MK = Moottorikiitojuna, eli Dm4 + kiitojunarunko, vai ajettiinko myös Dm3:lla vai tehtiinkö niistä kuinka nopeasti Dm4:sia? Eikö moottorikiitojunissa ollut ensimmäistä luokkaa?
Kiitojunat ajettiin aina Dm4:llä. Moottorikiitojunissa ei ollut ensimmäistä luokkaa ennen kesäaikataulukauden 1956 alkua, jolloin entiset 1. ja 2. luokka yhdistettiin uudeksi 1. luokaksi ja vanhasta 3. luokasta tuli 2. luokka. Sama luokkajakomuutos tehtiin samanä päivänä suurimmassa osassa Eurooppaa.
Täysin off topicia, mutta termi "luokkajako" poiki muutamia huumoridileemoja, joista mainittakoon YTK (Yleisellä Tasolla Kommentoiden) esim. toimihenkilöt ja duunarit. Toisinaan on koomista katsoa, kun vastavalmistunut merkonomi iskee aivan liian suuren pikkutakin päälle ja lähtee palaveriin. Näitä tällaisia paskantärkeitä jätkiä kutsutaan
palaveriäijiksi. Ei ole niin pientä asiaa, etteikö siitä voisi pitää
palaveria. Palaveriäijä on siitä jännä kaveri, että se
vastaa aina puhelimeen. Hyvä esimerkki kunnon
palaveriäijästä on se, että jos palaveriäijä kohtaa jonkun kadulla, vaihtaa pikaisesti kuulumiset ja sitten jos palaveriäijän puhelin sattuu juuri sillä minuutilla soimaan, hän sanoo soittajalle "Palataanko vähän myöhemmin, nyt on just palaveri kesken."
Palaveriäijien tunnusmerkistöön kuuluu myös se, että toisinaan kun palaveriäijälle soittaa, hän vastaa "Morjens Mikko, palaveri just kesken mutta kerro vaan". Tuo on minusta toisten palaveriosapuolten aliarviointia, jos on aikaa rupatella puhelimessa. Ehkä olen liian konservatiivinen, mutta minusta tuo ei oikein lähe.
Mutta sitten se piste iin päälle: soitin asiakkaalle eilen. Asiakas vastasi puhelimeen ja puhuttiin siinä semmonen puolenkymmentä minuuttia täyttä bullshitiä. Sitten kun olin menossa itse asiaan, pocahontas tuumasi mulle "Nyt kuule Mikko on pakko jatkaa palaveria".
Silleesti. Ja tämä tarina oli tosi. Palaveriäijät ovat selkeästi parempiluokkaisia kuin me normijätkät.