Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« : Lokakuu 02, 2009, 12:44:16 » |
|
Avattakoon täten viestiketju kaikelle sellaiselle, mille ei kehtaa edes tänne sivuraide-alueelle omaa viestiketjua aloittaa. Lopputuloksena siis varsin sekava ketju, jonka alulla ja lopulla ei ole mitään tekemistä keskenään. Hyvä esimerkki tästä konseptista toiminnassa on esimerkiksi tämä Eurobilltrackerin foorumin threadi: http://forum.eurobilltracker.com/viewtopic.php?f=14&t=4513 .
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #1 : Lokakuu 07, 2009, 16:04:57 » |
|
Vastaus kuvan http://vaunut.org/kuva/59083 yhteydessä ilmestyneeseen viestiin: Eihä täs ole mitään keskusteltavaa, asia on selvä ko pläkki. Tuukasta tulee suomen yliopiston kielitieteellinen laitos ja muut sinne sekaha kans. Aaltoyliopisto lopetetaan ja uus nimetään ryyppoenen-yliopistoksi joka toimii berliinistä käsin vaaleanpunaista valokaapelia pitkin. Päämetodina on jotta opiskelija lukee vieraskielistä keskustelufoorumia n 5 tuntia joka ehtoo. Antaa ryyppoesen kertoa itse " Tuolla tekniikalla opin aikanani hollannin. Ilman sanakirjaa pakotin itseni ymmärtämään hollanninkielisen foorumin viestit ruotsin ja englannin pohjalta. Puolen vuoden ajan lueskelin tahtia, että puolessa tunnissa viiden rivin viesti " ;^D (Käyttäjä muokannut 07.10.09 16:57) Kyllähän sitä keskuteltavaa näkyy olevan, kun säkin tuon viestisi päätit kirjoittaa. Itse jauhan ihan mielelläni lisääkin, joten pyytäisin keskustelun jatkamista vähemmän häiritsevässä paikassa. Kielioppiasioiden osalta pipariketjussa, täysin sekalaisten asioiden osalta Tokiossa. Pelkona mulla on, että jos me keskustellaan kuvan kommenteissa vain kieliopista, saattaa kuvan aiheeseen liittyviä ihan mielenkiintoisiakin keskusteluja jäädä syntymättä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #2 : Lokakuu 07, 2009, 18:33:28 » |
|
Allekirjoittaneella ei ole enää ko aiheesen mitään lisättävää
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #3 : Lokakuu 07, 2009, 19:57:22 » |
|
Miten olisi #Sr2 kanava?
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #4 : Marraskuu 30, 2009, 09:55:52 » |
|
Terveisin
Mikko Nyman
Helsinki
Ei minkään yhdistyksen puheenjohtaja, mutta mukana mm. ao. toiminnoisssa
Vantaan Metsänkävijät sudenpentu 1986-1989 vartio 1989-1990 Martinmiilun skeittijengi 1990-1992 Rautatieharrastaja 6.12.1989 ->
Ehkä lievästi OT, mutta kerro ihmeessä itsenäisyyspäivästä vuonna 1989. Mitä silloin tapahtui? Tulin Martinlaakson asemalla kaapista ulos. Onko tapahtuneesta valokuvia?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #5 : Huhtikuu 10, 2010, 02:36:44 » |
|
Viitaten viron Flirt-juniin: Toivottavasti kuvassa ei ole lopullinen väritys, tummansininen sen olla pitää! Humalaisilla tulee olemaan vaikeata, kun lähijunatkin ovat melkein samanlaisia ja Virossakin on luultavasti ensi vuoden alusta euro käytössä. Espoolaiselle kaverilleni kävi kymmenisen vuotta sitten vähän hassusti Tallinnassa: Umpituiterissa huomasi vihreän bussin linjalla 18 ja keksi hypätä sen kyytiin päästäkseen kotiin. Kaverit sitten soittelevat, että mihin äijä katosi. "18-linjan bussissa matkalla kotiin". Olivat käskeneet jäämään ekalla mahdollisella pysäkillä pois ja ajamaan takaisinpäin. Löysivät kaverit ilmeisesti sitten jälleen toisensa. Sellaista se on. Noiden junien kanssa vaan joutuu Ülemisten sijaan Paldiskiin
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #6 : Joulukuu 06, 2010, 23:09:24 » |
|
Fillariin voi hankkia nastarenkaat, niin sillä pääsee talvellakin.
Vai niin. Oletko kokeillut? Jepulis. Tosin "käyttää" lienee tässä yhteydessä tarkempi verbi kuin "kokeilla". Hyvin kulkee siellä, missä tiet on jotakuinkin aurattu. Nastarenkaat on pyörään varsin halpa hankinta ja mahdollistavat turvallisen ajon talviaikaankin. Talvisin tietysti myöskin kunnollinen takavalo on pyörässä tärkeä varuste. Ei ole kivaa jäädä auton yliajamaksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #7 : Joulukuu 07, 2010, 11:12:40 » |
|
Tosin "käyttää" lienee tässä yhteydessä tarkempi verbi kuin "kokeilla". Hyvin kulkee siellä, missä tiet on jotakuinkin aurattu. Nastarenkaat on pyörään varsin halpa hankinta ja mahdollistavat turvallisen ajon talviaikaankin.
Minulla on aika erilainen kokemus. Jos tie on luminen (ei siis jäinen) nastarenkaat lähinnä tekevät matkanteon raskaammaksi. Jäisellä tiellä taas nastarenkaat eivät pidä riittävästi. Aikoinaan pohjoisessa asuessani käytin ketjuja liukkailla keleillä, ne pitivät ja ne oli myös helppo pistää paikoilleen tarvittaessa. Mutta jos sinulla nastat toimivat, hyvä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #8 : Joulukuu 07, 2010, 21:02:15 » |
|
Njoo, itse asiassa mulla on jopa ollut nastat vain takapyörässä. Ensisijaisesti ne mahdollistavat jarruttamisen kohtuullisella matkalla myös jäisellä kohdalla. Silmiä tarvitaan lähinnä risteyksissä sen tarkistamiseen, että risteys ei ole jäässä, jolloin vauhtia pitää hidastaa aika paljon, koska etenkin etupyörän ollessa nastoittamaton, ohjaustangon kääntämisestä ei välttämättä ole jään päällä paljon vaikutusta mihinkään. Luistinradan reunalla olen kokeillut pitoa ja pyörällä on ihan realistista ajaa niinkin liukkaalla alustalla, jos takarenkaassa on nastat.
Itse kokisin, että nastat tekevät pyöräilystä mahdollista talvellakin, joskin pyöräily on aika eri tuntuista talvella kuin kesällä. Asfalttiajon rasittavuuteen lie vaikuttanut, että eturengas on ollut nastoittamaton.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #9 : Joulukuu 07, 2010, 21:15:01 » |
|
Minulla on aika erilainen kokemus. Jos tie on luminen (ei siis jäinen) nastarenkaat lähinnä tekevät matkanteon raskaammaksi. Jäisellä tiellä taas nastarenkaat eivät pidä riittävästi.
Riippuu myös siitä minkälaiset nastarenkaat on hommannut. Jos on alle 100 nastaa ja nekin reunoissa niin pito on paljon heikompi kuin yli 160 nastan renkaissa. Tai vaikka näillä http://www.velosport.fi/index.php/renkaat/talvirenkaat/hakka-w300-54-559.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sami Hiltunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 101
|
« Vastaus #10 : Joulukuu 13, 2010, 15:46:39 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #11 : Joulukuu 13, 2010, 16:42:19 » |
|
Hyvinhän tuolla pääsee ilman mitään nastoja:D Ite poljen naistenpyörällä jossa on vielä aika kapeat renkaat. Vähän vain raskaampaa kuin kesällä. Tosin ei mahda minulla ainakaan taitoa puuttua, keuliminenkin onnistuu tuolla lumilla.. Sitä sitten enempää kehumatta..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #12 : Joulukuu 13, 2010, 17:01:43 » |
|
Äkkiseltään viestistäsi voi päätellä, että joku on käyttänyt sanaa "lienee" väärin. Jos, niin kerrotko vielä, että kuka ja missä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sami Hiltunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 101
|
« Vastaus #13 : Joulukuu 14, 2010, 09:00:55 » |
|
En ala ketään osoittelemaan sormella edes virtuaalisesti.
Nämä "Lie ollut", "Lie ehtinyt", "Onko lie saanut" -kirjoittelut särähtävät aika lailla lukevaan kielisilmääni, ovat ne sitten murretta, puhekieltä tai kiireessä kirjoitettuja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #14 : Joulukuu 14, 2010, 14:08:24 » |
|
Nämä "Lie ollut", "Lie ehtinyt", "Onko lie saanut" -kirjoittelut särähtävät aika lailla lukevaan kielisilmääni, ovat ne sitten murretta, puhekieltä tai kiireessä kirjoitettuja.
Tuo "onko lie saanut" on kyllä jo niin paha virhe, ettei kenenkään peruskoulun välttävästi selvittäneen pitäisi moiseen haksahtaa. Kaksi ensimmäistäsi lienevät puhekielisiä lyhennöksiä. Vai miten lie?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|