Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Pietari - Primorskajan radan ja SVR yhdistäminen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2537


« : Huhtikuu 30, 2023, 12:56:52 »

Pietari:  Primorskajan radan (kiertorata) liittäminen Suomen Valtion Rautateihin  (SVR) tapahtui 1915-1916. Aiheesta on on n. 4cm paksu nippu lähinnä venäjänkielistä kirjelmää ja useita isoja karttoja.

Jos ymmärsin oikein niin oheisissa kartoissa valkoisella viivalla on olevat radat ja punaisella suunnitelma kuinka radat yhdistetään.

Kuvasin vain muutaman sivun aihepiiristä, joka sisältyy kolmannen kuvan näyttämään kansioon mahdollista omatoimista tutkimista varten. Jos joku haluaa minun kuvaavan kaikki, niin viittaan osto- ja myyntipalstan kirjeeseeni 20.12.2022.


* IMG_3497 Pietari Primorskaja.JPG (3004.25 kilotavua, 4000x3000 - tarkasteltu 116 kertaa.)

* IMG_3498 Pietari Primorskaja+SVR.JPG (2961.67 kilotavua, 4000x3000 - tarkasteltu 108 kertaa.)

* Rh II arkisto - Ro Fb993 1915-1916.JPG (2151.25 kilotavua, 3000x4000 - tarkasteltu 77 kertaa.)
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #1 : Huhtikuu 30, 2023, 15:13:11 »

Jos joku venäjänkielisyys hämmentää, eikä helpompaa reittiä sulla ole saada asiaa selville, niin kysy multa tätä tai jotain muuta kanavaa pitkin! Oma venäjäni on kohtuullista, vaimoni venäjä on äidinkielen tasoista.

Jotain apua voi myös olla tästä sivusta: http://translit.ru . Sen avulla voi näppäimistöltä painella latinalaisia kirjaimia, ja ne muuttuvat automaattisesti vastaavien äänteiden kyrillisiksi merkeiksi.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #2 : Huhtikuu 30, 2023, 19:42:48 »

Kiinnostava rautatieristeyssuunnitelma!  Sitä vastaavat karttapiirrokset olisi suuriarvoista saada kumpikin erikseen tänne kuvapuolelle - täydennettyinä suomennetuin selityksin.
Olisiko jollekin mahdollista tehdä tällainen arvokas palvelus kaikkien kiinnostuneiden iloksi?

Epäilen että risteys olisi juuri se, josta on valokuva Resiinassa 4/1986 sivulla 14.
Valokuva kuului Juho Willehard Wallille, joka oli ratamestarina pääratamme Pietarin päässä vuoden 1914 vaiheilla.

Kuvatekstinä on Suomen radan ja höyryraitiotien tasoristeys Pietarin lähellä.
Höyryraitiotiellä tarkoitettiin rannikkorataa. Se liittyi eteläpäästään päärataamme vuodesta 1915 lähtien Shuvalovon asemalla (Leveät kiskot s.391).  Kyse lienee siis tästä risteyksestä.
Olisi hyödyllistä saada mainittu Resiinassa ollut risteyskuva piirustusten yhteyteen!  
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 01, 2023, 08:10:01 kirjoittanut Erkki Nuutio » tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2537


« Vastaus #3 : Huhtikuu 30, 2023, 19:55:34 »

Onkohan tämä teollisuusraide vai höyryraitiotie? Kuva on sen verran suuri, että hyvällä onnella tekstistä saa jotain tolkkua.


* IMG_3504 Pietari sivuraide.JPG (2542.45 kilotavua, 4000x3000 - tarkasteltu 90 kertaa.)
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #4 : Toukokuu 01, 2023, 08:55:47 »

Palaan vielä edellisiin kahteen risteyskarttaan. Radan varrella kirjan mukaan risteyskohta onkin Oserkin asemalla. Oserki on vajaan kilometrin päässä Shuvalovosta. Kartasta voikin lukea paikkatekstin Oserki, jonka viittaama rakennus oli ehkä  rannikkoradan asemarakennus Oserkissa.

Kolmas raidekartta ei luultavasti esitä sivu- tai muuta raidetta rannikkoradalla (=Walkeasaaren-Siestarjoen höyryraitiotiellä). Oletan että esillä on pääradalta haarautuva teollisuusraide.
Pengerretty kaksiraiteinen päärata kulkee kartassa vaakasuuntaan ja teollisuusraide kulkee aluksi pääran vierellä (liittymä päärataan on ollut pääradan lähiasemalla).
Mikä lähiasema on ollut kyseessä selviää varmaan kartan katumerkinnöistä.

Pääradan nosto penkereelle ja kartassakin näkyvät alikulkusillat muuta liikennettä varten rakennettiin rahoillamme vuoteen 1910 mennessä. Valokuvia näistä silloista tuoteeltaan  julkaistiin Tekniikan Waiheita -lehdessä kymmenisen vuotta sitten.
Kuvat otti teekkareiden opintoretken yhteydessä myöhempi vesirakennuksen professori H.P.O Solitander.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 01, 2023, 18:27:34 kirjoittanut Erkki Nuutio » tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #5 : Toukokuu 01, 2023, 09:38:09 »

Tämän kartan  http://vaunut.org/kuva/101405?u=3399&paik=Pietari  ylälaidan keskellä on Oserkin asema ja rannikkoradan päätepiste.  Yhdistämistä päärataan ei vielä ole tehty.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #6 : Toukokuu 02, 2023, 09:31:41 »

Monipuolisin alkuperäiskarttojen kopioin (valitettavasti vain heikkolaatuisesti kopioituina) on S.V. Kritskiyn väitöskirja Pietarin Valtionyliopistosta vuodelta 2017 (otsikko kännettynä suomeksi) :
Petrogradin (Leningradin) rautatiekeskuksen historiallinen kehitys 1914-1941 (338 s.).
Löysin sen aikanaan netistä ja osin otin kopioita. En löydä sitä enää. kun en hallitse paikallista kieltä enkä kirjaimistoa.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2537


« Vastaus #7 : Toukokuu 05, 2023, 08:59:44 »

Tässä Shuvalovon kaavio ennen yhdistämistä sekä kaksi erilaista dokumenttia (toinen suomeksi ja toinen ruotsiksi) koskien Primorskajan radan ja SVR:n yhdysrataa Oserkin ja Shuvalovon välille.


* Shuvalovo kaavio 1914.JPG (2310.24 kilotavua, 4000x3000 - tarkasteltu 48 kertaa.)

* Primorskaja-SVR ruotsiksi.JPG (2226.08 kilotavua, 3000x4000 - tarkasteltu 41 kertaa.)

* Primorskaja-SVR suomeksi.JPG (2222.16 kilotavua, 3000x4000 - tarkasteltu 48 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Pietari - Primorskajan radan ja SVR yhdistäminen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina