Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Harviala - 1960 tasoristeys ym  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2551


« : Toukokuu 23, 2023, 09:28:21 »

Harviala oli vuonna 1960 niitä harvenevia liikennepaikkoja, joissa ratapihan poikki kulkenut tie säilytettiin ja varustettiin uusilla turvalaitteilla. Pytkimyksenä oli päästä eroon ratapihan katkaisevista tieyhteyksistä joko tiejärjestelyin tai eritasoratkaisuin.

Ohessa Harvialan raidekaavio kahdessa osassa, joista eteläisessä näkyy kyseinen tasoristeys ja minkälaiset varoituslaitteet olivat radan eri puolilla.

Otteet peruskarttalehdeltä 2131 12 ovat vuosien 1961 ja 1976 painoksista. 1961 näyttää tieyhteydet ja sivuraiteet kuten ne olivat kaavion aikaan. 1976 pääraiteet on sähköistetty ja sivuraiteet purettu. Tie kulkee samalla tavoin kuin 1961.

Nykyisessä karttapaikan ilmakuvassa (ei liitekuvana tässä) näkyy tie edelleen samalla kohdin, mutta nyt eri tasossa raiteet alittaen.


* Harviala - pohjoispää 1960.jpg (560.7 kilotavua, 1038x543 - tarkasteltu 78 kertaa.)

* Harviala -eteläpää 1960.jpg (629.88 kilotavua, 985x667 - tarkasteltu 76 kertaa.)

* Harviala ote 2131 12-1961.jpg (1684.09 kilotavua, 1355x784 - tarkasteltu 99 kertaa.)

* Harviala ote 2131 12 - 1976.jpg (1139.11 kilotavua, 985x688 - tarkasteltu 101 kertaa.)
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #1 : Toukokuu 23, 2023, 09:43:30 »

Mikä tuo lännestä koilliseen erkaneva syrjäraide oli?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2551


« Vastaus #2 : Toukokuu 23, 2023, 09:57:45 »

Mikä tuo lännestä koilliseen erkaneva syrjäraide oli?
Alkujaan sen viereen tuli Rosenlew & Co:n Harvialan metsärautatie. Sen tultua puretuksi 1955 raide oli ehkä lähinnä taimitarhan kuljetusten käytössä.
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 359


« Vastaus #3 : Toukokuu 23, 2023, 15:33:34 »

Mikä tuo lännestä koilliseen erkaneva syrjäraide oli?
Alkujaan sen viereen tuli Rosenlew & Co:n Harvialan metsärautatie. Sen tultua puretuksi 1955 raide oli ehkä lähinnä taimitarhan kuljetusten käytössä.

Syrjäraideluettelot tuntevat Harvialan kohdalla Harvialan sahan raiteen. Tokkopa siellä muita syrjiksiä on ollut kuin tuo, joka näkyy vuoden 1961 kartalla

Liitteenä kuvalle http://vaunut.org/kuva/8974 päivitys kesäkuulta 2015.


* hrv1.jpg (390.14 kilotavua, 2048x1150 - tarkasteltu 80 kertaa.)
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2551


« Vastaus #4 : Toukokuu 23, 2023, 17:44:44 »

Rosenlewin Harvialan kartanolla oli pieni saha vielä 1930-luvulla lähellä VR:n syrjäraiteen päätekohtaa ja se näkyy esim 1939 taloudellisessa kartassa (lehti 37 Hämeenlinna). Vuoden 1953 Sininen kirja tai 1950-luvun Finnish Timber Calendar-julkaisut eivät enää tunne sahaa siellä. Se lienee lopettanut toimintansa sodan lähivuosina jommalla kumman puolen.

Jos jollakin on joko Rosenlewin historiikki tai Vanajan pitäjän historia, niin niistä voisi löytyä sahan toiminnan päättymisaika. Paikalla oli vielä 1960-luvun alussa halkotarha, jolla oli vähäinen työntövaunurata. Kaikki maat syrjäraiteen ympärillä kuuluivat Harvialan kartanolle, kuten näkyy vuoden 1961 peruskarttalehdeltä (tontti 1:96) .
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Harviala - 1960 tasoristeys ym  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina