Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Erittäin salainen juna TAAS kulussa.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 6 7 [8] | Siirry alas Tulostusversio
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 117


« Vastaus #175 : Elokuu 02, 2024, 21:18:54 »

Kylläpä täällä on ollut hiljaista. Huomasiko kukaan että Vr1 787 ei Porvoossa palanut kertaakaan mikään lyhty Epävarma Kas kun siitä ei ole noussut keskustelua.
Porvoon rautatie on virallisesti museorautatie, eikä vanhaan aikaan lamppuja turhaan polteltu. Sitten kun tuli pimeää, voitiin lyhdyt sytyttää. Eli mielestäni nyt toimittiin oikeaoppisesti, siitä kiitos.
Aina olen luullut että samat säännöt ovat jokaisella rataosuudella. Myös eräs juna lähti ovet auki liikkeelle Porvoosta ja vielä Hornhattulan kohdalla lepattivat auki mutta kaipa sekin on sallittua sitten.

Olisiko kyseessä vaunujen tuulettaminen ja museomatkustajavaunujen ovia voivat availla myös matkustajat. (tuohtunut henkilö ei kertonut oliko juna tyhjä tai millainen juna oli kyseessä.)
Sunnuntain MUS 1922
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #176 : Elokuu 03, 2024, 08:56:59 »

Porvoon rautatie on virallisesti museorautatie, eikä vanhaan aikaan lamppuja turhaan polteltu. Sitten kun tuli pimeää, voitiin lyhdyt sytyttää. Eli mielestäni nyt toimittiin oikeaoppisesti, siitä kiitos.

Se on kuitenkin osa valtion yleistä rataverkkoa nykyään. Käsittääkseni rataosalle ei ole annettu erivapauksia kaluston valoihin liittyen.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 845


« Vastaus #177 : Elokuu 03, 2024, 19:58:07 »

Porvoon rautatie on virallisesti museorautatie, eikä vanhaan aikaan lamppuja turhaan polteltu. Sitten kun tuli pimeää, voitiin lyhdyt sytyttää. Eli mielestäni nyt toimittiin oikeaoppisesti, siitä kiitos.

Se on kuitenkin osa valtion yleistä rataverkkoa nykyään. Käsittääkseni rataosalle ei ole annettu erivapauksia kaluston valoihin liittyen.
Muistaako kukaan että missä valtion ratojen sääntökirjassa noista etupään valoista on nykyään maininta?
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 927


« Vastaus #178 : Elokuu 03, 2024, 21:36:16 »

LOC & PAS YTE
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=CELEX%3A02014R1302-20230928

Kohta 4.2.7.1.1

Lisäys: Museokaluston osalta tämän määräyksen kohta 3.3 https://www.finlex.fi/data/normit/50379/Maarays_kayttotoiminta_ja_liikenteen_hallinta_rautatiejarjestelmassa.pdf
« Viimeksi muokattu: Elokuu 03, 2024, 22:02:28 kirjoittanut Teemu Sirkiä » tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 845


« Vastaus #179 : Elokuu 03, 2024, 22:28:25 »

Tämä on hyvä:
"Junan etupäässä on oltava kaksi valkoista ajovaloa, jotta kuljettaja näkee radan."

Ja:
"Rautatieliikenteen harjoittajan on junan etupäässä olevien puskinvalojen sekä valonheittimen avulla varmistettava, että juna näkyy selvästi ja on tunnistettavissa lähestyväksi junaksi."
tallennettu
Juha Vuorinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 141


« Vastaus #180 : Elokuu 04, 2024, 11:57:49 »


Tarkennuksena, että edellä olevat koskevat JUNAA. Täydennyksenä, että
1) lisäksi on huomioitava mm. OPE YTE:n lisäys B:n kohta 4, joka koskee JUNAN etupäässä olevien ajovalojen toimintahäiriötä
2) VAIHTOTYÖTÄ koskeva vaatimus vähintään puskinvalojen käyttämisestä on Väyläviraston ohjeessa Junaliikenteen ja vaihtotyön turvallisuussäännöt, kohdassa 5.1.

Toiminnanharjoittajan vastuulla on suunnitella ja toteuttaa tarvittavat turvallisuutta varmistavat menettelyt niissäkin vajaatoimintatilanteissa, joihin ei ole olemassa säädöstä tai sitovaa toimintaohjetta. Ilman sitoumuksia voisin tässä tuoda esille em. johdetun ajatuksen siitä, että koska EU-säädöksessä on sallivasti huomioitu JUNAN ajaminen vajaatoimintatilanteessa ilman ajovaloja, uskaltanee toiminnanharjoittaja tästä johtaa sovelluksen VAIHTOTYÖHÖNkin, vaikkei Jt-ohje siihen kantaa otakkaan. Viralliset tulkinnat Jt:stä tekee tietenkin Väylävirasto. Tämä siis koskisi erilaisia häiriöitä, ts. vajaatoimintatilanteita. Jos on vain unohdettu kääntää valot päälle, niin se ei ole vajaatoimintatilanne.

Aina olen luullut että samat säännöt ovat jokaisella rataosuudella. Myös eräs juna lähti ovet auki liikkeelle Porvoosta ja vielä Hornhattulan kohdalla lepattivat auki mutta kaipa sekin on sallittua sitten.

Itsekin muutaman kerran museojunan henkilökunnassa hikoilleena totean, että ovien perässä sulkemisen ja kiinni pysymisen jatkuvan vahtimisen vaikeutta voi sitten miettiä esimerkiksi näiden sävelten tahdissa: https://www.youtube.com/watch?v=sjOzQRvqA_I
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 240


« Vastaus #181 : Syyskuu 21, 2024, 14:35:26 »

Saihan sitä ennen jopa ns. sinisissä vaunuissa oven auki täydessä vauhdissa ja usein kesän viikonlopun ruuhkajunissa eteisessä seisten matkustettaessa otettiin vähän happea sitä kautta.
Kai siinä vähän hiuksetkin heiluivat.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 6 7 [8] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Erittäin salainen juna TAAS kulussa.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina