ETUSIVU
KALENTERI
HAKU
OHJEET
Resiina-lehti
Museojunat
Keskustelu
Vaunut.org
Info
•
Yhteystiedot
Muista minut!
Unohtuiko salasana?
Rekisteröidy!
Resiina
Rautatiet ja harrastus
|
Kalusto
| Aihe:
Mikä on tavallisen päiväpikajunan kalusto (esim HKI-OL) 1990-2000 luvulla
|
<< edellinen
seuraava >>
Sivuja:
[
1
] |
Siirry alas
Tulostusversio
Veikko Hattunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 4
Mikä on tavallisen päiväpikajunan kalusto (esim HKI-OL) 1990-2000 luvulla
«
:
Toukokuu 23, 2025, 17:13:33 »
Haluasin tietää vaunuston ja veturin.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2654
Vs: Mikä on tavallisen päiväpikajunan kalusto (esim HKI-OL) 1990-2000 luvulla
«
Vastaus #1 :
Toukokuu 23, 2025, 18:43:20 »
Tässä esimerkkinä jonkinlaista materiaalia junasta P 51:
https://vaunut.org/kuvat/?tag0=16
|P|51
tallennettu
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 667
Vs: Mikä on tavallisen päiväpikajunan kalusto (esim HKI-OL) 1990-2000 luvulla
«
Vastaus #2 :
Toukokuu 23, 2025, 23:37:49 »
Helsinki-Oulu-pikajunissa veturin osalta tilanne oli 1990-luvulla suhteellisen yksinkertainen eli vuoteen 1996 asti vetäjänä oli Sr1 tai raskaimmissa Sr1-pari. Tyypillisin pariveto oli Helsingistä klo. 10:00 pintaan lähteneessä P67:ssä, joka myöhemmin vaihtui numerolle P51. Toukokuusta 1996 lähtien tuli Sr2-vetureita rinnalle ja ensimmäisenä juuri junaan P51. Sr2 valtasikin Helsingin ja Oulun väliset pikajunat aika nopeasti niin, että kesään 1997 ehdittäessä se oli ko. välillä jo valtavirtaa.
Vaunusto oli tuohon aikaan joka junassa erilainen ja vaihteli myös viikonpäivien ja vuosien mittaan, joten sen osalta varmaankin haettavaa junavuoroa ja vuosilukua pitäisi tarkentaa, ennen kuin vastaaminen olisi oikeastaan mahdollistakaan.
tallennettu
Veikko Hattunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 4
Vs: Mikä on tavallisen päiväpikajunan kalusto (esim HKI-OL) 1990-2000 luvulla
«
Vastaus #3 :
Toukokuu 24, 2025, 12:18:16 »
Sanotaan sitten että torstai P51 1997 helmikuussa
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 667
Vs: Mikä on tavallisen päiväpikajunan kalusto (esim HKI-OL) 1990-2000 luvulla
«
Vastaus #4 :
Toukokuu 24, 2025, 18:12:41 »
P51 oli tuohon aikaan pääsääntöisesti kokonaan sinisistä vaunuista muodostettu juna. Toki ravintolavaununa saattoi olla myös IC-värinen Rtx. Kierrossa oli kaksi runkoa vuoropäivinä, joten saattoi olla niinkin, että ravintolavaunu oli joka toinen päivä sininen ja joka toinen päivä IC-värinen. Lisäksi viikonloppuruuhkassa 1-3 ensimmäistä vaunua olivat usein punaisia lähiliikenteen Eil-vaunuja mutta eivät aina vaan välillä kaikki lisävaunutkin olivat sinisiä.
Tyypillinen runko perästä lukien olisi seuraava: ensimmäisen luokan vaunu (Cht), 2 kpl toisen luokan vaunuja, ravintola, toisen luokan vaunu, 2 kpl yhdistettyjä konduktööri- ja toisen luokan vaunuja, joista toinen invavarustuksella (EFit + EFiti), joskin usein toisen tilalla oli Fot eli kokonainen konduktööri- ja matkatavaravaunu. Sitten oli lasten puuhavaunu ELht ja lopuksi kysyntää vastaava määrä pelkkiä toisen vaunuja. 11 vaunua pitäisin P51:n minimimittana eli hyvinkin juuri talviajan torstaipäivään sopivana, jolloin siis ELht:n jälkeen olisi keulassa vielä 3 kpl toisen luokan vaunuja. Kuitenkin viikonloppuruuhkassa 13-15 vaunua oli tyypillinen määrä eli silloin tuli keulaan vielä 2-4 ylimääräistä toisen luokan vaunua, joista siis osa usein Eil-sarjaa mutta ei aina. Juhlapyhien läheisyydessä tai muuten vilkkaan liikenteen aikaan saattoi olla täydet 17 vaunuakin, joka oli sn140-junille suurin sallittu määrä.
Veturina oli kesästä 1996 lähtien yleisimmin Sr2 ja sitä ennen Sr1-pari. Tässä junassa käytettiin 90-luvun puolivälin aikoihin Sr1-paria yleensä keveimmissä 11-vaunun kokoonpanoissakin. Varmaankin 11 vaunua olisi kulkenut vielä riittävän hyvin yhdelläkin Sr1:llä silloisilla aikatauluilla mutta arkisin paluujunana oli käsittääkseni Oulu-Helsinki kiitotavarajuna, joka vaati kaksi veturia.
tallennettu
Timo Humalisto
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 33
Vs: Mikä on tavallisen päiväpikajunan kalusto (esim HKI-OL) 1990-2000 luvulla
«
Vastaus #5 :
Toukokuu 24, 2025, 21:57:01 »
Linkki korjattuna:
https://vaunut.org/kuvat/?tag0=16|P|51
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 547
Vs: Mikä on tavallisen päiväpikajunan kalusto (esim HKI-OL) 1990-2000 luvulla
«
Vastaus #6 :
Toukokuu 25, 2025, 22:13:11 »
Pikajuna P 51, päivämäärällä 20.4.1997: (tämä kokoonpano Hki - Sk)
Sr2 3204 + CEmt 24010 + 24053 + Ein 23226 + 23198 + Eit 23097 + Ein 23229 + ELht 23319 + Fot 23906 + EFiti 23651 + Eip 23166 + Rk 27809 + Eit 23040 + Ein 23244 + Cht 2382.
Pikajuna P 54, samana sunnuntaipäivänä: (tämä runko Seinäjoelta lähteneenä etelään)
Sr1 3067 + Cx 26311 + Ein 23261+ Einu 27187 + Rx 26711 + Eit 23075 + Eift 23411 + Rkt 23808 + Eit 23090 + EFiti 23664 + Eip 23148 + Ein 23019 + 23015 + 23173 + Eil 25047 + 25027.
Rikkana rokassa: H 523 (Sk - Vs): Dv12 2524 + Ein 23035 + EFit 23521 + Eit 23078 + Ein 23168.
P 441 (Sk->Vs): Dv12 2549 + EFiti 23655 + Eip 23062 + CEit 2666.
P 444 (Sk-Hpk-Tpe): Dv12 2549 + Ein 23026 + CEit 2666 + Eip 23062 + EFiti 23665. Juna hyytyi veturivian takia km:lle 198 (lähelle Kg, veturiin ei saanut tehoja!). Tampereelta tuli Dr13 2325 apuun ja veti junan perille.
Junan P 444 suorituspaikkoina: Alavus, Ähtäri, Pihlajavesi, Haapamäki, Vilppula, Korkeakoski ja Orivesi.
tallennettu
Sivuja:
[
1
] |
Siirry ylös
Tulostusversio
Rautatiet ja harrastus
|
Kalusto
| Aihe:
Mikä on tavallisen päiväpikajunan kalusto (esim HKI-OL) 1990-2000 luvulla
|
<< edellinen
seuraava >>
Siirry:
Ole hyvä ja valitse kohde:
-----------------------------
Ajankohtaiset
-----------------------------
=> Havainnot
=> Uutiset
=> Tapahtumat
-----------------------------
Rautatiet ja harrastus
-----------------------------
=> Junakuvaus
=> Kalusto
-----------------------------
Resiina
-----------------------------
=> Resiinan nettisivusto
-----------------------------
Rautatiet ja harrastus
-----------------------------
=> Yleinen keskustelu
-----------------------------
Resiina
-----------------------------
=> Resiina-lehti
-----------------------------
Rautatiet ja harrastus
-----------------------------
=> Radat ja laitteet
=> Ulkomaat
=> Kääntöpöytä
-----------------------------
Muut aiheet
-----------------------------
=> Osto- ja myyntipalsta
=> Sivuraide
-----------------------------
Rautatiet ja harrastus
-----------------------------
=> Pienoisrautatiet
Powered by SMF
|
SMF © 2006-2008, Simple Machines
| ©
2025 Resiina
Ladataan...