http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbotten/nattagen-till-norrland-hotasSuomi ei ole ainoa maa, jossa ostojunaliikenteen ympärillä kuohuu. Tukholma–Narvik-yöjunan matkustajamäärän kerrotaan laskeneen rajusti, jopa kahdellasadalla tuhannella matkustajalla vuoden 2007 jälkeen täyttöasteen ollessa enää keskimäärin puolet kaikista paikoista. Syyksi tälle kehitykselle on mainittu lentoliikenteen aiheuttama kilpailu, puutteelliset bussijatkoyhteydet ja aikataulut, mutta myös myöhästymiset ja "ongelmat infrastruktuurissa", mitkä ovat aiheuttaneet luottamuspulaa yhteyttä kohtaan.
Ruotsin valtio ei ole asettanut mitään vaatimuksia että yöjunaliikennettä olisi oltava. Kuitenkin Trafikverket tukee tätä yhteyttä vuosittain 100 miljoonalla kruunulla. Selvityksessään vuosille 2018–2023 se on maininnut kolme vaihtoehtoa: kaksi, yksi tai ei yhtään yöjunaa. Alhainen tarve voi vaikuttaa niiden määrään.
Kuitenkin SJ:n kampanja ja sen yhteydessä toteutettu hintojen lasku ovat saaneet matkustajamäärät taas nousuun.
----------------------------
Etelä-Ruotsin yöjuna on myös ollut uhattuna jo usean vuoden ajan (
http://www.svd.se/nattag-stockholm-malmo-rullar-vidare). Kuitenkin SJ on edes yrittänyt tehdä jotain matkustajamäärien saamiseksi nousuun ja jopa onnistunutkin siinä ihan kohtuullisen hyvin, toisin kuin VR, joka tahallaan ylihinnoittelee tappiolliset vuorot ja piilottaa nämä yhteydet matkahausta.