Liikennevirasto on julkaissut pitkään mietinnässä olleen rataverkon raakapuun terminaali- ja kuormauspaikkaverkon kehittämisselvityksen:
http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf3/lts_2011-31_rataverkon_raakapuun_web.pdfMuutamia havaintoja selvityksestä:
- VR:n uudet dieselveturit tilataan 22,5 tonnin akselipainolla, mikä rajoittaa niiden käyttöä kevyellä rataverkolla.
- Sähköistettyjen ratojen varsilla sijaitsevia kuormauspaikkoja aiotaan operoida sähkövetureilla (miten vaihtotyöt onnistuvat vai sähköistetäänkö kuormausraiteet?).
- Rovaniemi-Kemijärvi -osuus sähköistetään vuosina 2011-2013, jonka jälkeen seuraavina sähköistysvuorossa ovat todennäköisesti rataosat Iisalmi-Ylivieska ja Hyvinkää-Hanko.
- Vähäliikenteiset rataosat, joilla tulevaisuudessa ei kuormata raakapuuta (mm. Parkano-Kihniö, Äänekoski-Haapajärvi ja Joensuu-Ilomantsi) lakkautetaan.