Kyllä vain, yhtenä haaveena on todellakin 36 meuron hintainen ja 17 kilometrin pituinen ratayhteys Parikkalasta Syväoroon ja edelleen Elisenvaaraan. Lisätietoja löytyy esimerkiksi osoitteesta
http://www.seek.fi/palvelut/aluekehittaminen/omat_hankkeet/necl_ii_-midnordic_green_transport_corridor-.html ja sieltä
verkostokartta.
Kysehän on siis tutusta pitkään tapetilla olleestaa North East Cargo Link -hankkeesta.
Aiheesta kirjoitti lyhyesti myös sanomalehti Ilkka 11.03:
"
Valtamereltä laivalla tullut tavara saapuu Trondheimin satamaan Norjaan. Sieltä se jatkaa junalla Sundsvalliin Ruotsiin. Lasti kulkee laivalla Selkämeren yli Kaskisiin. Siellä tavara lastataan taas junaan, joka kuskaa kuljetuksen Seinäjoen kautta Suomen läpi aina Pietariin asti Venäjälle." Muutamaa lausetta myöhemmin hankkeen projekstipäällikkö kuitenkin sanoo: "
Tavaraa vaan pitäisi saada Seinäjoella junaan ja junasta pois. Kaskisen radalla kuljetukset voisi ottaa vastuulleen vaikkapa yksityinen toimija. Yksityisen yhtiön veturi ajaisi Seinäjoki-Kaskinen välin."
-
http://www.ilkka.fi/arc_article.jsp?article=569798 Ei mene nyt oikein jakeluun. Miksi yksityistä tarvittaisiin Kaskisten radalle, mutta VR(?) hoitaisi loppumatkan kuljetukset? Hankkeen toteutumistodennäköisyyttä voidaan pohtia myös voimaan tulevan rikkidirektiivin rinnalla, ja pohtia siinä ohessa, kuinka paljon tänä päivänä ollaan valmiita upottamaan väylärahoja satamien toimintaedellytysten parantamiseen.
Tämä
perunajuna kuulostaa kuitenkin tervetulleelta uutiselta!