VR on aloittanut ensimmäisen Helsingin ja Pietarin väliseen liikenteeseen tulevan nopean Allegro-junan virittelyn Helsingissä Ilmalan varikolla, jossa hoidetaan myös junan paikallaan tehtävät testaukset.
Junan koeajot radalla aloitetaan Suomessa maaliskuun lopussa. Huhtikuussa Allegro siirtyy Venäjälle testattavaksi.
Ensimmäinen Allegro-juna lähti joulukuussa laivalla valmistaja Alstomin tehtaalta Italiasta ja saapui Suomeen tammikuussa. Loput kolme junaa toimitetaan Suomeen tämän vuoden loppuun mennessä.
VR:n mukaan kaikille Allegroille tehdään vastaanottotestit Suomessa ja Venäjällä. Ennen varsinaisen liikenteen aloittamista junien pitää saada tyyppihyväksyntä molemmissa maissa.
Allegro-junien aloittaessa liikennöinnin Helsingin ja Pietarin välinen matka-aika lyhenee VR:n mukaan kolmeen ja puoleen tuntiin nykyisestä lähes kuudesta tunnista. Allegrossa tullaan raja- ja tullitarkastukset tekemään molemmissa maissa kokonaan liikkuvassa junassa.
Suunnitelmien mukaan Allegro-junat korvaavat vuoden 2010 lopulla nykyiset Sibelius- ja Repin-junat Pietari–Helsinki-välillä. Allegro-liikenteen aloitus mahdollistaa vaiheittaisen junavuorojen lisäämisen näiden kahden kaupungin välillä.
Allegro-junassa on kaksivirtajärjestelmä, jonka avulla se voi käyttää sekä Venäjän tasavirta- että Suomen vaihtovirtaverkkoa. Junan suurin nopeus matkustajaliikenteessä on 220 kilometriä tunnissa. Allegrossa on seitsemän vaunua ja yhteensä 344 matkustajapaikkaa.
Rata kuntoon Suomessa ja Venäjällä
Matkan nopeuttaminen on edellyttänyt ratainvestointeja Suomessa ja Venäjällä. Suomen puolella kunnostetaan parhaillaan Lahti–Luumäki–Vainikkala-rataosaa.
Venäjän rautatieyhtiö RZD kunnostaa parhaillaan omia rataosuuksiaan, jotta Pietari–Buslovskaja-välillä voidaan ajaa 200 kilometrin tuntinopeudella. Työ on aloitettu vuonna 2007.
Molemmissa maissa ratatöiden on VR:n mukaan määrä valmistua ensi syksynä.
Allegrot omistaa VR:n ja RZD:n yhteinen kalustoyhtiö Karelian Trains.
Karelian Trains ja Alstom solmivat syyskuussa 2007 toimitussopimuksen neljästä Allegro-junasta. Alstom on toimittanut samantyyppisiä kallistuvakorisia junia jo kymmeneen maahan. Sopimuksen arvo on 120 miljoonaa euroa.
http://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/article374671.ece?s=u&wtm=tt-15022010