Minkälaisella kameralla nämä kiinnostavat ja etenkin pienoismallien tekijöille hyödylliset jäljennöskuvat on otettu - kun ovat niin laadukkaita? Olitko itse kuvaaja?
Itse kuvaan arkistossa parina päivänä joka viikko, jolloin arkisto on auki. Kamera on Canon Power Shot SX70 HS, mikä sopii minun tarpeisiini erinomaisesti. Arkistossa se on paljon kevyempi kuin järkkäri ja pitkä zoomi on taas hyvä vesilintuja kuvatessa (harvoin laskevat minut veneellä ihan viereen).
Kuvien laadusta ja ongelmista arkistokuvauksissa:
- Sinikopiot onnistuvat useimmiten yllättävän hyvin, vaikka isojen kanssa joutuu pitämään kameraa niin korkealla kuin kädet riittävät.
- Rusehtavalla paperilla olevat ruskeat viivapiirrokset ovat usein niin haileita, että saa välillä pähkäillä, että kannattaako edes yrittää muokata viivoja paremmin erottuviksi.
- Tekstisivujen laatu vaihtelee valtavasti. Jotkut sivut ovat hyviä, spriikopiot usein haalistuneet lähes pois, etenkin sota-aikoina paperit läpikuultavia silkinohuita ja tietysti se alin säilytettty (varmaan kymmenen kopiota tehty kalkkeeripapereiden kanssa). Vanhimmissa usein vielä kosteusvaurioita.
- Valaistuksen ja tutkimuspöytien keskinäinen sijainti on haastava. Useimmiten kuvaan hieman viistosta, jotta vältän edes osittain kameran tai oman varjon näkymisen edes osittain (näkyy tummana osana tekstikuvien alaneljänneksessä.