Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Vetureiden vuokraaminen 1950  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2598


« : Tammikuu 28, 2025, 10:43:51 »

VETUREIDEN VUOKRAAMINEN 1950

Valtionrautatiet on vuokrannut vetureita muille toimijoille osittain vaihtotöihin ja osittain höyrynantoon.

Rh 2450/7482, 30.9.1949 päivitti vetureiden päivävuokrahinnaston:
Sk1 = 2500 mk
Sk2 = 2800 mk
Sk3 = 3100 mk
Sk4, Tk1 ja Tk2 = 3400 mk
Moottoriveturit = 1300 mk (Rh 2620/7974, 20.10.1949)
Muut vuokraukset harkittiin tapauskohtaisesti.
Vuokriin ei sisältynyt miehistö eikä polttoaine. Veturien kuljetus käyttöpaikalle ja takaisin veloitettiin erikseen ja sen hinnan määritteli tariffitoimisto huomioiden, että vetureiden työpaino oli
Sk1 = 42,5 t
Sk2 = 45,0 t
Sk3 = 59,5 t
Sk4 = 63,9 t
Tk1 = 62,2 t
Tk2 = 60,6 t

Vuodelta 1950 on tiedossa seuraavat vuokraamiset (sisäiset vuokrat esim. Rautatierakennusosastolle eivät sisälly tähän listaukseen; ks. Rautatierakennukset 1950)


Karhulan-Sunilan Rautatielle vuokratut veturit syksystä 1949 vuoden 1950 loppuun:
Sk1 140 = 1949.09.26 - 1949.10.07
Sk1 162 = 1949.10.07 - 1949.10.17
Sk2 372 = 1949.10.17 - 1950.01.21 (siirretty Kotkan alavarikolle)

Karhulan Sunilan rautateillä oli A. Ahlströmiltä ostetut G1 130, G1 131 ja maaliskuussa 1950 VR:ltä hankittu Sk1 186, minkä jälkeen VR:n vetureiden tarve näyttää vähentyneen muutamaksi vuodeksi.



Kaukaan Tehdas OY:lle Lauritsalaan vuokrattu:
Sk1 146 Vuokrattu Kouvolan varikolta n. 1950.11.21. Vuokra-aikaa jatkettiin 1950.12.12  siihen saakka kunnes tehtaan oman veturin (ent. Sk1 N:o 159) kattilan korjaus valmistui. Veturi palautui VR:lle 1951.02.21 (mutta ei ole varmaa oliko vuokralla keskeytyksettä).



Outokumpu Oy (sijainti ei selviä):
Sk1 167 ollut vuokralla … 1950.11.29 …



Rauma-Raahe OY, Rauman tehtaat vuokrasi:
Sk2 321  1950.12.02-1950.12.23



Turengin Sokeritehdas Oy:lle vuokrattu:
Sk3 1950.02.07 alkaen viikoksi Riihimäen varikolta entisin ehdoin vaihtotöihin

Sk3 1950.11.x noin 120 päiväksi Riihimäen varikolta

Aiemmissa sopimuksissa veturi on ollut Sk3 383 Riihimäen varikolta.



Voinvienti-Osuusliike Valio r.l., Helsingin meijeri vuokrasi:
Sk1 165  1950.02.16 - 1950.04.15
Sk1 165  1950.06.13 - n. 1950.06.26

Pasilan varikon työkirjan mukaan se saapui Salosta Pasilaan 1950.02.09, Helsingin konepalla muutettu 1950.02.15 lämmitysveturiksi ja lämmityslaitteisto purettu 1950.04.17 Helsingin konepajalla.

VR:n ja Valion välisen kirjeenvaihdon mukaan Sk1 165 oli vuokrattuna Voinvienti-Osuusliike Valion Helsingin meijerille myös 1950.06.13 lukien ”toistaiseksi” ja varoventtiili kuormitetaan 6 kg/cm2, mutta tämä ei ilmene Pasilan varikon työkirjasta. Valio ilmoitti tarvitsevansa veturia joka päivä klo 7-15 ja asentavansa itse lämmitysjohdot. Pasilan työkirjan mukaan veturi oli höyryssä  1950.06.26 saakka ja kylmänä siitä alkaen. Se hylättiin 1950.08.22 ja myytiin AB J.W. Enqvist OY:lle Lielahteen 1950.09.22 ja lähetettiin Pasilasta sinne 1950.10.07. Ennen lähettämistä Lielahteen veturilla oli takanaan 3927 km täyskorjauksen jälkeen.



OY Vuoksenniska AB, Imatran rautatehtaalle vuokrattu:
Sk1 171 palautettu VR:lle 1950.08.31 (metallialan lakko alkoi). Yhtiö toivoi saavansa veturin takaisin lakon päätyttyä. Veturi palautui VR:lle lopullisesti ennen tammikuuta 1951, jolloin veturilla oli määräaikainen kattilan katsastusaika. Siinä veturi todettiin huonokuntoiseksi ja hylättiin 1951.01.30  (Rh 287/671)


Päivitän listaa mikäli löytyy lisää vuokrattuja vetureita tai tarkempia vuokra-aikoja.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Vetureiden vuokraaminen 1950  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina