Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Entisen DDRn junaylpeys valmistumassa!  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6552


« : Kesäkuu 02, 2023, 17:35:09 »

Kyseessä on VT 18.16.10 Deutsche Raichsbahnin senaikainen High-Tech moottorikiitojuna . Näitä rakennettiin yhteensä 8 kappaletta .Näistä edellämainittua yksikköä ollaan kunnostamassa yhdistyksen Gmbh SVT Görlitz toimesta.Sille suunnitellaan aktiivista käyttöä etenkin sille perinteisellä rataosalla Berliini-Praha muunmuassa.Matkustajia se tulee ottamaan 200. Projektin hinnaksi on arvioitu n5 miljoonaa Euroa eri lahjoittajilta ja osavaltiolta.Projektin johtaja Mario Lieb arvioi junan valmistuvan vielä vuoden 23 aikana. Jotta projekti olisi kannattava ennustetaan n.40-50 liikennöintikertaa vuodessa!(Die Welt)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6552


« Vastaus #1 : Elokuu 29, 2023, 02:11:40 »

Viimeisen tiedon mukaan kunnostamiseen on tullut noin 500.000Euron lisäkustannuksia mutta ilmoitetaan 5 vaunuisen junan vielä valmistuvan tämän vuoden puolella. (SVT Team Görlitz)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6552


« Vastaus #2 : Maaliskuu 08, 2024, 01:28:21 »

 Unelma toteutuu! SVT Görlitz tietojen mukaan VT 18,16 on valmistumassa.  Matkanjärjestäjä  Maertens  markkinoi junalle jo reissuja elokuun 2024 alusta alkaen joist suuri osa on jo lioppuunmyyty..
Ensitietojem mukaan 4kk tullaan ajamaan 4vaunuisella yksiköllä ja matkustajien määrä rajoitettuna ad128 henkilöä 198n sijasta.Juna on kulkenut nimellä Vindobona tai Karlex.(SVT Görlitz)
Junakokoonpanon on restauroinut ent.RAW Halberstadt(Sachsen Anhalt) lle
Mediassa olleiden kuvien perusteella tämä tyo on onnistunut viimeisen päälle eli "PERFECT"!Ja nyt vain onnea makaan!
Viel Glueck und Alles Gute!
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 08, 2024, 01:54:19 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 555


« Vastaus #3 : Maaliskuu 08, 2024, 15:40:19 »

Ajettiinpa näillä junilla muutaman vuoden ajan myös Malmö - Berliini -päiväjunaa "Berlinaren". Reitti kulki junalautalla Trelleborgin ja Sassnitzin välillä.

https://de.wikipedia.org/wiki/Berlinaren
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 487


« Vastaus #4 : Maaliskuu 10, 2024, 18:15:25 »

Äräkäppärä!!!

Nyt ei muuta kuin Porkkana 5123 - 5612 - 5124 Görlitziin remontoitavaksi....?

Haaveissako vain sä oot mun....?

tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6552


« Vastaus #5 : Heinäkuu 19, 2024, 21:58:22 »

Unelma toteutuu! SVT Görlitz tietojen mukaan VT 18,16 on valmistumassa.  Matkanjärjestäjä  Maertens  markkinoi junalle jo reissuja elokuun 2024 alusta alkaen joist suuri osa on jo lioppuunmyyty..
Ensitietojem mukaan 4kk tullaan ajamaan 4vaunuisella yksiköllä ja matkustajien määrä rajoitettuna ad128 henkilöä 198n sijasta.Juna on kulkenut nimellä Vindobona tai Karlex.(SVT Görlitz)
Junakokoonpanon on restauroinut ent.RAW Halberstadt(Sachsen Anhalt) lle
Mediassa olleiden kuvien perusteella tämä tyo on onnistunut viimeisen päälle eli "PERFECT"!Ja nyt vain onnea makaan!
Viel Glueck und Alles Gute!
Tällä hetkellä Mertens matkajärjestäjä on joutunut peruuttamaan kaikki tälle vuodelle 2024 luvatut Vt 18.16 suunnitellut matkat projektin viivästymisen takia,ongelmat ovat rakennusteknisä ja vaativat lisärahoituksen ,lisäksi junan valmistus joutuu muuttamaan uusiin tiloihin tilan haltijan irtisanoessa sopimuksen vuoden 24 loppuun .Arvio lisärahoituksesta lieneen n.500,000 euroa ja rahankeräys on jo aloitettu.Yhtiö on kuitenkin luottavainen ja uskoo projektin valmistuvan vielä vuoden 2924 aikana.(SVT Görlitz GMBH)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6552


« Vastaus #6 : Helmikuu 02, 2025, 23:47:23 »

VT !8.16.10/SVT Görliz  valmistumassa olevalle moottorijunalle suoritettiin ensimmäinen starttikoe onnistuneesti 8.12.24.
Valmistumisesta vastaava tiimi kertoo vielä lopulliseen valmistumiseen olevan jonkin verran matkaa!
Video youtube:" SVT Görlitz-Erster Motorstart des VTa 18.16.10 nach der Aufarbeitung"
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 771


« Vastaus #7 : Helmikuu 03, 2025, 10:01:18 »

Mahtava laite, jossa nokkaa enemmän kuin Cadillacissa. V12 (?) kävi nätisti hyvin lievän alkuköhimisen jälkeen.
Olikohan junan Stasi-osastolle tilat nokassa ja yhteyspiuhat jokaisen istuinnurkkauksen mikrofonille?
Alkuköhimisestä tulee mieleen hotellin piha Sodankylästä kun kylmä (noin -20) Rolls-Royce laitettiin käyntiin ilman ulkoisia apuja.
Lähtikin käymään melkein heti, mutta alkuun vain yhdellä sylinterillä viitisen minuuttia. Oli kuin lekalla lyötäisiin moottorin kylkeen.
Sitten kävi kahdella sylinterillä. Varsinainen savumaailma purskahti kun alkoi käydä kaikilla sylintereillä ja samalla puhalsi ulos neljän sylinterin palamattoman polttoaineen. Voi noita kultaisia nuoruudenmuistoja noin vuodelta 1975!
Käynnistystä seurannut Rollsin insinööri meni pahoinvoivana hotellihuoneesensa ja puhelimella kertoi kokemuksestaan Sir Rollsille tai Sir Roycelle.
Rollsistakin tuli loppuvaiheessa kone, mutta silti Cummins tuli vahvempana ja parempana sen tilalle.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Entisen DDRn junaylpeys valmistumassa!  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina