Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Veturinkuljettajan kuolemaan johtanut tasoristeysonnettomuus Uddevallassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 299


« : Tammikuu 15, 2024, 20:42:20 »

https://www.tv4.se/artikel/6V598Oupdmok5gA9Dm1S15/lokfoerare-doed-efter-krock-med-lastbil-stor-foeroedelse-pa-platsen

Tänään aamulla noin 8.30 paikallista aikaa paikallisjuna törmäsi tasoristeykseen juuttuneeseen kuorma-autoon Uddevallassa. 65-vuotias veturinkuljettaja kuoli saamiinsa vammoihin ja yhdeksän muuta on loukkaantunut lievästi. Kuorma-autonkuljettaja selvisi ilman vakavia vammoja ja ainoastaan betonikuormassa ollut perävaunu oli osallinen törmäykseen. Raide on vaurioitunut pahoin puolen kilometrin matkalta ja korjaus tulee kestämään viikkoja. Poliisi kertoo, että silminnäkijähavaintojen mukaan ajoneuvo olisi juuttunut tasoristeyksessä lumeen, minkä jälkeen puomit ovat laskeutuneet eikä juna ehtinyt jarruttamaan ennen törmäystä kuorma-autonkuljettajan varoitusyrityksistä huolimatta. Junahenkilökunnalle ja muille SJ:n työntekijöille on tarjottu vertaistukea.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #1 : Tammikuu 15, 2024, 22:01:15 »

Vetoauto-Volvossa on kolme akselia, joista vain keskimmäinen on vetävä. Laahusakseli ei vedä ja on yksittäispyörin varustettu (vaatimattomin mahdollinen toteutus - jollaisella on haettu vain lisäystä  sallittuun kuormaan), mahdollisesti ilmajousitettu mutta ilmeisesti ei nostettavissa (jolla saisi vetävälle akselille lisää kuormaa ja vetokykyä liukkaalla). 
Hiekotuslaitettakaan ei näyttäisi olevan, ketjuista puhumattakaan.

Puoliperävaunun akseliluku ei kuvista oikein näy (2- tai 3-akselinen oletettavasti).
Puoliperävaunun vetäjänä on kyseisen auton vetokyky liukkaalla juuri niin huono kuin EU-määräys sallii.

Kun kyseistä määräystä oltiin ottamassa käyttöön Suomessa, esitti Sisu asioita toisin Suomen pitkäaikaisen kokemuksen perusteella. Päätettiin kuitenkin isompien (Volvo, Scania, MB jne) vaatimusten mukaisesti. Kuvissa näkyy yksi seurauksista.
tallennettu
Miro Hagelberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 28


« Vastaus #2 : Tammikuu 20, 2024, 14:49:26 »

Surullinen tapaus kaiken kaikkiaan ja muistutus siitä etteivät turvalaitteetkaan täysin estä tasoristeysonnettomuuksia.

Katsoin Postvagnenin foorumista keskusteluketjua aiheesta ja tasoristeyksessä  oli  sieltä saatujen tietojen mukaan puolipuomit. Ruotsissa suurimmassa osassa tasoristeyksissä on radan varressa nk. pääkallosignaali (dödskallesignal), joka on viralliselta nimeltään tie-esiopastin (vägförsignal). Jos opastimen kolme valoa palaa jatkuvasti, tasoristeys hälyttää ja raide on junalle auki, ja
jos taas valot vilkkuvat, tasoristeys on tienkäyttäjille auki.

Todennäköisesti tässäkin tasoristeyksessä oli "pääkallosignaalit", mutta kyse on siitä mitä opastimet näyttivät ennen törmäystä. Jos puomit ovat laskeutuneet täysin, niin opastin luultavasti paloi jatkuvasti ja näytti kulkutien olevan junalle avoinna. Vetirinkuljettajalta ei tässä tapauksessa voi kysyä asiasta. Joissain yksittäisissä tasoristeyksissä Ruotsissa (lähinnä vilkasliikenteisillä radoilla) on sensorit, jotka havaitsevat jos tien päällä on ajoneuvo, mikä laukaisee hätäjarrutuksen junassa.

Olisi mielenkiintoista tietää mitä tie-esiopastin näytti junan kuljettajalle. Voisiko olla niin, että
se näytti kulkutien olevan auki junalle, jos esim puomit olisivat laskeutuneet täysin?
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Veturinkuljettajan kuolemaan johtanut tasoristeysonnettomuus Uddevallassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina