Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Keski-Pasilan suunnitelmat  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« : Syyskuu 23, 2010, 00:44:45 »

Niin siis, puretaanko koko alaratapiha? Mites se autojunaterminaali sitten, rakennetaanko se yläpihalle? Huomasin muuten myös yläpihaa puretun tässä lähiviikkojen aikana. Kuis ny näi?

Uusi autojuna-asema tulee ymmärtääkseni Haarakallion viereen, Hakamäentien eteläpuolelle, eli ilmeisesti juuri siihen mistä on yläpihan puolelta raiteita purettu. Alaratapiha on näkemieni suunnitelmien mukaan kaavoitettu about täyteen. Veturitie siirretään kulkemaan alapihalle lähemmäksi asemaa, ja se kaartaisi Pasilansillan eteläpuolella länteen kohti nykyistä linjaustaan. Ajoyhteys autojuna-asemalle kaiken järjen mukaan tulisi tältä uudelta Veturitieltä (alkuvaiheessa kenties muuta kautta).

Vanhoille veturitalleille säilynee ratayhteys vähintään eteläkautta, en tiedä jääkö joku yksittäinen raide kulkemaan alapihan eteläosasta yläpihalle, ehkä ei.

Jostain muistan nähneeni, että tulisi uusi ratayhteys etelän suunnalta yläpihalle, Haarakallion itäpuolitse (jysäytettäisiin yhdelle lisäraiteelle tilaa Pääradan viereen). Tämä yhdistyisi nykyisiin huoltoraiteisiin, ja tätä kautta roudattaisiin autovaunut Helsinkiin. Joku epäili, että koko yöjuna Ilmalasta vedettäisiin Käpylään, saatettaisiin kiinni autovaunuihin lastausasemalle, jälleen pieni vetoliike, ja työntö täydessä kokoonpanossaan Helsinkiin. Miksipä ei, voisi autollisille matkustajille tarjota ehkä samalla mahdollisuuden loikata kyytiin (vaihtotyö matkustajat kyydissä kun on sallittua liikennepaikan sisällä).
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Syyskuu 23, 2010, 12:45:18 »

Minä ei sit yhtään tykätä tämä uus autojunaasema siirto juttu.

Onko tarkoitus, että auto viedään junaan ja sitten odotellaan Pasilassa pari tuntia junan lähtöä. Ja sitten sen parin minuutin pysähdyksen aikana etsitään oikea vaunu ja koetetaan romuta konnareita pahasti ärsyttämättä oikean hyttiin?

Nyt homma käy miellyttävästi kun auton lastattuaan voi henkilö astella Helsingin päärautatieasemalle ravitsemaan itsensä matkakuntoon ja hankkiutua mukavan kiireettömästi junaan kun se hyvissä ajoin (yleensä) tulee lähtöraiteelle.
tallennettu
Kjell Knapas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #2 : Syyskuu 23, 2010, 15:33:46 »

Onko tarkoitus, että auto viedään junaan ja sitten odotellaan Pasilassa pari tuntia junan lähtöä. Ja sitten sen parin minuutin pysähdyksen aikana etsitään oikea vaunu ja koetetaan romuta konnareita pahasti ärsyttämättä oikean hyttiin?
Olisiko valojen päälle laittamisessa ideaa? Järkyttynyt Juurihan Topi tuossa ylhäällä kertoi maailman cooleimmasta ideasta, että matkustajat pääsisivät jo saattoliikkeessä junan kyytiin. Ja eipä se vaikea homma ole mennä lähijunallakaan Pasilasta Helsinkiin. Itse tein kerran jopa niin, että kun odotin yöjunaa Pasilassa ja vähän ennen lähtöaikaa kuulutettiin sen jäävän puoli tuntia myöhään, kun veturi oli rikkoontunut Helsingin asemalla, niin menin sitten ensin lähijunalla Helsinkiin.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Syyskuu 23, 2010, 21:57:29 »

Olisiko valojen päälle laittamisessa ideaa? Järkyttynyt
Tyhjenee vain akku. Mitä iloa siitä muka olisi?
Lainaus
Juurihan Topi tuossa ylhäällä kertoi maailman cooleimmasta ideasta, että matkustajat pääsisivät jo saattoliikkeessä junan kyytiin.
Idea oli Topin ja se on ihan hyvä idea - mutta epäilen vahvasti sen toteutumista. Toki makuuvaunut voisivat varmaan odotella autovaunujen kanssa lastausta. Vai voisivatko?
Lainaus
Ja eipä se vaikea homma ole mennä lähijunallakaan Pasilasta Helsinkiin.
Eihän se ole harrastajalle, joka matkustaa yksin kameransa kanssa, mutta lapsiperheelle se on kyllä ylimääräinen stressi. Ja ylimääräinen menoeräkin, ellei autojunalipulla sitten saa matkustaa Psl-Hki-väliäkin.
Lainaus
Itse tein kerran jopa niin, että kun odotin yöjunaa Pasilassa ja vähän ennen lähtöaikaa kuulutettiin sen jäävän puoli tuntia myöhään, kun veturi oli rikkoontunut Helsingin asemalla, niin menin sitten ensin lähijunalla Helsinkiin.
Minä taas olen tehnyt monta kertaa vaikka miten, mutta ne kerrat eivät kuulu tähän.
tallennettu
Jani Järviluoto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #4 : Lokakuu 07, 2010, 13:56:54 »

Jostain muistan nähneeni, että tulisi uusi ratayhteys etelän suunnalta yläpihalle, Haarakallion itäpuolitse (jysäytettäisiin yhdelle lisäraiteelle tilaa Pääradan viereen). Tämä yhdistyisi nykyisiin huoltoraiteisiin, ja tätä kautta roudattaisiin autovaunut Helsinkiin.
Vielä 60-luvulla Pasilan matkustaja-asemalta lähti raide länteen, ja yhdistyi ratapihan raiteisiin rantaradan siltojen kohdalla. Miksi tätä raidetta ei voisi rakentaa uudestaan, niin ei Haarakalliotakaan tarvitsisi räjäytellä.
tallennettu

Käy myös täällä!
Jani Järviluoto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #5 : Lokakuu 07, 2010, 14:02:39 »

Jan se raide näkyy tässä kuvassa: http://vaunut.org/kuva/34635?m=1&t=kartta
tallennettu

Käy myös täällä!
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #6 : Lokakuu 07, 2010, 22:39:59 »

Taitaisi tulla aika häijyt promillet rinteeseen. Kulkiko Pasilan henkilöaseman raiteet aiemmin alempana?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #7 : Lokakuu 08, 2010, 07:23:19 »

Sähköistyksen yhteydessä Pasilan ristikkosiltoja jouduttiin nostamaan hieman ylemmäksi ((n. metrin), jotta sähköistys mahtui ali. Sen sijaan sörnäisten radalle ei muutosta tehty.
Janin tarkoittama raide, Jäniksenpolu, oli todella jyrkkä, oliko siinä nousu peräti 25 o/oo. Minulle on pienenä poikana kerrottu, että se on ollut yksi Suomen jyrkimmistä nousuista. .
tallennettu
Mikko Kosonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #8 : Marraskuu 05, 2010, 10:49:42 »

Eikös autojuna-asema pitänyt alkuperäisen suunnitelman mukaan tulla pasilan aseman viereen, alaratapihalle? Tuleva ns keskipasilahan rakennetaan ylempään korkeusasemaan, eli autoasema jäisi sen alle, kansiperiaatteella. Tuonne tulisi neljä lastausraidetta, ja yksi läpiajettava. Liikennöinti sujuisi siten, että yöjuna ajaisi Helsingistä lähdettyään juurikin tuonne alaratapihalle, jonne tehtäisiin myös matkustajalaituri. Pysähdys olisi pidempi (20min) autovaunujen lisäämistä varten. Tämä ei haittaisi muuta junaliikennettä lainkaan, koska muuta liikennettä tuota kautta ei olisi. Sitten ristikkosillan ali hjallishallin ohi, yhtyen jossain ennen käpylää päärataan.

Pasilan eteläpuolella juna käyttäisi nykyistä vaihdeyhteyttä, ja joutuisi käyttämään risteäviä kulkuteitä rantaradan yli. Mutta toisaalta juna voitaisiin ohjata huoltoraidetta pitkin Helsinkiin, jolloin risteäminen veisi ainoastaan 1-2 minuuttia, jolloin häiriö olisi lyhytkestoinen. Vrt kulkihan aamuruuhkan aikaan ennen länsisatamaankin tavarajuna, joka vei myös kapasiteettia ja sekoitti hieman.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Keski-Pasilan suunnitelmat  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina