|
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #1 : Maaliskuu 04, 2009, 10:17:06 » |
|
Varmasti Pendoilla on omat ongelmansa mutta niin on myös paljon ajokilometrejä. Runkoja on niin vähän että koko kalusto taitaapi olla lähes jatkuvasti liikenteessä.
Mitä enemmän ajetaan, sitä enemmän on kulumisestakin johtuvia vikoja. Ja vielä jos huoltoajat ovat lyhyitä, niin on selvää että täysin perinpohjainen tutkiminen on mahdotonta ja vikoja korjataan niiden ilmenemisen jälkeen.
Deevereitä sen sijaan on monikertainen määrä ja jos jotain hämärää ilmenee, usein varmaankin löytyy toimiva laite junan eteen ja vikaantunut voidaan ottaa tutkittavaksi. Verrattuna Pendoihin, jos rungossa on jotain hämminkiä ennen lähtöä mutta turvallisuus on kunnossa niin baanalle vaan, koska ei ole vararunkoa tilalle.
En siis mitenkään yritä liikaa kehua pendoja, vaan lähinnä tällaista maalaisjärkipohdiskelua. Kyllä mieluiten Pendolla kuljen työmatkoja Mikkelistä Helsinkiin ihan nopeuden takia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Pohjanlehto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 24
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 04, 2009, 10:43:36 » |
|
Hyvä ja asjanmukainen kirjoitus johtajalta. Totta on tietenkin, ettei deevereitä nyt noin vain voi verrata Sm kolmosiin, tilanteet ja käytöt ovat toki erilaisia, nopeudesta nyt tietysti puhumattakaan. Jotenkin vain tuntuu siltä, että italialainen ei aina tunnu pärjäävän vanhalle suomalaiselle jäärälle (puhun siis edelleen junakalustosta). Mutta ehkä tämä onkin enemmän tunne- kuin asiapohjakysymys.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #3 : Maaliskuu 04, 2009, 12:57:23 » |
|
Kyllä Pendoilla ymmärtääkseni on kaikkein eniten vikoja kaikesta kalustosta ajokilometreihin nähden. Jos kierto on kunnossapidon osalta liian tiukka, silloin on mielestäni vain nöyrryttävä ja ajettava laitteilla vähemmän ja huollettava enemmän. Tuntuu todella naiivilta ajaa Pendolinoilla maksimimäärä vain imagosyistä; jatkuvat ongelmat vuodesta toiseen romuttavat takuuvarmasti imagoa enemmän kuin yhden Pendo-parin vähentäminen päivässä jostain päin Suomea, jotta luotettavuutta saataisi parannettua. Ai täällä on toinenkin johtaja, jonka etunimi on Mikko ja jonka sukunimi päättyy -man...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Pohjanlehto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 24
|
« Vastaus #4 : Maaliskuu 04, 2009, 13:40:21 » |
|
No kylläpä tulikin taas nolo mokaus: liian kiireessä luin edellisen kirjoittajan nimen muodon Anteeksipyyntöni sekä Herpmanin Mikolle että mainitulle johtajalle itselleen. Mutta joka tapauksessa asjallista ja asjanmukaista tekstiä kummaltakin, kiitokset siitä. Näin siinä käy, kun muiden töiden lomassa aina vähän väliä kuin varkain käy vilkaisemassa tätä vorg-sivustoa, niin ei sitten ehdi kunnolla lukea, mitä on kirjoitettu ja kuka on kulloinkin kyseessä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2215
|
« Vastaus #5 : Maaliskuu 05, 2009, 08:18:44 » |
|
Ja jälleeen VR Oy:n liikennetiedotteet kertovat Pendojen hyytymisistä: "5.3. klo 7.31 Seinäjoelta klo 6.50 lähtevä Pendolino-juna peruttu
Seinäjoelta klo 6.50 Helsinkiin lähtevä Pendolino-juna (S 42) on peruttu. Matkustajat ohjataan seuraavaan InterCity-junayhteyteen (IC 44) klo 7.20." Kulkutiedoista katsottuna S42 saapui Kokolasta Seinäjoelle 21 min myöhässä, syy veturivika.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Pohjanlehto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 24
|
« Vastaus #6 : Maaliskuu 05, 2009, 09:24:35 » |
|
Vai että veturivika S-junassa? Viitanneeko vetovaunuun, vai onko kyseessä tekninen termi, jota aina käytetään tietyntyyppisten vikojen nimikkeenä? Niin tai näin, S-junat tuntuvat kyllä laukeilevan luvattoman usein siitäkin huolimatta, että taas jonkun auto oli hajonnut tossa tien varressa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 917
|
« Vastaus #7 : Maaliskuu 05, 2009, 10:43:01 » |
|
Vai että veturivika S-junassa? Viitanneeko vetovaunuun, vai onko kyseessä tekninen termi, jota aina käytetään tietyntyyppisten vikojen nimikkeenä? Niin tai näin, S-junat tuntuvat kyllä laukeilevan luvattoman usein siitäkin huolimatta, että taas jonkun auto oli hajonnut tossa tien varressa.
Julkisuudessa on aina silloin tällöin vilahtanut JUSE-järjestelmään liittyvät myöhästymiskoodit, joiden avulla myöhästymisen syy kirjataan järjestelmään. Tällä hetkellä ne löytää ainakin täältä http://www.rhk.fi/@Bin/1849105/Kilpailutusstrategia+2008-2012_Risto+Heinonkoski+2007.ppt diasta 22. VR:n JUKU-palveluhan ei näytä noista kuin osan noilla nimikkeillä. En tiedä, mutta voisin veikata, että ainakin osa V- ja K-ryhmien syistä näkyvät termillä "Veturivika" JUKU:ssa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pirkko Alanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 135
|
« Vastaus #8 : Maaliskuu 05, 2009, 15:50:04 » |
|
Kun Pendon linjatunnus on S, niin eikö ole itsestään selvää, että rikki on rikki!
|
|
|
tallennettu
|
Dieselin ääni turrutti pääni!
|
|
|
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 414
|
« Vastaus #9 : Maaliskuu 05, 2009, 21:18:58 » |
|
Kun Pendon linjatunnus on S, niin eikö ole itsestään selvää, että rikki on rikki! Tuo oli hyvä ja täytyy muistaa!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #10 : Maaliskuu 06, 2009, 11:01:45 » |
|
Eilen taas oli Pendoilla murheellinen päivä. Ainakin yksi hirvikolari Pohjnamaan radalla ja illalla S91 joutui jäämään Jyväskylään JKV-vian takia. Tästä johtuen S94 odotteli konduktööriä Pieksämäellä 65 minuuttia ja saapui Helsinkiin yöllä puoli kahden jälkeen. Konduktööri kiiruhti Jyväskylästä Taksilla Pieksämäelle hakemaan n.200 kiukkuista matkustajaa. Eikö tosiaan Pieksämäeltä olisi löytynyt kipparia viemaan junaa vaikka Hankasalmelle saakka? Esim saapuneen P710 konduktööri olisi voinut jättää rungon vaihtotyöt väliin ja lähteä viemään matkustajia Jyväskylän suuntaan.
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|