoyhteyttä saataisiin myös tätä kautta parannettua", sanoo Simola. Muutostyöt junakalustoon tapahtuvat vaiheittain. Ensimmäiset nopeamman verkon junat ovat käytössä jo vuoden 2021 lopussa, ja kaikkiin juniin uudistus saadaan vuoden 2022 aikana. VR jatkaa aktiivista keskustelua teleoperaattoreiden kanssa, jotta radan varteen saataisiin enemmän tukiasemia ja myös radanvarren laajakaistaverkkoa kehitettyä.
|