Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Jämsän uusi rautatietunneli sukeltaisi jopa 80 metrin syvyyteen.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Esa Väätäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 175


« : Lokakuu 01, 2022, 12:19:29 »

Yle Uutiset 28.9.2022
Jämsään suunnitellun rataoikaisun vaikutukset maaperään ja maisemaan huolettavat alueen asukkaita. Hankkeen ympäristövaikutuksista tehtiin selkoa yleisötilaisuudessa.
Ratahanke Tampereen ja Jyväskylän välillä etenee. Jos Väyläviraston suunnitelmat toteutuvat, hankkeen isoimmat muutostyöt tehdään tulevina vuosina Jämsässä.
Rataa on määrä oikaista Lahdenperän kohtaamispaikalta Jämsään päin. Suunnitelmien mukaan kallioperään louhittaisiin tunneli, jossa kulkisi yksiraiteinen rata. Tunnelilla olisi mittaa viitisen kilometriä, ja se ulottuisi syvimmillään 80 metrin syvyyteen.
Tunnelin sijainnista on esitetty kaksi vaihtoehtoa. Eteläinen, hieman pidempi tunneli, kulkisi lähellä valtatietä 9 ja pohjoinen linjaus lähempänä nykyistä rataa. Oikaisun kummassakin päässä rata jatkuisi jonkin matkaa kaksiraiteisena.

Tunnelioikaisun ja kaksoisraiteiden ansiosta Tampereen ja Jyväskylän välinen junamatka nopeutuisi arviolta 5–8 minuuttia. Myös vaihtoajat Tampereella lyhenisivät, jolloin säästö matka-ajassa voisi olla kyseisellä välillä kymmenkunta minuuttia.
Myös tasoristeysten poisto mahdollistaisi junille nykyistä suuremman nopeuden ja vaikuttaisi siten lyhentävästi matka-aikaan.
Tunnelin, kaksoisraiteiden ja eritasoliittymien rakentamisesta ei ole vielä päätöstä. Näiden töiden hinnaksi on arvioitu noin 270 miljoonaa euroa.
https://yle.fi/uutiset/3-12640574
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #1 : Lokakuu 01, 2022, 21:11:10 »

Tunnelioikaisun ja kaksoisraiteiden ansiosta Tampereen ja Jyväskylän välinen junamatka nopeutuisi arviolta 5–8 minuuttia. Myös vaihtoajat Tampereella lyhenisivät, jolloin säästö matka-ajassa voisi olla kyseisellä välillä kymmenkunta minuuttia.

Mitenköhän tuo vaihtoaikoihin Tampereella vaikuttaisi?

Eikö sen lyhennyksen voisi tehdä muutoinkin?

Näiden töiden hinnaksi on arvioitu noin 270 miljoonaa euroa.

Kuokka maahan sitten vaan!
tallennettu
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 496


« Vastaus #2 : Lokakuu 08, 2022, 17:09:13 »

Ei taida paljon tärinät tuntua jos syvyyttä tunnelilla on joka tapauksessa monia kymmeniä metrejä  Virnistää
tallennettu

Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2610


« Vastaus #3 : Lokakuu 08, 2022, 17:44:30 »

Oikaisun kummassakin päässä rata jatkuisi jonkin matkaa kaksiraiteisena.

En ymmärrä, miksei tunneliakin voisi sitten tehdä kahdelle raiteelle.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1238


« Vastaus #4 : Lokakuu 08, 2022, 19:20:47 »

Oikaisun kummassakin päässä rata jatkuisi jonkin matkaa kaksiraiteisena.

En ymmärrä, miksei tunneliakin voisi sitten tehdä kahdelle raiteelle.

Varmaan kustannukset on hieman erilaiset jos tehdään kahdelle raiteelle.
tallennettu

Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 681


« Vastaus #5 : Lokakuu 08, 2022, 19:30:35 »

Oikaisun kummassakin päässä rata jatkuisi jonkin matkaa kaksiraiteisena.

En ymmärrä, miksei tunneliakin voisi sitten tehdä kahdelle raiteelle.

https://www.doria.fi/handle/10024/180654

"Lahdenperä–Jämsä-rataoikaisu voidaan toteuttaa sekä yksi- että kaksiraiteisena. Kaksiraiteinen rataoikaisu lyhentää hieman enemmän tavaraliikenteen matka-aikaa, mutta noin 2–3 minuutin matka-ajan lyhennys ei tuo merkittäviä säästöjä liikennöintikustannuksissa. Yksiraiteisesta rataoikaisusta ja nykyisestä radasta muodostuva kaksoisraideosuus on tavaraliikenteelle lähes yhtä hyvä vaihtoehto kuin kaksiraiteisesta oikaisusta muodostuva kaksoisraideosuus."
tallennettu
Kari Haapakangas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 141


« Vastaus #6 : Lokakuu 09, 2022, 06:04:46 »

Entäpä jos oikaisu tehtäisiinkin Nytkymestä Tervasmäelle? Tällöin tulisi Jämsän mutka oikaistua, maasto olisi helpompi ja Jämsänkosken asema voisi hyvin toimia kummankin taajaman matkustaja-asemana.
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 897


« Vastaus #7 : Lokakuu 09, 2022, 20:34:31 »

Tunnelia sekä oikaisua on suunniteltu 1990, luvulta saakka Partalanmäki on etenkin lehtikelillä laisensa varsinkin lähdetään Jäs sivulta täystonni tavarajunalla silloin korostuu Kaukon ja Veturinkuljettajan yhteistyö ei jäädä mäkeen.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Reijo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 14


« Vastaus #8 : Lokakuu 09, 2022, 20:55:03 »

Kuulostaa lupaavalta. Kannattaa googlata Hallandsåsen.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 637


« Vastaus #9 : Lokakuu 09, 2022, 23:25:16 »

Onko tällä Kaipolan paperitehtaiden lakkauttamisen jälkeen enää niin väliä? Siis onko vielä tilanteita, joissa maksimipainoinen tavarajuna joutuisi lähtemään Jämsästä sivulta eikä pystyisi sen vuoksi ottamaan kunnolla vauhtia Partalanmäkeen vai onko aika jo hoitanut ongelman?
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 443


« Vastaus #10 : Lokakuu 10, 2022, 06:23:59 »

Kuulostaa lupaavalta. Kannattaa googlata Hallandsåsen.

Kallioperä Suomessa on täysin erilainen kuin Hallandsåsenin kallioperä. Ei täällä ole riskiä tuon tyyppisistä ongelmista.
tallennettu
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 681


« Vastaus #11 : Lokakuu 10, 2022, 08:31:34 »

Onko tällä Kaipolan paperitehtaiden lakkauttamisen jälkeen enää niin väliä? Siis onko vielä tilanteita, joissa maksimipainoinen tavarajuna joutuisi lähtemään Jämsästä sivulta eikä pystyisi sen vuoksi ottamaan kunnolla vauhtia Partalanmäkeen vai onko aika jo hoitanut ongelman?

Hankkeen keskeinen hyöty on se, että matkustajajunien kohtaukset saadaan siirrettyä Jämsään ja Jyväskylään sen sijaan, että tuhlataan aikaa Lahdenperässä ja Muuramessa.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #12 : Lokakuu 10, 2022, 14:34:24 »

Onko tällä Kaipolan paperitehtaiden lakkauttamisen jälkeen enää niin väliä? Siis onko vielä tilanteita, joissa maksimipainoinen tavarajuna joutuisi lähtemään Jämsästä sivulta eikä pystyisi sen vuoksi ottamaan kunnolla vauhtia Partalanmäkeen vai onko aika jo hoitanut ongelman?
Ei se Jämsästä lähtö ole kovin iso ongelma, kun kuitenkin melkein junalla kuin junalla saa kohtuulliset vauhdit ennen Partalaa, mutta nousu on niin pitkä ja kaarteinen että esim. Sr1 ajomoottorit saattavat kesäkelillä nousussa ylikuumentua tai sitten jos on liukasta niin ei vaan vauhti riitä niin että mäen pääsisi ylös, tai vaikka pääsisikin niin vauhti voi tippua pahimmillaan kävelyvauhtiin.
tallennettu
Asmo Rasinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 19


« Vastaus #13 : Lokakuu 11, 2022, 14:50:56 »

Onkohan 5-8 min oikaisu niin tarpeellinen. Tuohan 5-8 min voisi repiä pois vaikka Tampereen pysähdyksestä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Jämsän uusi rautatietunneli sukeltaisi jopa 80 metrin syvyyteen.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina