Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: Rantaradan tavarajunat  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2609


« : Huhtikuu 17, 2011, 21:21:12 »

Tuolta http://www.rhk.fi/tiedostokirjasto/kapasiteetti/ löytyy vanhoja grafiikoita ja säännöllisen liikenteen luettelot vuodelta 2006. Grafiikoiden mukaan rantaradalla on mennyt 352-, 357-, 358- ja 359- alkuisia tavarajunia. Niitä ei ole luettelossakaan. Tietääkö joku niistä enemmän? Onko joku kuvannut niitä? Mielenkiintoista olis ollut nähdä tavarajuna jollain Psl-Kkn asemalla. Vau. Pitkä tavarajuna vaikkapa Huopalahdessa.  Pyörittää silmiään Vau!  8)
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #1 : Huhtikuu 17, 2011, 21:46:20 »

Tuolta http://www.rhk.fi/tiedostokirjasto/kapasiteetti/ löytyy vanhoja grafiikoita ja säännöllisen liikenteen luettelot vuodelta 2006. Grafiikoiden mukaan rantaradalla on mennyt 352-, 357-, 358- ja 359- alkuisia tavarajunia. Niitä ei ole luettelossakaan. Tietääkö joku niistä enemmän? Onko joku kuvannut niitä? Mielenkiintoista olis ollut nähdä tavarajuna jollain Psl-Kkn asemalla. Vau. Pitkä tavarajuna vaikkapa Huopalahdessa.  Pyörittää silmiään Vau!  8)

Noissa "vanhoissa" grafiikoissa näkyi kaikkien junien aikataulut riippumatta siitä, ajettiinko junaa säännöllisesti vai ei. Tuskin noita pidemmän matkan tavarajunia on siis ajettu, vaan niiden aikataulut ovat olleet varalla, jos niille olisi tullut tarvetta.
tallennettu
Valtteri Keski-Säntti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 147


« Vastaus #2 : Huhtikuu 17, 2011, 21:48:37 »

Ne on vissiin olleet pääasiassa jotain kalustosiirtoja (esim. 3598: http://vaunut.org/kuva/26456). Tavarajunia en ole kuullut että olisi täällä kulkenut.
tallennettu

Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #3 : Huhtikuu 18, 2011, 01:13:15 »

Itsekin nuoruusvuoteni (huoh...  Virnistää ) rantaradan varrella viettäneenäni voin todeta, ettei siellä mitään pitkiä tavarajunia ole liikkunut, tai ei ainakaan kohdalle ole sattunut. Keran ja Kirkkonummen päivystäjät taitavat olla niitä 'tavarajunia' joita siellä liikkui.

Yksi poikkeus tosin saattaa olla, kun päärata oli poikki Riihimäen tavararatapihan eteläpäässä. Silloin saatettiin joitain tavarajunia ajattaa Turun kautta (Karjaan kautta Jokelan onnettomuuden yhteydessä?).
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 811


« Vastaus #4 : Huhtikuu 18, 2011, 16:37:27 »

Itsekin nuoruusvuoteni (huoh...  Virnistää ) rantaradan varrella viettäneenäni voin todeta, ettei siellä mitään pitkiä tavarajunia ole liikkunut, tai ei ainakaan kohdalle ole sattunut. Keran ja Kirkkonummen päivystäjät taitavat olla niitä 'tavarajunia' joita siellä liikkui.

Pasilan ja Turun välillä kulki esim. 1970-luvulla arkiöinä yksi junapari (1701 ja 3900), jotka kohtasivat toisensa Karjaalla joskus yhden jälkeen yöllä. Ne saattoivat olla ihan kohtuupitkiäkin. Päiväaikaan ei läpimeneviä rahteja ollut enää silloinkaan.
tallennettu
Petri Miikkulainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 49


« Vastaus #5 : Huhtikuu 18, 2011, 18:35:38 »

Ainakin vuonna 2006 (varmasti myöhemminkin) kulki "Kauniaisten järjestelijä" Pasilasta Keraan Algolille. Menomatkan junanro oli helppo muistaa, 3579 Psla-Kni, josta vaihtoliikkeenä nykyisin jo purettua teollisuusraidetta perille. Pitkiä junia ne tuskin olivat koskaan, muutaman vaunun mittaisia. Dv16 oli veturina ja muistaakseni junalauttavaunuja perässä.

Muistikuvat ovat hataria, kävin siellä kerran tai pari kuljettajakurssiaikana. Mutta ajankohta oli kesä-heinäkuu 2006.
tallennettu
Valtteri Keski-Säntti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 147


« Vastaus #6 : Huhtikuu 18, 2011, 19:31:51 »

Kerassahan käytiin aina kesään 2009 asti, jonka jälkeen koko tehdas on ilmeisesti muuttanut muualle?
tallennettu

Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1433


« Vastaus #7 : Huhtikuu 18, 2011, 23:07:33 »

Olikohan ollut joskus 1980-luvun lopulla (?), kun "raskas" kelajuna Hämeenlinnasta Lappohjaan kiersi Pasilan kautta. Juna tosin kulki öiseen aikaan, mutta sivustoilla hyörii varmaan henkilöitä, jotka voivat tarkentaa ajankohdan. Tuon Rauhalan Jorman mainitseman Karjaan kohtauksen muistan - hieman aiemmin saavuttiin Riihimäeltä, 2xVv15 siirrettiin talliin ja ratapihan poikki käveltiin lepohuoneelle. Hangosta tullut tavarajuna pääsi jatkamaan matkaansa kohti Hyvinkäätä. Karjaan päivystäjä alkoi kaivelemaan Riihimäen junasta Turkuun ja Pasilaan matkaavia vaunuja, jonka jälkeen toimenpiteet 1701:lle ja 3900:lle. Vaikeaa oli nuorukaisen nukahtaa ikkunan takaa kuuluvaan vaihtotyön hyörinään - ja sa****a kuljettaja jo kuorsaa, vaihtotyötä suorittavan Vv:n jarrut tuntuvat olevan "kaukana", kun noin äänekkäästi jyristävät... Jossain vaiheessa koneapulainen lopulta vaipui horrokseen havahtuen aamuvarhaisella ikkunan takaa kuuluvaan Hr12:n MAN:n jumputukseen, kotimatka saattoi alkaa ("suora juna" Tku-Ri, miehistön vaihto Karjaalla).     
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #8 : Huhtikuu 19, 2011, 03:21:25 »

Tiistaina 8.6.2004 kello 01:12 Salon ohi Karjaan suuntaan matkasi konttijuna, jonka vetovoima jäi havaitsematta. Kuulohavainnon perusteella kyseessä ei olisi ollut dieselveto, mutta tämä ei ole aivan satavarmaa..

Miksi tämä juna mahtoi ylipätään rantaradalla kulkea, oliko tuolloin ratatöitä vai liikenne muutoin kuralla Toijalan radalla?
tallennettu

Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #9 : Huhtikuu 19, 2011, 07:41:43 »

Karjaan ja Pasilan välillä oli kohtalaisen vilkasta tavaraliikennettä n. vuosina 1994-96, jolloin Hy-Kr -osuuden päällysrakenne uusittiin. Tuolloin kuormatut junat käyttivät pääasiassa Pasilan kiertoreittiä ja tyhjävaunujunia ajettiin Hangon rataa. Esimerkkinä Railship-juna Espoossa: http://vaunut.org/kuva/27165
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 273


« Vastaus #10 : Huhtikuu 26, 2011, 20:29:55 »

Niin ja eikös silloin 80-90 luvun taitteessa kun se tavarajuna tuli Helsingin aseman raiteiLLE tuo juna oli lähtenyt Turusta.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2609


« Vastaus #11 : Huhtikuu 26, 2011, 20:43:21 »

Pasilan ja Turun välillä kulki esim. 1970-luvulla arkiöinä yksi junapari (1701 ja 3900)

Sehän oli just toi 3900 joka törmäsi assaan.

Lisää onnettomuudesta: http://seisake.net/onnettomuus.php
Lainaus
T3900 Turusta Helsinkiin oli 05.10.90 raskas ja pitkä; painoa oli 1800 t ja pituuttakin lieni ollut noin 700 metriä
Mahto näyttää hauskalta kun iso tavarajuna oli vaikka juurikin useampiraiteisella Huopalahden asemalla. Ei nykyään osais sellaista kuvitella (millekään muullekaan Ila-Kkn asemalle). Mut varsin asialliselta se näyttäisi kieltämättä.  Iskee silmää
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #12 : Lokakuu 29, 2011, 15:08:57 »

päivitetään uusi linkki tähän https://rhk-fi.directo.fi/tiedostokirjasto/kapasiteetti/   josta löytyy nykyään vanhat graafiset
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: Rantaradan tavarajunat  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina