Kun D&RGW 1969 sai liittovaltion viranomaisen ICC (Interstate Commerce Commission) luvan hylätä San Juan Extension kapearaideratansa, päätökseen tuli yksi poikkeus. Yhtiön oli jatkettava matkustajaliikennettä Durangon ja Silvertonin välisellä n. 70 km pituisella erittäin maisemallisella radalla. Sillä oli niin suuri merkitys paikalliselle turismielinkeinolle. USA:ssa oli siis julkista matkustajaliikennettä höyryvetureilla harjoittava rautatie 1980-luvun alkuun saakka! Sitten sääntely lähes kokonaan purettiin. D&RGW myi ratansa ja kalustonsa perustetulle Durango & Silverton Narrow Gauge Railroadille (D&SNG), joka jatkoi toimintaa 1981 alkaen. Wikipedia-artikkeli käyttää radasta määrettä heritage railroad (perinnerautatie). Rata toimii kaupallisena yhtiönä, jolle museaalisuus toki on tärkeää. Siihen itse rata, rakennukset ja D&RGW:lta siirtyneet 1880-luvun vaunut (vaunuja myös 1960-luvulta) ja 1920-luvun veturit antoivat hyvän lähtökohdan.
Poikkesimme Silvertonissa kesäkuussa 1981 ja seurasimme Durangosta tulevan junan saapumista. K-28 Mikado 473 on vuodelta 1923. Se on VR:n Tv1:n veroinen veturi, vaikka mataluutensa vuoksi vaikuttaa pienemmältä. Radasta on tullut hyvin suosittu ja kapasiteetin lisäämiseksi kiskotus on myöhemmin vaihdettu raskaammaksi K-36-vetureita varten. D&RGW ei ollut nähnyt tarpeelliseksi investoida raskaampaan kiskotukseen, kun radan tavaraliikenne oli ollut vähäistä jo vuosikymmeniä. Osa vetureista on hiljattain muutettu polttamaan öljyä ja niitä käytetään korkean metsäpalovaaran aikana.
https://www.dropbox.com/s/glqs7w5vvqz4lnf/d%26sng.mp4?dl=0