Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2533
|
« : Marraskuu 02, 2022, 17:58:31 » |
|
Lahden kaupunki: Niemen sataman ja Mukkulan tiilitehtaan välinen 750 mm-raiteisto 12.7.1948.
Kuvassa pohjoinen on vasemmalla. Tiilitehtaan saviradan alku näkyy kuvassa, mutta kuivaamojen raiteistoa ei ole merkitty.
Niemen satamalta tuleva rata tiilitehtaalle ja sahalle esiintyy hyvin, mutta kartan lukemista vaikeuttaa suunitellun VR:n radan Joutjärvi-Mukkula raiteet, jotka ovat osittain yhtenäisellä viivalla Mukkulan ratapihalle ja katkoviivoin ehdolliset raiteet satamaan ja ehyellä viivalla tiilitehtaalle. Jälkimmäistä ei koskaan rakennettu eikä myöskään satamaan suoraa linjausta.
Laatikkotehtaan sisälle menee kapearaiteinen rata pohjoisesta (vasemmalta). Sen yläpuolella olevan varaston ohittavat raiteet ovat suunniteltuja leveäraiteisia ratoja.
Jos jaksaa paneutua ratalinjoihin, niin eiköhän kuva aukea. Vinkkinä sen verran, että leveäraiteisiksi suunniteltuihin on merkitty kaarresäteet.
|
|
|
|
Tomi Hämäläinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 30
|
« Vastaus #1 : Marraskuu 03, 2022, 16:26:03 » |
|
Tämä on mielenkiintoinen kartta. Loviisan radalla on ollut useita sivuraiteita teollisuuslaitoksille Lahdessa, mutta näistä en ole löytänyt paljoa tietoa. Muutamia kuvia on ollut Lahti aiheisissa kirjoissa.
Näköjään kapealla radalla on ollut kolme siltaa Joutjoen ylitse?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2533
|
« Vastaus #2 : Marraskuu 03, 2022, 20:44:29 » |
|
Tässä Niemen sataman raiteisto 1948. Loviisan-Vesijärven rautatien veturitalli näkyy vasemmalla. Alustavan suunnitelman mukaiset VR:n raiteet on merkitty katkoviivoin.
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1760
|
« Vastaus #3 : Marraskuu 03, 2022, 21:27:10 » |
|
Tässä Niemen sataman raiteisto 1948. Loviisan-Vesijärven rautatien veturitalli näkyy vasemmalla. Alustavan suunnitelman mukaiset VR:n raiteet on merkitty katkoviivoin.
Onpas mahtavaa dokumentaatiota. Polttimolle on siis tullut alunpitäen kapearaiteinen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tomi Hämäläinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 30
|
« Vastaus #4 : Marraskuu 05, 2022, 10:24:26 » |
|
Nykyisin on hankala tunnistaa missä Niemen asema ja veturitalli ovat sijainneet. Rantaa on täytetty paljon ja rantaviiva on ihan eri paikassa. Vielä pari vuotta sitten oli helpompi paikantaa veturitallin paikka kun Fennia Fanerin (viimeisin omistaja taisi olla UPM) teollisuusrakennukset olivat pystyssä. Nyt niistä on suurin osa purettu ja tilalle nousee kovaa vauhtia kerrostaloja. Polttimon kaperaiteisia raiteita vilahtaa Ohran tarina nimissessä mustavalkofilmissä noin 1min 40s alkaen. Filmissä puretaan mm. kapeasta katetusta tavaravaunusta viljaa putkella imien polttimolle. https://kavi.finna.fi/elavamuisti/Record/elavamuisti.elavamuisti_video_2718
|
|
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 05, 2022, 16:17:03 kirjoittanut Tomi Hämäläinen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarno Piltti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 69
|
« Vastaus #5 : Marraskuu 05, 2022, 22:33:22 » |
|
Mielenkiintoisia nuo suunnitellut raiteet tiilitehtaalle ja peräti Niemen satamaan kapsun tilalle. Lahden karttapalvelun ilmakuva vuodelta 1946 auttaa hahmottamisessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarno Piltti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 69
|
« Vastaus #6 : Marraskuu 08, 2022, 20:11:07 » |
|
Tässä polttimoa vuonna 1960. Rakennuskanta on uusiutunut, mutta esimerkiksi laatikkotehtaan rakennukset on helppo yhdistää yllä olevaan karttaan. Kuva Hollolan Lahti -lehdestä (vielä kun tietäisi mistä numerosta).
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1760
|
« Vastaus #7 : Marraskuu 08, 2022, 21:53:42 » |
|
Siellä on ollut kääntöpöytäkin!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jarno Piltti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 69
|
« Vastaus #9 : Marraskuu 10, 2022, 16:16:17 » |
|
Voi hyvinkin olla. Polttimon historiikkikirja täsmentää siilon valmistuneen kesällä 1960. Kevään 1960 ilmakuva on ehkä hieman rakeinen, mutta eikö siinä ole jotain työmaaksi hahmotettavaa juurikin tulevan siilon kohdalla?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tomi Hämäläinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 30
|
« Vastaus #10 : Marraskuu 11, 2022, 18:45:24 » |
|
Polttimolla näyttää tosiaan olevan työmaa käynissä, mutta Fennia Fanerin laajennusta ei ole vielä aloitettu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pauli Ruonala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 83
|
« Vastaus #11 : Joulukuu 02, 2022, 18:44:58 » |
|
Fennia Fanerin vaneritehdas näkyy ratoineen yllä olevissa kartoissa ja oheisessa kuvassa, julkaistu kuvateoksessa Lahti, painettu 1958. Kuvaajiksi on mainittu Eino Mäkinen ja A.J.Taskinen. Enso-Gutzeitin Lahden tehtaat kuvasi Erkki Halme, kuva samasta kirjasta. Saa nähdä löytyykö keneltäkään tehdasalueen karttaa.
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2533
|
« Vastaus #12 : Joulukuu 02, 2022, 19:38:26 » |
|
Enso-Gutzeitin kapearaideverkosta olen kyllä nähnyt kunnollisen kuvan, mutta pohdinta missä yhteydessä jatkuu... Tässä muutama havainto tammikuulta 1971.
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2533
|
« Vastaus #13 : Joulukuu 04, 2022, 15:14:03 » |
|
Lahti Enso-Gutzeitin raiteisto 1960-luvulla. Päärata Riihimäen suuntaan menee vasemmalle alas ja Lahden aseman suuntaan yläoikealle. Vähän aikaa pähkäilemällä varmaan selviää mikä osa raiteistosta oli lautatapuleiden välissä ja keskellä oikealla vajaat 20 suoraa raidetta oli yhdistetty toisiinsa poikittain kulkevan siirtovaunun avulla. Minun talvella lumihangessa hahmottelemani skitsi pitää paikkansa, jos rakennukset joihin meni suorat raiteet oli jo purettu ja niiden tilalle vedetty suorat raiteet.
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1760
|
« Vastaus #14 : Joulukuu 05, 2022, 08:57:52 » |
|
Mitäs Enso-Gutzeitin Lahden tehtailla on alunpitäen tuotettu, jos siellä on ollut lautatapuleitakin? Pahvilaatikot ovat olleet tehtaan päätuotantosuunta jo ainakin 80-luvulta pitäen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2533
|
« Vastaus #15 : Joulukuu 05, 2022, 11:00:44 » |
|
Mitäs Enso-Gutzeitin Lahden tehtailla on alunpitäen tuotettu, jos siellä on ollut lautatapuleitakin? Pahvilaatikot ovat olleet tehtaan päätuotantosuunta jo ainakin 80-luvulta pitäen.
Laatikoita, ei sellaisia mitä syödään jouluna, vaan minkä sisään pannaan tavaroita. Tehdas oli aluksi Tornatorin lankarullatehdas sitten 1952/53 alkaen EG:n puola- ja puusepäntehdas. Sen jälkeen siitä puhuttiin laatikkotehtaana ja nykyaikaa kohti tultaessa pakkaustuotetehtaana (pahvilaatikoita yms).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarno Piltti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 69
|
« Vastaus #16 : Joulukuu 06, 2022, 10:02:32 » |
|
Oliko Tornatorilla tai Ensolla koskaan kapearaiteista veturia Lahdessa? Kartassa huomio vaeltaa myös Sopenkorven puolelle, Sopenkorpi Oy:llä on ihan mukavan kokoinen kapsuraiteisto. Pari kuvaa: https://huonekaluliike-sope.fi/yritys/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarno Piltti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 69
|
« Vastaus #17 : Joulukuu 30, 2022, 21:29:36 » |
|
Tässä Lahden sahan satavuotisjuhlakirjan ainoat kaksi rautatieaiheista kuvaa. Kirja vuodelta 1969. Loviisan pässin numeroksi erottuu rasterista 6, minkä näkee kyllä mutkaisesta käyntisillastakin. Ilmakuvasta erottuu tai ei erotu se ikuisuuskysymys oliko Lahdessa ympyrärata. Näyttäisi olevan.
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 4861
|
« Vastaus #18 : Joulukuu 30, 2022, 21:33:28 » |
|
Hienoa tuossa Loviisan kutonen vielä vanhassa asussaan ja perinteisellä halkokorsteenilla.Kapsuharrastajat tykkää! Rakentamani HOe malli on suoralla piipulla ja käyntisillalla!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 352
|
« Vastaus #19 : Tammikuu 10, 2023, 12:38:09 » |
|
Lahden kuljettajat vastasivat kysymykseen onko tehdasalueen läpi raideyhteyttä, "pitää ajaa hallin läpi. Ei ole kokeiltu". Selvisihän tuokin asia vihdoin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2533
|
« Vastaus #20 : Maaliskuu 30, 2023, 19:48:48 » |
|
Tässä olisi vielä pieni lisäys Niemen Saha Oy:n ja Lahden laatikkotehtaan raiteistoon 1962, jolloin VR:n raide oli rakennusvaiheessa. Asiasta kiinnostuneet erottanevat kapsut ja rakenteilla olevat leveät.
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2533
|
« Vastaus #21 : Toukokuu 20, 2023, 09:41:04 » |
|
Tässä on vielä varsin selkeä kaavio laatikkotehtaan kapearaiteisista ja traverssista sekä Lahden Polttimon leveäraiteisista kääntöpöytineen. Yhdestä polttimon rakennuksesta näyttäisi lähtevän raide, joka ei liity mihinkään muuhun. Voisiko se olla esim.halkovaunun työntörata vai onko asiasta varmaa tietoa?
|
|
|
|