Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: YLE: Auto on halvin kulkupeli  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« : Heinäkuu 10, 2011, 13:57:42 »

Auto on halvin kulkupeli

Bensiinin hinta nousee, mutta auto on silti halvin matkustusväline, jos matkustajia on enemmän kuin yksi. Joukkoliikenne pyrkii kuitenkin houkuttelemaan matkustajia esimerkiksi ryhmäalennuksilla. Linja-autojen ja junien välinen hintakilpailu onkin koventunut viimeisten kymmenen vuoden aikana.

Eri kulkuvälineitä vertailtaessa matkan pituudella on suuri merkitys. Esimerkiksi nelihenkisen perheen matkatessa Jyväskylästä Helsinkiin ylivoimaisesti halvin vaihtoehto on oma auto.

Joukkoliikenteessä bussi taas on junaa halvempi. Lento on kallein, ainakin jos matkaa on varaamassa vain pari viikkoa ennen lähtöä.


Pitkä matka kannattaa junailla

Pidemmällä matkalla järjestys muuttuu. Oulusta Helsinkiin ja takaisin pääsee halvimmin junalla, mutta hintaero omaan autoon on kuitenkin pieni.

Bussimatkan hinta on yli kolmanneksen korkeampi kuin junalla. Raiteita pitkin pääseekin linja-autoa edullisemmin yli 300 kilometrin matkoilla. Bussimatkan korkeampi hinta johtuu siitä, että sen kyytiin mahtuu aina vähemmän matkustajia kuin junan.

YLE Uutisten laskelmassa on henkilöautomatkailun kuluihin on sisällytetty polttoaineen lisäksi huolto- ja ylläpitokustannukset. Kilometrihinnaksi muodostuu näin 26 senttiä.

Joukkoliikenteen hinnat on puolestaan laskettu lippujen taulukkohintojen mukaan. Tarjoukset, ryhmäalennukset ja halpalentoyhtiöiden käyttö voivat paikoin mahdollistaa matkustamisen halvemmallakin.


Piilokustannukset unohtuvat

Matkoilla on kuitenkin aina myös piilokustannuksia, joita ei usein muisteta laskea mukaan. Omalla autolla voi ruokakustannuksiin mennä enemmän rahaa.

- Jos esimerkiksi mennään junalla tai lentokoneella paikkakunnalta toiselle, niin silloin matka-aika on niin nopea, että osa sivukuluista jää pois, kertoo Liikenne- ja viestintäministeriön tarkastaja Harri Uusnäkki.

Julkisia kulkuvälineitä käytettäessä taas on otettava huomioon myös matka asemalle.

Valinnassa on myös monia henkilökohtaisia ja ympäristötekijöitä. Helsingistä Mikkeliin matkalla ollut Karla Loppi suosii raideliikennettä.

- Minä olen aina tykännyt junista, koska niissä ei tule paha olo niilläkään, jotka yleensä kärsivät matkapahoinvoinnista. Ja se on myös ympäristöystävällinen valinta.

Kun hinnat vaihtelevat, voi kulkupelin valinta olla vaikeaa.

- Kyllä polttoaine tänä päivänä on sitä luokkaa, että kyllä se välillä mietityttää. En minä ehkä välttämättä koe aina julkisiakaan kulkuneuvojakaan niin edullisena tänä päivänä, sanoo Timo-Jussi Kyyrö helsinkiläisellä huoltoasemalla.

Lieksalaiselle Jari Ikoselle ei lomamatkan hinnalla ole suurta merkitystä:

- Yleensä ei. Kun jos lomille on lähdetty, niin kerranhan se kirpaisee, Ikonen nauraa.


http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/07/auto_on_halvin_kulkupeli_2710973.html
tallennettu
Lasse Härkönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #1 : Heinäkuu 10, 2011, 17:27:30 »

Perhelippu näyttää jutuntekijältä Jyväskylän esimerkistä unohtuneen. Es. Jyväskylä-Hki-Jyväskylä esimerkin perheeltä IC-junalla perhelipulla 194 €. Jutussa mainitaan hinnaksi 286 €.

Oulun esimerkki näyttää olevan perhelipulla ja IC-junalla.
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« Vastaus #2 : Heinäkuu 10, 2011, 17:40:56 »

Ja sama perhe pääsee Ouluun hintaan 138,60 € mutta silloin Kouvolan kautta.
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« Vastaus #3 : Heinäkuu 10, 2011, 17:45:15 »

Ja taas sama pehe Jyväskylään 80,80 € Helsinki-Tampere-Haapamäki-Jyväskylä.
Ja Jyväskylään mutta vain yksi vaihto Tampereella 88,00 €.
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« Vastaus #4 : Heinäkuu 10, 2011, 17:49:09 »

No jaa nyt huomasin että se oli meno paluu mutta sitten hinnat menee suunnilleen näin:
Helsinki-Kouvola-Oulu-Kouvola-Helsinki 277,2€
Helsinki-Tampere-Haapamäki-Jyväskylä-haapamäki-Tampere-Helsinki 161,6€
Helsinki-Tampere-Jyväskylä-Tampere-Helsinki 176€
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« Vastaus #5 : Heinäkuu 10, 2011, 18:01:47 »

Tämä on mielenkiintoista!
Matkahausta löysin matka Helsingistä Ouluun makuuvaunussa hintaan 58,30 €.
1henkilö,vanhassa makuuvaunussa, paikka 3hengen hytissä ja ennakkoetu.
Ei ole minun mielestä paha hinta.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #6 : Heinäkuu 10, 2011, 18:20:03 »

Niin onhan toi ollut tiedossakin että auto on edullisin jos on perhe kyseessä. Junaan saa muksut ilmaiseksi, bussissa joutuu maksaa 50% ja halpalentoyhtiöillä ei tunneta lapsialennuksia.
Yksin kulkijalle paletti onkin sitten toinen, Juna monesti kallein vaihtoehto. Esim viikon päähän pystyy varaamaan lennon Helsinki-Oulu
hintaan 118Eur menopaluu ja Junalla vastaava 145Eur, Bussi menee siihen väliin. Ja omalla autolla vaihtoehto on kallein.
Lentokoneessa ei tartte syödä eikä juoda mutta 7h:n junamatkalla voi jo tulla jano ja nälkä;-)
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 415


« Vastaus #7 : Heinäkuu 10, 2011, 21:08:37 »


hintaan 118Eur menopaluu ja Junalla vastaava 145Eur, Bussi menee siihen väliin. Ja omalla autolla vaihtoehto on kallein.
Lentokoneessa ei tartte syödä eikä juoda mutta 7h:n junamatkalla voi jo tulla jano ja nälkä;-)

Nyt meni pikkasen huti. Laskin äskettäin Helsinki-oulu välimatkan kulut vanhalle janoiselle Volvolle. Matkan pituus 607km mukaanlukien litrahinta 1,6e/l, kulutus 10l/100km. Auto meni alle satasella ouluun ja tankkiin jäi lähes 2 litraa.

Ei vakuutusmaksuja tai auton ylläpitokuluja kannata laskea, koska ne eivät kuulu asiaan. Vai onko jokun auton kenties ostanut juuri kyseistä matkaa varten.

Entäs renkaat, laskeeko jokun myös että miten kengät kuluvat? Hyvät kiiltonahka sievit kävelyssä...

Entäpä kuka asuu lentokentän vieressä? Ehkäpä paikallisliikenne/taksikulut lyövät lisää hintoja. Loma-asuntojakin rautatieaseman läheltä...

Huonot vertailut ylellä taas.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #8 : Heinäkuu 10, 2011, 23:07:24 »

Nyt meni pikkasen huti. Laskin äskettäin Helsinki-oulu välimatkan kulut vanhalle janoiselle Volvolle. Matkan pituus 607km mukaanlukien litrahinta 1,6e/l, kulutus 10l/100km. Auto meni alle satasella ouluun ja tankkiin jäi lähes 2 litraa.

Meni huti sullakin. Muut hinnat ovat menopaluita, mutta sinä olet laskenut vain menon. Vai ajattelitko jättää Volvon Ouluun?
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« Vastaus #9 : Heinäkuu 10, 2011, 23:51:51 »

Nuo minun hinnat siinä on päiväjunahintoja.
Yöaikaan pääsee myös suoraan Helsinki-Oulu-Helsinki ilman vaihto mutta on se aika raskasta matkustaa varsinkin pienien lapsien kanssa yöllä istumapaikalla. Yöllä täytyy melkein olla makuupaikka.
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« Vastaus #10 : Heinäkuu 11, 2011, 00:12:55 »

Ja tässä tulee sitten yöjunahinnat samalle perheelle.
Helsinki-Oulu 4makuupaikkaa vanhassa makuuvaunussa, 181,2€/suunta, meno-paluu 362,4€.
Kilpailukykyinen hinta kun jää kaksi hotelliyötäkin pois tai vaihtoehtoisesti enemmän aikaa perillä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #11 : Heinäkuu 11, 2011, 11:26:07 »

Mikäli kysymykseen tulee autojuna makuupaikkalipuilla, kannattaa tutkia myös mikä vaikutus on lähtöpaikalla jos matkaan lähdetään kahden autojunan lähtöaseman väliltä. Yllättäen autopaketti Rovaniemelle tulee halvemmaksi Turusta kuin Helsingistä, vaikka junamatkan pituus on sama. Tampereelta lähtö asettuu näiden välille.

Esimerkiksi jos lähden perheeni kanssa lomalle Kokemäeltä Kuusamoon, lastaan janoisen Volvoni junaan Turusta ja ostan lipun Rovaniemelle. Vaihtoehto tulee vähintään 15 euroa halvemmaksi kuin sama matka Tampereen kautta. - Käytännössä olen havainnut, että automatka tälle välille on aina kallein vaihtoehto. Pitkä matka perheen kanssa edellyttää käytännössä yöpymistä matkalla tai sankarillista 10 tunnin ajosuoritusta yön yli yhdellä WC-tauolla.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2552


« Vastaus #12 : Heinäkuu 11, 2011, 16:33:52 »

Suomalaisilla on outo näkemys halvoista junamatkoista. Kai siellä on sitten yhtä hyvät nettotulot kuin Norjassa. Perhelippu Malmö-Tukholma (sama matka kuin Hki-Oulu), meno-paluu, 2 aikuista +max 4 alle 16v lasta, hinta joka päivä, ilman ennakkotilaajan etuja, ilman opiskelija- tai eläkeläisalennusta, ilman STF:n jäsenetua, ilman SJ:n asiakaskorttia: 4x299SEK = 1196 SEK eli luokkaa 120€. Jokaista aikuista seuraa 2 alle 16v lasta ilmaiseksi.  Tämä oli siis Veolian päiväjunilla ja Suomen hintoihin verrattuna jää varaa hotelliin kummassakin päässä ja matkan varrella saa nauttia maisemista.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #13 : Heinäkuu 11, 2011, 17:42:55 »

Kuka on sanonut että junamatkustus on halpaa. Se on sikamaisen kallista kuten bussimatkustuskin pääkaupunkiseudun ulkopuolella.
tallennettu
Turo Takanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 46


« Vastaus #14 : Heinäkuu 11, 2011, 18:45:29 »

Auto on halvin kulkupeli
Jonkin verran yllättää kyllä, että auto olisi halvin kulkupeli. Kahdella matkustajallahan nimittäin pienikokoinen moottoripyörä on kokonaiskuluiltaan suorastaan naurettavan halpa. Vakuutusmaksut ovat pienet autoon verrattuna, vuosikatsastusta ei ole, polttoainetta kuluu vähän... Joskus kun CB 350S:n omistin, tuli laskeskeltua vertailua kokonaiskustannuksissa auton ja moottoripyörän välillä ja ainakin silloisissa vertailukohteissa moottoripyörä oli paljon halvempi.

Juna on toki kallis, mutta onpa sillä matkustaminen mukavaakin. Eikä tarvitse itse ainakaan ajaa, kun sillä matkustaa. Siitä mukavuudesta voi vähän maksaakin.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #15 : Heinäkuu 14, 2011, 00:05:01 »

Onhan se vähän niinkin, että ilman korttia ja autoa ei kannata ajaa autolla. Täytyy nyt odottaa vielä joustavaa hinnoittelua. Meni nyt ikäänkuin maku tästä selvityksestä tuon joustavan hinnoittelun käyttöönoton ollessa näin lähellä.

Minulla esimerkkinä on nyt vuoden aikana mennyt junalippuihin noin 950 euroa ja kilometrejä kertynyt n. 7000 km, siis 0,14 euroa / km. Päälle tietty liityntämatkat maksuineen. Ehkei näillä määrillä kannata autoa hankkia. Joustavampi se tietysti olisi, tuntien erään rataosuuden tarjonnan.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #16 : Heinäkuu 14, 2011, 09:19:27 »

YLE Uutisten laskelmassa on henkilöautomatkailun kuluihin on sisällytetty polttoaineen lisäksi huolto- ja ylläpitokustannukset. Kilometrihinnaksi muodostuu näin 26 senttiä.
Tästä virkkeestä herää kysymys, miksi sitten oman auton työkäytön verovapaa kilometrikorvaus on 46 senttiä kilometriltä. Onko Ylen ynnäyksessä auto ilmainen, eli sen hankintahinnan kuoletusta ei ole huomioitu, vai onko säännöllisesti korotettavassa kilometrikorvauksessa ilmaa, josta yhteisellä konsensuksella vaietaan.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 195


« Vastaus #17 : Heinäkuu 14, 2011, 12:02:58 »

Ei vakuutusmaksuja tai auton ylläpitokuluja kannata laskea, koska ne eivät kuulu asiaan. Vai onko jokun auton kenties ostanut juuri kyseistä matkaa varten.

Entäs renkaat, laskeeko jokun myös että miten kengät kuluvat? Hyvät kiiltonahka sievit kävelyssä...
Tuo tapa laskea voi päteä yhteen reissuun kerran vuodessa, jos sen kilometrimäärä on vähäinen verrattuna koko vuoden kilometreihin.  Mutta kun samaa perustelua käytetään usein myös päivittäisille työmatkoille, silloin ammutaan ohi.

Oletetaan että autokaupassa on tarjolla kaksi samanmerkkistä autoa, samaa vuosimallia, mutta toisen mittarissa 100 000 km ja toisen 200 000 km.  Jos hinta on sama, kumman valitset?  Kuinka paljon enemmän olet valmis maksamaan vähemmän ajetusta?  Joten ajetut kilometrit vaikuttavat myös auton jälleenmyyntihintaan.

Vakuutusmaksuihin tai käyttöveroon kilometrit taas eivät vaikuta.  Sen sijaan huoltoa, öljyä, kuluvien osien vaihtoa ja renkaita auto tarvitsee sitä useammin mitä enemmän ajetaan.

Nuo vertailuissa käytettävät kilometrihinnat perustuvat keskihintaisen auton keskimääräiseen ajokilometrimäärään.  Eli niitä voidaan käyttää, kun miettii auton hankkimista vs. julkisen liikenteen käyttämistä kokonaisratkaisuna.

Jos auton kuitenkin ostaa, on käytettävä toisenlaista kaavaa, eli lisäkilometrien hintaa.  Kuten muutenkin, mitä enemmän kilometrejä ajaa, sitä halvemmaksi tulee yhden kilometrin hinta.  Mutta ei se koskaan pääse polttoainekustannusten tasolle vaan jää aina sitä korkeammaksi.

Oletetaan vuotuiseksi ajokilometrimääräksi 100 000 km, mikä kattaa melkein kaikki ei-ammattiautoilijat.  Otetaan esimerkiksi dieselauto, joka kuluttaa 5l/100km.  Dieselin hinnaksi lasketaan €1.3/l, joten yhden kilometrin polttoainekulut ovat 6.5 senttiä.  Vakuutusmaksut €1000/v ja käyttövoimavero €500/v joiden osuudeksi yhdelle kilometrille tulee 1.5 senttiä.  20 000 km:n huoltoja (a €350) on tehtävä vuoden aikana viisi kertaa (+ yksi kalliimpi huolto €350 lisää), joten siitä tulee 2.1 senttiä kilometrille.

300 000 km:n jälkeen kytkin, moottori ja vaihteet ovat niin lopussa, että niille on tehtävä €5000 euron remontti (halvalla menee).  Siitä tulee 1.6 senttiä kilometrille.  Sitten tulee auton arvon alennus.  Yksinkertaisuuden vuoksi oletetaan, että auto on loppuunajettu (jälleenmyyntiarvo = €0) 7 vuoden päästä (700 000 km).  Ostohinnaksi oletetaan €20 000, joten kilometrikustannukseksi tulee 2.9 senttiä kilometriltä.  Tämä perustuu siihen, että 700 000 km ajetulla autolla on aika vähän ostajia.

Renkailla (talvi+kesä) ajanee yhteensä 100 000 kilometriä, jos ajaa siististi.  Eli kaksi settiä renkaita vuodessa tekee €800, eli 0.8 senttiä kilometrille.

Jotain on varmaan vielä laskematta, mutta polttoainekulujen lisäksi on siis laskettava ainakin 1.5+2.1+1.6+2.9+0.8=8.9 senttiä kilometriltä.  Esimerkki perustui ylisuureen kilometrimäärään, joten useimmat joutuvat laskemaan selvästi suuremman kustannuksen.

Toki aina voi ajaa vanhalla autolla ja korjata sitä itse.  Mutta sillekin on laskettava hinta, ellei satu harrastamaan autoja.

Autonomistaja, joka laskee vain polttoainekuluja, haluaa nimenomaan perustella oman auton käyttöä.  Mutta eikö sen voisi tehdä myös mukavuussyillä, jos se kerran on auton käytön tosiasiallinen peruste?

Minulla on auto, mutta en käytä sitä työmatkoilla.  Seutulipulla kilometrihinnaksi tulee 11 senttiä kilometriltä (ennen verovähennystä, mutta sama vähennys koskisi myös auton käyttöä, joten sitä ei lasketa tässä) sekä vielä aikasäästöä puolisen tuntia päivää kohti!  Pysäköinti työpaikallakin olisi minulle vielä maksullinen, mikä nostaisi auton kustannuksia 7.5 senttiä kilometriltä, eli auton kustannukset olisivat 6.5+8.9+7.5=22.9 senttiä/km.  Mikäli siis ajaisin 100 000 km/vuodessa, mutta työmatkoineenkin tulisi vain 28 000 km/v, eli kustannukset olisivat tuotakin selvästi korkeammat.

tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #18 : Heinäkuu 18, 2011, 05:27:35 »

Suomalaisilla on outo näkemys halvoista junamatkoista. Kai siellä on sitten yhtä hyvät nettotulot kuin Norjassa. Perhelippu Malmö-Tukholma (sama matka kuin Hki-Oulu), meno-paluu, 2 aikuista +max 4 alle 16v lasta, hinta joka päivä, ilman ennakkotilaajan etuja, ilman opiskelija- tai eläkeläisalennusta, ilman STF:n jäsenetua, ilman SJ:n asiakaskorttia: 4x299SEK = 1196 SEK eli luokkaa 120€. Jokaista aikuista seuraa 2 alle 16v lasta ilmaiseksi.  Tämä oli siis Veolian päiväjunilla ja Suomen hintoihin verrattuna jää varaa hotelliin kummassakin päässä ja matkan varrella saa nauttia maisemista.
Täällä ollaan kyllä tietoisia hinnoista, ei oo vaan vaihtoehtoa kun Vr valtion suojeluksessa hinnoittelee monopoliasemassa miten huvittaa. Onnex on edulliset lennot mutta raideliikenteen näkökohdasta Vr tekee kunnon hallaa koko bisnekselle
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: YLE: Auto on halvin kulkupeli  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina