Kuten arvata saattaa, auto havaittiin melkeinpä halvemmaksi menopeliksi, varsinkin jos isompi perhe matkustaa, ohjelmassa 2+2 perheen meno-paluu Vaasasta Helsinkiin olisi maksanut 210€.
Useimmiten ihmiset laskevat autoilun kustannukset alakanttiin, eikä ole ihmekään, että auto vaikuttaa edulliselta. Tokihan on niin, että muutaman kilometrin matkan voi laskea vain polttoainekuluilla, mutta kun samaa kaavaa soveltaa jokaiselle pitkälle matkalle koko vuoden ajan, syntyy harha, jossa vain osa kuluista on laskettu.
Liikenneviraston sivujen mukaan Helsinki-Vaasa matka (maanteitse) on 419km. Oletetaan bensakäyttöinen auto, joka kuluttaa 7.5l/100 km ja polttoaineen hinnaksi €1.40. Yhdensuuntaiset polttoainekulut ovat €44 ja meno-paluu siis €88.
Suomalainen verottaja on tunnettu siitä, että se ei anna yhtään ylimääräistä veronmaksajille. Oman auton käytöstä työnantajan matkaan saa korvata kuitenkin verottomasti €0.45/km. Vaasan tapauksessa se tekee meno-paluumatkalle €377. Tämän mukaan polttoainekulut olisivat vain 23% kaikista kustannuksista! Silti ihmiset laskevat auton käytön vain polttoainekulujen mukaan. Junamatkan suhteen se tarkoittaa samaa kuin laskettaisiin vain yksi ihminen neljän sijaan!
Todelliset oman auton kustannukset voi laskea myös itse:
http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/autoilun_kustannukset/Olen kuitenkin VR:nkin suunnitteleman joustohinnoittelun kannalla. Silloin junien täyttösuhde muodostuu paremmaksi ja rautatieliikenteen kilpailukyky suuremmaksi. Arvelisin, että suurin syy siihen, miksi joustohinnoittelua ei vielä ole, on se, että se vaatii tietojärjestelmäkehitystä. Ainakin lentoyhtiöillä hinnat muuttuvat automaattisesti, kysynnän mukaan, jopa tunneittain. Siitä huolehtimaan tarvitaan automaattinen järjestelmä.