Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Sm5 junia havaittu Z ja H junissa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« : Helmikuu 21, 2010, 12:01:57 »

Aamulla havaittu Sm5 Helsingistä lahteen Z junassa, ja kello 11.58 H junassa Helsinkiin  Tikkurilassa.
tallennettu
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 496


« Vastaus #1 : Marraskuu 05, 2011, 14:35:30 »

Resiinassa 3/2011 luki, että Flirttejä tullaan käyttämään Z-junissa joulukuusta 2011 maaliskuuhun 2012. Flirteillä ajettaisiin 1 tai 2 päivittäistä vuoroa, jotta saataisiin käyttökokemuksia 160 km/h nopeuden käytöstä Sm5:llä etenkin talviolosuhteissa.
tallennettu

Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #2 : Marraskuu 05, 2011, 15:17:11 »

Resiinassa 3/2011 luki, että Flirttejä tullaan käyttämään Z-junissa joulukuusta 2011 maaliskuuhun 2012. Flirteillä ajettaisiin 1 tai 2 päivittäistä vuoroa, jotta saataisiin käyttökokemuksia 160 km/h nopeuden käytöstä Sm5:llä etenkin talviolosuhteissa.

Mitenkähän tämä on mahdettu toteuttaa hallinnollisesti? Onko JKOY vuokrannut kaluston VR:n käyttöön niin halvalla, että tulee halvemmaksi seisottaa omaa kalustoa ja ajaa JKOY:n kalustolla? Vai onko kyse ihan yksinkertaisesta vaihtaridiilistä, eli Sm5 teille, Sm4 meille?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Mikko Isovirtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 57


« Vastaus #3 : Marraskuu 05, 2011, 20:07:49 »

Resiinassa 3/2011 luki, että Flirttejä tullaan käyttämään Z-junissa joulukuusta 2011 maaliskuuhun 2012. Flirteillä ajettaisiin 1 tai 2 päivittäistä vuoroa, jotta saataisiin käyttökokemuksia 160 km/h nopeuden käytöstä Sm5:llä etenkin talviolosuhteissa.

Mitenkähän tämä on mahdettu toteuttaa hallinnollisesti? Onko JKOY vuokrannut kaluston VR:n käyttöön niin halvalla, että tulee halvemmaksi seisottaa omaa kalustoa ja ajaa JKOY:n kalustolla? Vai onko kyse ihan yksinkertaisesta vaihtaridiilistä, eli Sm5 teille, Sm4 meille?

Tai sitten JKOY maksaa näiden talvitestien teosta VR:lle...
tallennettu
Janne Niskanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« Vastaus #4 : Marraskuu 05, 2011, 21:41:39 »

Normaalia VR:tä.
Otetaan paras kalusto omille linjoille.  Vihainen
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1433


« Vastaus #5 : Marraskuu 06, 2011, 00:58:12 »

Mitenkäs muuten aikoinaan tuo Sm4-kalusto? Eikös se pitänyt varata alunperin Hesan lähiliikenteeseen? Parempi muistisimmat voisivat varmaan varmentaa hataria muisteluitani?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #6 : Marraskuu 06, 2011, 04:06:15 »

Normaalia VR:tä.
Otetaan paras kalusto omille linjoille.  Vihainen

Vaikka jokainen vähänkin fiksumpi sivuston lukija ymmärtää yllä olevan viestin olevan "sitä itseään", tunnen äkillistä tarvetta valaista asiaa hieman.

Kun tulee tarve - riippumatta tarpeen esillenostajasta - testata kaluston ominaisuuksia 160 km/h nopeudessa, ja kun kalustolla ei normaalireiteillä ajeta kuin 120 km/h, se on sekä kokonaisuuden että yksittäisten osapuolten kannalta voittotilanne (nk. win-win situation), kun kalustoa voidaan testata kaupallisessa ajossa sen sijaan, että vastaavat ajot ajettaisiin tyhjillä junilla erikseen.

Varmasti (ensimmäisenä viestinään koko sivustolle) kirjoittanut käyttäjä Niskanenkin tämän ymmärtää, vaikka yllä - jostain ehkä myöhemmin selviävästä syystä - yrittääkin levittää misinformaatiota.
tallennettu
Janne Niskanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« Vastaus #7 : Marraskuu 06, 2011, 08:50:39 »

Normaalia VR:tä.
Otetaan paras kalusto omille linjoille.  Vihainen

Vaikka jokainen vähänkin fiksumpi sivuston lukija ymmärtää yllä olevan viestin olevan "sitä itseään", tunnen äkillistä tarvetta valaista asiaa hieman.

Kun tulee tarve - riippumatta tarpeen esillenostajasta - testata kaluston ominaisuuksia 160 km/h nopeudessa, ja kun kalustolla ei normaalireiteillä ajeta kuin 120 km/h, se on sekä kokonaisuuden että yksittäisten osapuolten kannalta voittotilanne (nk. win-win situation), kun kalustoa voidaan testata kaupallisessa ajossa sen sijaan, että vastaavat ajot ajettaisiin tyhjillä junilla erikseen.

Varmasti (ensimmäisenä viestinään koko sivustolle) kirjoittanut käyttäjä Niskanenkin tämän ymmärtää, vaikka yllä - jostain ehkä myöhemmin selviävästä syystä - yrittääkin levittää misinformaatiota.
Eipä ollut reilua sitten vedota kokemattomuuteen.  Iskee silmää
Topi ei nyt vaan satu ymmärtämään pientä läppää.  Virnistää
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #8 : Marraskuu 06, 2011, 14:48:09 »

Kuten viimeisestä kappaleestani voi lukea, arvelin sinun itsekin tietävän asioiden oikean laidan. Ja kokemuksestahan en puhunut viestissäni sanallakaan.

Läpänheitto on taitolaji, etenkin heittäjälleen. Hymyilee
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 314


« Vastaus #9 : Marraskuu 06, 2011, 16:15:55 »

Sm5-lainaukset H-, Z- ja ehkä R-juniinkin saatetaan "hyvittää" niin, että Sm4:sia sijoitetaan kaupunkiratojen liikenteeseen. Tänään su 6.11. A:lla ja M:llä on liikkunut Sm4-kalustoa (yhden Sm5:n kaverina). Syy voi kyllä olla muukin kuin Flirtien lainaamiset nopeisiin lähijuniin.
tallennettu
Jarmo Ranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 55


« Vastaus #10 : Marraskuu 06, 2011, 16:31:50 »

Saisipa tiedon siitä, kulkevatko Sm5-junat kolmiokierrossa (Hki-Lh-Ri-Hki), jolloin ne saattaisivat palvella jopa Lh-Ri-välin taajamajunina (H3xx). Vaikuttaa lähtökohtaisesti epätodennäköiseltä, jos niillä kerran 160 km/h-liikennettä on tarkoitus ajaa, mutta Sm4-kalustokierrot vain usein kulkevat kolmion sivuja pitkin ...

Olisi varsin mieltä lämmittävä juttu Järvelän pikkukylästäkin nousta FLIRTin kyytiin. Nuppulinnassa ja Purolassa ovat onnekkaita. Hymyilee
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #11 : Marraskuu 06, 2011, 18:54:58 »

Saisipa tiedon siitä, kulkevatko Sm5-junat kolmiokierrossa (Hki-Lh-Ri-Hki), jolloin ne saattaisivat palvella jopa Lh-Ri-välin taajamajunina (H3xx). Vaikuttaa lähtökohtaisesti epätodennäköiseltä, jos niillä kerran 160 km/h-liikennettä on tarkoitus ajaa, mutta Sm4-kalustokierrot vain usein kulkevat kolmion sivuja pitkin ...

Olisi varsin mieltä lämmittävä juttu Järvelän pikkukylästäkin nousta FLIRTin kyytiin. Nuppulinnassa ja Purolassa ovat onnekkaita. Hymyilee

Avausviestin perusteella pitäisin todennäköisenä, että sama yksikkö on nimen omaan kiertänyt kolmion kokonaan vastapäivään.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #12 : Marraskuu 07, 2011, 13:53:30 »

Mitenkäs muuten aikoinaan tuo Sm4-kalusto? Eikös se pitänyt varata alunperin Hesan lähiliikenteeseen? Parempi muistisimmat voisivat varmaan varmentaa hataria muisteluitani?

Ensimmäinen 10 kpl:een sarja tilattiin nimenomaan pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen, mutta loput VR hankki taajamajunakäyttöön. VR:llä olisi alunperin haluttu kaksikerroksisia lähijunia, mutta silloisen YTV:n vaatimuksesta Sm4 tilattiin yksikerroksisena, koska se katsottiin sopivammaksi nopeatahtiseen kaupunkirataliikenteeseen.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #13 : Marraskuu 07, 2011, 17:26:41 »

Saisipa tiedon siitä, kulkevatko Sm5-junat kolmiokierrossa (Hki-Lh-Ri-Hki), jolloin ne saattaisivat palvella jopa Lh-Ri-välin taajamajunina (H3xx). Vaikuttaa lähtökohtaisesti epätodennäköiseltä, jos niillä kerran 160 km/h-liikennettä on tarkoitus ajaa, mutta Sm4-kalustokierrot vain usein kulkevat kolmion sivuja pitkin ...

Olisi varsin mieltä lämmittävä juttu Järvelän pikkukylästäkin nousta FLIRTin kyytiin. Nuppulinnassa ja Purolassa ovat onnekkaita. Hymyilee

Avausviestin perusteella pitäisin todennäköisenä, että sama yksikkö on nimen omaan kiertänyt kolmion kokonaan vastapäivään.
Huomaa se että kirjoitin aloitusviestin Helmikuussa 2010, jolloin oli yksi pahimmista talvikaaospäivistä, ja silloin oli eri yksiköt Z:lla ja H:lla.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #14 : Marraskuu 08, 2011, 00:45:28 »

Huomaa se että kirjoitin aloitusviestin Helmikuussa 2010, jolloin oli yksi pahimmista talvikaaospäivistä, ja silloin oli eri yksiköt Z:lla ja H:lla.

Noniin. Enpäs hoksannutkaan tuota katsoa lainkaan. Hymyilee
tallennettu
Jarmo Ranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 55


« Vastaus #15 : Marraskuu 08, 2011, 22:28:00 »

Se niistä toiveista ... Hymyilee leveästi (Ensimmäisen viestin aikakoodi noteerattiin vasta täälläkin)

Eli oletettavasti vain Z-linjan FLIRT-liikennettä on maakuntarajan ulkopuolelle tiedossa. Jos kuitenkin ...
tallennettu
Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 349


« Vastaus #16 : Marraskuu 11, 2011, 19:15:45 »

Tänää oli 11:17 junassa Lahdesta Helsinkiin Sm5. Ihan ei kerenny kuvaa saamaan.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Sm5 junia havaittu Z ja H junissa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina