Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« : Helmikuu 21, 2010, 12:01:57 » |
|
Aamulla havaittu Sm5 Helsingistä lahteen Z junassa, ja kello 11.58 H junassa Helsinkiin Tikkurilassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 496
|
« Vastaus #1 : Marraskuu 05, 2011, 14:35:30 » |
|
Resiinassa 3/2011 luki, että Flirttejä tullaan käyttämään Z-junissa joulukuusta 2011 maaliskuuhun 2012. Flirteillä ajettaisiin 1 tai 2 päivittäistä vuoroa, jotta saataisiin käyttökokemuksia 160 km/h nopeuden käytöstä Sm5:llä etenkin talviolosuhteissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #2 : Marraskuu 05, 2011, 15:17:11 » |
|
Resiinassa 3/2011 luki, että Flirttejä tullaan käyttämään Z-junissa joulukuusta 2011 maaliskuuhun 2012. Flirteillä ajettaisiin 1 tai 2 päivittäistä vuoroa, jotta saataisiin käyttökokemuksia 160 km/h nopeuden käytöstä Sm5:llä etenkin talviolosuhteissa.
Mitenkähän tämä on mahdettu toteuttaa hallinnollisesti? Onko JKOY vuokrannut kaluston VR:n käyttöön niin halvalla, että tulee halvemmaksi seisottaa omaa kalustoa ja ajaa JKOY:n kalustolla? Vai onko kyse ihan yksinkertaisesta vaihtaridiilistä, eli Sm5 teille, Sm4 meille?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Isovirtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 57
|
« Vastaus #3 : Marraskuu 05, 2011, 20:07:49 » |
|
Resiinassa 3/2011 luki, että Flirttejä tullaan käyttämään Z-junissa joulukuusta 2011 maaliskuuhun 2012. Flirteillä ajettaisiin 1 tai 2 päivittäistä vuoroa, jotta saataisiin käyttökokemuksia 160 km/h nopeuden käytöstä Sm5:llä etenkin talviolosuhteissa.
Mitenkähän tämä on mahdettu toteuttaa hallinnollisesti? Onko JKOY vuokrannut kaluston VR:n käyttöön niin halvalla, että tulee halvemmaksi seisottaa omaa kalustoa ja ajaa JKOY:n kalustolla? Vai onko kyse ihan yksinkertaisesta vaihtaridiilistä, eli Sm5 teille, Sm4 meille? Tai sitten JKOY maksaa näiden talvitestien teosta VR:lle...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Janne Niskanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2
|
« Vastaus #4 : Marraskuu 05, 2011, 21:41:39 » |
|
Normaalia VR:tä. Otetaan paras kalusto omille linjoille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1433
|
« Vastaus #5 : Marraskuu 06, 2011, 00:58:12 » |
|
Mitenkäs muuten aikoinaan tuo Sm4-kalusto? Eikös se pitänyt varata alunperin Hesan lähiliikenteeseen? Parempi muistisimmat voisivat varmaan varmentaa hataria muisteluitani?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #6 : Marraskuu 06, 2011, 04:06:15 » |
|
Normaalia VR:tä. Otetaan paras kalusto omille linjoille. Vaikka jokainen vähänkin fiksumpi sivuston lukija ymmärtää yllä olevan viestin olevan "sitä itseään", tunnen äkillistä tarvetta valaista asiaa hieman. Kun tulee tarve - riippumatta tarpeen esillenostajasta - testata kaluston ominaisuuksia 160 km/h nopeudessa, ja kun kalustolla ei normaalireiteillä ajeta kuin 120 km/h, se on sekä kokonaisuuden että yksittäisten osapuolten kannalta voittotilanne (nk. win-win situation), kun kalustoa voidaan testata kaupallisessa ajossa sen sijaan, että vastaavat ajot ajettaisiin tyhjillä junilla erikseen. Varmasti (ensimmäisenä viestinään koko sivustolle) kirjoittanut käyttäjä Niskanenkin tämän ymmärtää, vaikka yllä - jostain ehkä myöhemmin selviävästä syystä - yrittääkin levittää misinformaatiota.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Janne Niskanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2
|
« Vastaus #7 : Marraskuu 06, 2011, 08:50:39 » |
|
Normaalia VR:tä. Otetaan paras kalusto omille linjoille. Vaikka jokainen vähänkin fiksumpi sivuston lukija ymmärtää yllä olevan viestin olevan "sitä itseään", tunnen äkillistä tarvetta valaista asiaa hieman. Kun tulee tarve - riippumatta tarpeen esillenostajasta - testata kaluston ominaisuuksia 160 km/h nopeudessa, ja kun kalustolla ei normaalireiteillä ajeta kuin 120 km/h, se on sekä kokonaisuuden että yksittäisten osapuolten kannalta voittotilanne (nk. win-win situation), kun kalustoa voidaan testata kaupallisessa ajossa sen sijaan, että vastaavat ajot ajettaisiin tyhjillä junilla erikseen. Varmasti (ensimmäisenä viestinään koko sivustolle) kirjoittanut käyttäjä Niskanenkin tämän ymmärtää, vaikka yllä - jostain ehkä myöhemmin selviävästä syystä - yrittääkin levittää misinformaatiota. Eipä ollut reilua sitten vedota kokemattomuuteen. Topi ei nyt vaan satu ymmärtämään pientä läppää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #8 : Marraskuu 06, 2011, 14:48:09 » |
|
Kuten viimeisestä kappaleestani voi lukea, arvelin sinun itsekin tietävän asioiden oikean laidan. Ja kokemuksestahan en puhunut viestissäni sanallakaan. Läpänheitto on taitolaji, etenkin heittäjälleen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 314
|
« Vastaus #9 : Marraskuu 06, 2011, 16:15:55 » |
|
Sm5-lainaukset H-, Z- ja ehkä R-juniinkin saatetaan "hyvittää" niin, että Sm4:sia sijoitetaan kaupunkiratojen liikenteeseen. Tänään su 6.11. A:lla ja M:llä on liikkunut Sm4-kalustoa (yhden Sm5:n kaverina). Syy voi kyllä olla muukin kuin Flirtien lainaamiset nopeisiin lähijuniin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Ranta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 55
|
« Vastaus #10 : Marraskuu 06, 2011, 16:31:50 » |
|
Saisipa tiedon siitä, kulkevatko Sm5-junat kolmiokierrossa (Hki-Lh-Ri-Hki), jolloin ne saattaisivat palvella jopa Lh-Ri-välin taajamajunina (H3xx). Vaikuttaa lähtökohtaisesti epätodennäköiseltä, jos niillä kerran 160 km/h-liikennettä on tarkoitus ajaa, mutta Sm4-kalustokierrot vain usein kulkevat kolmion sivuja pitkin ... Olisi varsin mieltä lämmittävä juttu Järvelän pikkukylästäkin nousta FLIRTin kyytiin. Nuppulinnassa ja Purolassa ovat onnekkaita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #11 : Marraskuu 06, 2011, 18:54:58 » |
|
Saisipa tiedon siitä, kulkevatko Sm5-junat kolmiokierrossa (Hki-Lh-Ri-Hki), jolloin ne saattaisivat palvella jopa Lh-Ri-välin taajamajunina (H3xx). Vaikuttaa lähtökohtaisesti epätodennäköiseltä, jos niillä kerran 160 km/h-liikennettä on tarkoitus ajaa, mutta Sm4-kalustokierrot vain usein kulkevat kolmion sivuja pitkin ... Olisi varsin mieltä lämmittävä juttu Järvelän pikkukylästäkin nousta FLIRTin kyytiin. Nuppulinnassa ja Purolassa ovat onnekkaita. Avausviestin perusteella pitäisin todennäköisenä, että sama yksikkö on nimen omaan kiertänyt kolmion kokonaan vastapäivään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #12 : Marraskuu 07, 2011, 13:53:30 » |
|
Mitenkäs muuten aikoinaan tuo Sm4-kalusto? Eikös se pitänyt varata alunperin Hesan lähiliikenteeseen? Parempi muistisimmat voisivat varmaan varmentaa hataria muisteluitani?
Ensimmäinen 10 kpl:een sarja tilattiin nimenomaan pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen, mutta loput VR hankki taajamajunakäyttöön. VR:llä olisi alunperin haluttu kaksikerroksisia lähijunia, mutta silloisen YTV:n vaatimuksesta Sm4 tilattiin yksikerroksisena, koska se katsottiin sopivammaksi nopeatahtiseen kaupunkirataliikenteeseen.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #13 : Marraskuu 07, 2011, 17:26:41 » |
|
Saisipa tiedon siitä, kulkevatko Sm5-junat kolmiokierrossa (Hki-Lh-Ri-Hki), jolloin ne saattaisivat palvella jopa Lh-Ri-välin taajamajunina (H3xx). Vaikuttaa lähtökohtaisesti epätodennäköiseltä, jos niillä kerran 160 km/h-liikennettä on tarkoitus ajaa, mutta Sm4-kalustokierrot vain usein kulkevat kolmion sivuja pitkin ... Olisi varsin mieltä lämmittävä juttu Järvelän pikkukylästäkin nousta FLIRTin kyytiin. Nuppulinnassa ja Purolassa ovat onnekkaita. Avausviestin perusteella pitäisin todennäköisenä, että sama yksikkö on nimen omaan kiertänyt kolmion kokonaan vastapäivään. Huomaa se että kirjoitin aloitusviestin Helmikuussa 2010, jolloin oli yksi pahimmista talvikaaospäivistä, ja silloin oli eri yksiköt Z:lla ja H:lla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #14 : Marraskuu 08, 2011, 00:45:28 » |
|
Huomaa se että kirjoitin aloitusviestin Helmikuussa 2010, jolloin oli yksi pahimmista talvikaaospäivistä, ja silloin oli eri yksiköt Z:lla ja H:lla.
Noniin. Enpäs hoksannutkaan tuota katsoa lainkaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Ranta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 55
|
« Vastaus #15 : Marraskuu 08, 2011, 22:28:00 » |
|
Se niistä toiveista ... (Ensimmäisen viestin aikakoodi noteerattiin vasta täälläkin) Eli oletettavasti vain Z-linjan FLIRT-liikennettä on maakuntarajan ulkopuolelle tiedossa. Jos kuitenkin ...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 349
|
« Vastaus #16 : Marraskuu 11, 2011, 19:15:45 » |
|
Tänää oli 11:17 junassa Lahdesta Helsinkiin Sm5. Ihan ei kerenny kuvaa saamaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|