Vähäsen myöhässä taas kerran (reissussa, ei ollut tietoa läppärissä). Mikäli kuvauspaikka on Kuluntalahti, niin kuvassa on Diema DS24 1003/1939. Diemat 1001 ja 1002 olivat muualla, elleivät aivat lyhytaikaisesti Kuluntalahdella, mitä pidän aika pienenä riskinä. Diema 1003:n VR:n rakennustöiden historiassa on sopiva rako tässä kohdin, joten passaisi todella hyvin.
Täydennetäänpä hieman. Kuluntalahden-Jormuan radan rakentaminen alkoi syksyllä 1949 ja rata valmistui 1952. Ensimmäisen leveäraiteisen veturin laatassa oli päiväys 1.3.1951. Näillä perusteilla kuva voisi olla vuodelta 1950. Silloin VR rrs 12 (Diema DS24 1001/1939) oli Suolahti-Haapajärvi ratarakennuksella. VR rrs 13 (Diema DS24 1002/1939) oli Orivesi-Jämsänkoski ratarakennuksella ja oli ollut siellä jo vuodesta 1946 lähtien. VR rrs 13 (Diema DS24 1003/1939) on ollut "kadoksissa" Uuksun radan valmistuttua, kunnes se 1.1.1951 listalla on ilmestynyt Turun konepajalle. Seuraavana vuonna se on Vilppulan keskusvarastolla. Nämä ovat ainoat muistamani 750mm Diemat Suomessa vuoden 1950 tienoilla.
Diema DS24 vaikuttaa kuvissa erilaisilta
http://home.arcor.de/diemaloks/ds24.htm Diema DS22 vaikuttaa samanlaiselta
http://home.arcor.de/diemaloks/ds22.htmVR:n radanrakennusosaston Diemat olivat kuitenkin muistaakseni tätä kantikkaampaa mallia, vaikka olivat tyyppiä DS24.