Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Avonainen tavaravaunu Hb: Milloin lisättiin päädyt ja tolpat?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« : Huhtikuu 11, 2023, 10:08:20 »

Lisättyäni kuvapuolelle kuvan varhaisesta matalalaitaisesta, päädyttämästä ja tolpattomasta Hb-vaunusta (kuva http://vaunut.org/kuva/161517 ) tutkailin Hb:tä vähän lisää, ja havaitsin, että jossakin vaiheessa Hb-vaunu olikin päädyllinen ja tolpallinen vaunu. Mitään tietoa en tällaisten muutosten ajankohdasta kuitenkaan löytänyt.

Milloinkahan moiset muutokset mahdettiin tehdä?

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2023, 10:23:42 kirjoittanut Kurt Ristniemi » tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #1 : Huhtikuu 14, 2023, 11:34:36 »

Ha-vaunun historiapohdintaa voi jatkaa myös vastakkaiseen suuntaan:
Milloin matalalaitainen avonainen vaunumalli tuli käyttöön?

Helsingin- Hämeenlinnan rautatielle hankittiin vuonna 1860 Brown, Marshalls & Co:lta mallikappale viidestä erilaisesta tavaravaunusta. Yksi niistä oli avonainen tavaravaunu. Mutta oliko se korkealaitainen vai matalalaitainen?

Avonaisia tavaravaunuja oli 1870-luvulla kahta sorttia: korkelaitainen (G:b->Ha) ja matalalaitainen (G:c->Hb). Kumpi niistä oli alkuperäisen Brown, Marshalls & Co:lta tilatun vaunun mallinen, ja kumpi oli myöhemmin hoksattu, ja mistä?
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #2 : Huhtikuu 14, 2023, 17:54:24 »

Oiva Turpeisen kirjassa Höyryllä Hämeeseen (Suuriruhtinaan Suomi, Tammi 2003) on muutama väripiirros SVR:n vaunuista. Nämä ovat epäilemättä Kansallisarkistosta löytyneitä.
Yksi väripiirroksista esittää akseliväliltään hyvin lyhyttä avovaunua, jossa on jarrumiehen silta ja kumpaankin akseliin vaikuttavat puiset jarrutönkät. Puolapyörät.

Vaununkori on keskikorkea (ehkä 5 plank wagon) ja keskiovellinen. Väri on tummanharmaa.
Tämä saattaa olla yksi mallivaunuista.  Kirjan vaunukuviin ei ole esitetty viitetietoja
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #3 : Huhtikuu 14, 2023, 20:52:33 »

Kiitos ideasta.
Lähetin Amanitalle kysymyksen, mikä on sivun 181 kuvan alkuperäislähde.

Lähisivuilla on jokunen muukin selvästi samaan kuvasarjaan kuuluva veturi- ja vaunukuva. Ne näyttävät minusta olevan joltakin vierasmaalaiselta rautatieltä. Mutta katsotaan, mitä Amanita vastaa, jos vastaa.

Helsingin - Hämeenlinnan rautatien vaunuissa ei olut jarruja. Törnnudd nimittäin tilasi omin päin konduktöörivaunuja (joita kutsui  myös jarruvaunuiksi), koska katsoi, ettei junia uskalla ajaa ilman niitä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 15, 2023, 17:35:45 kirjoittanut Kurt Ristniemi » tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #4 : Huhtikuu 16, 2023, 07:50:22 »

Avonaisia tavaravaunuja oli 1870-luvulla kahta sorttia: korkelaitainen (G:b->Ha) ja matalalaitainen (G:c->Hb). Kumpi niistä oli alkuperäisen Brown, Marshalls & Co:lta tilatun vaunun mallinen, ja kumpi oli myöhemmin hoksattu, ja mistä?

Vastaanpa itse itselleni:
Vuoden 1885 vuosikertomuksen mukaan
- korkealaitaisia tavaravaunuja (Hb) otettiin käyttöön vasta vuonna 1870, eli Pietarin - Riihimäen rautatielle,
- kaikki 1860-luvulla käyttönotetut avonaiset tavaravaunut olivat matalalaitaisia (Hb).
Mutta sitä en vielä tiedä, miksi korkealaitaisia avonaisia tavaravaunuja ruvettiin valmistamaan ja mistä malli kopioitiin. 

Nyt kun vielä löytäisin vastauksen tuohon alkuperäiseen kysymykseeni, eli milloin Hb:hen tulivat korkeat päädyt ja sivutolpat.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1179


« Vastaus #5 : Huhtikuu 16, 2023, 09:55:28 »

Mutta sitä en vielä tiedä, miksi korkealaitaisia avonaisia tavaravaunuja ruvettiin valmistamaan ja mistä malli kopioitiin.

Ha-vaunuja hankittiin pieni määrä ilmeisesti kokeilumielessä Englannista, jossa vaunutyyppi on hyvin yleinen. Englantilainen malli kopioitiin Suomessa, mutta vaunujen lukumäärä jäi vähäiseksi. Vuoden 1912 historiikki toteaa, että "Englannista saatu vaunumalli ei ole näyttäytynyt soveltuvan meidän liikennesuhtesiimme".

Ha-vaunujen tarina on jo ehditty käsitellä tällä sivustolla aikaisemmin. http://vaunut.org/kuva/12494?tag0=11%7CHa%7C
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #6 : Huhtikuu 19, 2023, 04:00:52 »

Lähetin Amanitalle kysymyksen, mikä on sivun 181 kuvan alkuperäislähde.

Amanita vastasi:
Kirjan tekijät ovat kuolleet, mutta mukana ollut hlö muistelee, että kuvat ovat ulkomaisesta lähteestä.
Ts. kuvituskuvia.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #7 : Toukokuu 14, 2023, 07:36:00 »

En tiedä onko vastaus kysymyksiin, mutta tämä kirjoitus Ga ja H vaunutyypeistä voi valottaa kysyttyäkin asiaa vuoden 1917 poikkeusoloissa:
https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/894649?page=25
(Rautatieläislehti 8.8.1917 s. 25-27)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Avonainen tavaravaunu Hb: Milloin lisättiin päädyt ja tolpat?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina