Kätevä työkalu rautateiden nousupromillien laskemiseen. Ei kuitenkaan aina aivan simppeli käyttää.
- Avaa Interaktiivinen (koko Suomi) kartta
http://bot.fi/3yqb ja hae kartasta haluamasi mittaus pisteet. Tässä palvelussa ei voi mitata välimatkoja (sääli). Fiksuahan olisi että tämän kartan päälle saisi läpikuultavasti kartan jossa välimatkan mittaus onnistuu. Ko. paikkojen korkeuden merenpinnasta näkee kun napsaisee karttaa halutuista pisteistä.
-Avaa Google Maps
http://bot.fi/3yqc Mittaa välimatka kahden pisteen välillä joiden välisen (lineaarisen) nousupromillen haluat laskea. Tämä voi olla hiukan vaikeaa, parasta on kun ja jos löytää joitain kiintopisteitä esim. teitä tai jotain muuta vastaavaa, jotka näkyvät myös Interaktiivisessa kartassa. Voit koittaa myös karttapaikkaa josko mittaus on siellä helpompaa.
https://www.maanmittauslaitos.fi/asioi-verkossa/karttapaikka -Esimerkki 1: Maanpinnan nousu merenpinnasta on Junatien/Hämeentie kohdalle noin 23 metriä. Matkaa tällä välillä on noin kilometri, tässä matka on helppo mitata kun kiintopisteinä on Interaktiivisessa kartassa näkyvät Hämeentie/Junatie (+23 m) ja merenranta (+0 m).
Tällä välillä lineaarinen nousupromille on 23%o (23 jaettuna 1000 = 0.023 x 1000 = 23%o)
-Esimerkki 2: Maanpinnan nousu Sörnäisten rantatiestä on Junatien/Hämeentie kohdalle noin 16 metriä. Matkaa tällä välillä on noin 400 metriä. Tässäkin matka on helppo mitata kun kiintopisteinä on Interaktiivisessa kartassa näkyvät Hämeentie/Junatie (+23 m) ja Sörnäisten rantatie (+7 m) erotus siis tuo 16 m.
Tällä välillä lineaarinen nousupromille on 40%o (16 jaettuna 400 = 0.04 x 1000 = (huimat) 40 %o)
-Oma kykyni (johtuu koulutustaustastani) ei riittänyt laskemaan promilleja. En ole ollut niiden kanssa tekemisissä muuta kuin poliisien puhallusratsioissa, ja aina tulos on ollut pyöreä nolla. Joten laskukaavioissa minua auttoivat ystävällisesti Hannu Peltola ja Teppo Niemi. Ps. Jos joku näkee tässä jotain virheitä tai korjattavaa, niin tieto siitä mulle.
Sori kaikille, menee vielä vähän harjoittelun puolelle.
-Tossa Merenranta >>Hämeentie nousussa on sellainen virhe, että eihän se juna vedenpinnalla kulje, joten tuosta 23 metrin noususta pitää vähentää laiturin korkeus, eli varmaan parin kolmen metrin verran. Uudelleen laskettuna nousu satamalaituri>Hämeentie/Junatie on noin 20%o.
-Maanpinnan nousu Sörnäisten rantatiestä >> Junatien/Hämeentie kohdalle voi myös olla virhe, riippuen siitä, että onko rata jo alun perin kulkenut penkereellä, jossa olisi ollut alikulkukin radan alitse, näin näkyy olevan ainakin 1932 ilmakuvassa (penkere ja alikulku/silta näkyy).
https://kartta.hel.fi/link/eqb7kL Jos näin on ollut, niin nousu voisi olla luokkaa 11 metriä 16 metrin sijaan jolloin promilleiksi saataisiin noin 27 %o:a.