Henkel-niminen saksalainen kosmetiikkavalmistaja näyttää kertovan linkissä, että se on kuljettanut viime vuoden alusta alkaen kaikki Baijerin Wassertrüdingenissä sijaitsevan tuotantolaitoksensa tuotteet keskusvarastolleen Monheimiin Düsseldorfin lähelle rautateitse. Vuosittain kuljetetaan 86000 tonnia ja sen kerrotaan vähentävän 7000 tonnia CO2-päästöjä.
Linkki:
http://www.henkel.com/sustainability/logistics-12063.htmJulkaisu BahnExtra 1/2011 näyttäisi tietävän, että kuljetuksen hoitavat
BayernBahn ja
Bahnen der Stadt Monheim. Alkuosuudella Gunzenhauseniin
BayernBahn käyttää
Bayerische Eisenbahnmuseum Nördlingenin rataa ja sen dieselvetureita V60 ja V100. Pääosuudella Langenfeldiin junaa vetää
Thüringer Eisenbahnvereinin E 42 151 tai ajoittain
Centralbahnin 1042.520. Viimeisellä osuudella vaunut siirtää
BSM:n dieselveturi
Max tai
Moritz.
Ovatko tällaiset kuljetukset tavallisia Keski-Euroopassa tai muualla? Suomessa taitavat kemian teollisuuden kuljetukset olla aika toisenlaisia. Jos tällaiset kuljetukset yleistyisivät, paljonko se vaikuttaisi esimerkiksi mahdolliseen ilmastonmuutokseen tai muuten ympäristöön?
Kummastakaan lähteestä ei käy ilmi, kuinka usein juna kulkee.