Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Tavaravaunujen tarkistusnumerot  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2759


« : Toukokuu 26, 2025, 09:51:44 »

Tavaravaunujen tarkistusnumerot otettiin käyttöön lokakuussa 1971.

Ohessa
A) Konepajoille annettu ohje
B) Tarkistusnumeron merkintätapa
C) Tarkistusnumeron laskentakaava ja esimerkkejä

Esimerkkikuva tarkistusnumerosta https://vaunut.org/kuva/108722


* tarkistusnumeroiden merkintäkirjelmä.JPG (1420.65 kilotavua, 1575x2200 - tarkasteltu 55 kertaa.)

* tarkistusnumeron merkintätapa.JPG (1496.88 kilotavua, 1575x2217 - tarkasteltu 52 kertaa.)

* tarkistusnumeroiden kaava.JPG (1111.46 kilotavua, 1575x2097 - tarkasteltu 75 kertaa.)
tallennettu
Harry Rajala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 58


« Vastaus #1 : Toukokuu 26, 2025, 14:08:59 »

Mitenkähän se nyt on kun minä omalla matematiikallani saan tuon esimerkkikuvan https://vaunut.org/kuva/108722 vaunun 31599 tarkistusnumeroksi 6, eli kuvassa pitäisi vaunun kyljessä lukea 31599-6 ?
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1829


« Vastaus #2 : Toukokuu 26, 2025, 14:22:54 »

Hmm, hetki piti pähkäillä tuota ohjeen esimerkkitapausta 3. Ei ilmeisesti siis lasketa 1+4+3+8+5+12 vaan 1+4+3+8+5+1+2, jolloin summa on 24. Selittäisikö tämä oivallus myös Harryn kysymyksen?

Eli 31599 -> 6 1 10 9 18 -> 6+1+1+0+9+1+8 = 26 -> 30-26 = 4 ja koko numero 31599-4.
tallennettu
Harry Rajala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 58


« Vastaus #3 : Toukokuu 26, 2025, 14:34:12 »

Kiitoksia Sinulle Jouni, näinhän tuo sitten todella onkin!
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1829


« Vastaus #4 : Toukokuu 26, 2025, 14:41:27 »

Kiitoksia Sinulle Jouni, näinhän tuo sitten todella onkin!
Eipä kestä, olen itsekin laskenut joskus jotain numeroa ja sitten hämääntynyt, miksi tulos ei ole sama kuin mitä vaunuun on maalattu/teipattu. Nyt itsekin tajusin, mikä on joskus mennyt vikaan. Ohje ei väännä tätä yksityiskohtaa tarpeeksi paksusta rautalangasta eli että kaksimerkkinen numero pitää hajottaa osiin ja laskea vasta sitten yhteen.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 546


« Vastaus #5 : Toukokuu 26, 2025, 15:19:01 »

Tarkistusnumeroita käytetään tietenkin muuallakin. Ollessani varastosuunnittelijana Helsingissä HKE Hanasaaressa ja Myllypurossa (vastavalmistunut Salmisaari myös!) 1984 - 87 tehtäviini kuului mm. voimalaitoslaitteiden varaosatietojen syöttäminen ATK:lle perustettuihin varaosakortistoihin.

Nämä vehkeethän vaativat esinekohtaisen varaosanumeron, ryhmittäin jaettuna: - syöttövesipumput, asiaan liittyvät eri kokoiset venttiilit, kattiloiden osat nuohoinputkineen, Myllypurossa ketjuarinan osat, kuljettimet, turbogeneraattorien moninaiset varaosat, labyrinttitiivisteiden renkaat ynnä muuta, ynnä muuta ja paljon!

Varastokortistojärjestelmä ei tarkistusnumeroa laskenut, haistoi kumminkin osakulutuksen hälytysrajoineen ja tilauskehoitteineen kaikkineen.

Apunani ja työkaluna oli Sharpin silloinen uutuus PC-1200 - sarjan taskutietokone. Siihen tarkistusnumeron laskentaohjelma oli tehty BASIC:illä. Hyvin pelasi! Eikä se ohjelma nyt niin hirveän montaa riviä vaatinutkaan.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Tavaravaunujen tarkistusnumerot  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina