Rautatiet ja harrastus  |  Kääntöpöytä  |  Aihe: 3 tarinaa menneisyydestä, 3 visiota tulevaisuudesta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 842


« : Kesäkuu 05, 2024, 12:58:37 »



Mielenkiintoinen artikkeli asema-seutujen eheyttämisestä. Täysin vieras juttu, ainakin mulle! Tämähän on oikein fiksu geissi, sehän maksaa suurelta osin itse itsensä. Laitetaan kaikki Senaatin tarkoitukseen sopivat asema-seudut samaan "koriin" eli Senaatin asema-alueet Oy:hyn. Joistain kohteista saadaan tuloja rakennusoikeuden myynnistä jota rahaa sitten käytetään sellaisten kohteiden hyväksi joista näitä tuloja ei suuremmin saada. Mukana olevat kaupungit varmaankin kantavat omat "kortensa kekoon" sujuvan kaavoituksen ja kohtuullisen kaavoitusmaksun osalta. Onhan kaupungeilla myös suuri intressi saada keskeisillä paikoilla olevat osin hyvinkin ”nukkavierut” asema-seudut "timmiin kuntoon"

Juttu on julkaistu syksyllä 2021, mitenköhän asiat ovat edenneet? varsinkin R-harjastajien panoksen osalta ko. projektiin? Aika "höveliä" puhetta R-museolta R-harjastajille, aikaisemmin sieltä kun tuli vain laskuja mm. harjastajalle joka oli lisännyt museon mielestä "luvattomia" kuvia Vorgkiin, hinta taisi olla 60 egeä per kuva. Nythän asia voisi mennä toisin päin, eli museo voisi "ostaa" kuvia R-harrastajilta vaikka 10:nes osan hinnalta omalta pyynniltään eli 6 egeä kappale joka on aivan reilu hinta. Museo myös tunnustaisi samalla  Vorkin tärkeäksi osaksi Suomalaista R-historiaa.

”Yksi rautateihin ja asemanseutuihin intohimolla suhtautuva joukko ovat rautatieharrastajat. Suomen Rautatiemuseolla on parhaillaan käynnissä kansalaistiedettä rautatieharrastajille -hanke, jossa harrastajat esimerkiksi valokuvaavat rautatieasemia nykykäytössään ja keräävät lisätietoa vanhoista kuvista”

”Suomen Rautatiemuseo kutsui suomalaiset Kansalaistiedettä rautatieharrastajille -hankkeeseen, jossa suuri yleisö on päässyt osallistumaan museotyöhön ja tutkimus- ja tallennusprojekteihin. Hanke aloitettiin keväällä 2021 ja se päättyy lokakuussa”.

”Harrastajat ovat täydentäneet tietoja museon Finna-kokoelmassa oleviin vanhoihin kuviin. He ovat myös valokuvanneet Suomen rautatieasemia nykykäytössä. Tavoitteena on kartuttaa museon kokoelmia, tukea rautatieharrastusta ja tarjota alan harrastajille uudenlainen yhteys museoon”.

https://www.senaatti.fi/ajankohtaista/artikkelit/3-tarinaa-menneisyydesta-3-visiota-tulevaisuudesta-historialliset-asemanseudut-muutoksen-kynnyksella/   

”Senaatin Asema-alueet Oy:n omistamalla Kuopion Vanhan Aseman alueella käynnistyy kaavoitus”. On perustettu oikein firma hoitamaan näitä asioita, eli Senaatin asema-alueet Oy
 
https://www.senaatti.fi/asema-alueet/2021/06/09/senaatin-asema-alueet-oyn-omistamalla-kuopion-vanhan-aseman-alueella-kaynnistyy-kaavoitus/   


Asfalttikentistä kukoistukseen – asemanseutujen uudistuminen etenee ympäri Suomea.

”Rautatieasemat ovat monen paikkakunnan ydin, mutta niiden ympäristöt ovat jääneet usein omiin oloihinsa. Nyt tilanne on muuttumassa. Senaatin Asema-alueiden Elias Rainio ja Janne Marttinen kertovat, miten asemaseutuja kurotaan toimivaksi, viihtyisäksi ja kestäväksi osaksi ympäröivää kaupunkia”.

https://www.senaatti.fi/ajankohtaista/artikkelit/asfalttikentista-kukoistukseen-asemanseutujen-uudistuminen-etenee-ympari-suomea/     




tallennettu

Skiffari 40
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kääntöpöytä  |  Aihe: 3 tarinaa menneisyydestä, 3 visiota tulevaisuudesta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina