Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
|
« : Elokuu 30, 2011, 12:38:53 » |
|
Vaikka VR:n junakuulutukset ovat pitkälti automatisoituja, pääsee konduktöörikin silloin tällöin ääneen. Kouvolan Sanomat haastatteli ilmestymiskaupunkinsa aseman junamatkaajia ja listasi heidän kokemuksiaan persoonallisista kuulutuksista.http://www.ess.fi/?article=338553
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #1 : Elokuu 30, 2011, 16:50:35 » |
|
Silloin kun minä matkustin koulumatkoja junalla ei ollut kuulutusjärjestelmiä. Konnari kulki vaunusta toiseen kuuluttaen mm seuraavia asemia ja vastaavaa. Monet olivat virastaan ylpeitä komentelijoita, mutta oli myös mukavia, meitä lapsiakin ymmärtäviä. Viime vuosina olen törmännyt konduktöörikuulutuksiin lähinnä vain silloin kun automaatti selittää jotain täysin virheellistä. Riihimäki on muuten vaarallinen paikka luottaa noihin konekuulutuksiin...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #2 : Elokuu 30, 2011, 18:31:22 » |
|
Heh, nyt kai tästä uskaltaa kirjoittaakin, kun "rikos" on jo vanhentunut... Armeija-aikanani eli 1990-luvun puolivälissä matkasin K-junalla pk-seudulla. Olin lipunmyyntiosastossa ja odottelin valtion tarjoamassa vaatetuksessa, josko konduktööri tulisi myymään minulle seutulippua. Konduktööri tulikin osastoon. Pyysin häneltä seutulippua ja annoin hänelle 10 silloista rahayksikköä. Konduktööri antoikin minulle seutulipun ja hämmästyin, kun vaihtorahaa tuli takaisin huomattavasti enemmän kuin olisi pitänyt. Katsastin seutulippua ja sehän olikin lastenlippu. Samassa konduktööri sanoikin hymyillen "lapselle lastenlippu".
|
|
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2011, 19:48:44 kirjoittanut Kimmo Säteri »
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #3 : Elokuu 30, 2011, 18:51:04 » |
|
Ihan mukava juttu, mutta kyllä silloin kun minun aikanani kuljettiin armeijan harmaissa, matkustettiin juuri ns. "lastenlippuhinnalla". Junalla paljon matkustaneena osaan käyttäytyä suhteellisen kohtuullisesti. mutta minua riepoo tuo Helsingin lähiliikenteen systeemi: Junan ollessa jo liikkeessä kerrotaan, että matkalippuja voi ostaa merkityistä osastoista. Vaan kun sinne osastoon ei pääse...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #4 : Elokuu 31, 2011, 00:36:48 » |
|
mutta minua riepoo tuo Helsingin lähiliikenteen systeemi: Junan ollessa jo liikkeessä kerrotaan, että matkalippuja voi ostaa merkityistä osastoista. Vaan kun sinne osastoon ei pääse...
Kuulutus normaalisti käynnistyy aika tasan minuutti ennen lähtöaikaa, ja litaniat on yleensä mölisty n. 30 sekunnissa. Juna ei siis vielä tässä vaiheessa liiku, mutta kieltämättä junayksikön vaihto ei tässä vaiheessa enää ole missään määrin mielekästä. Joskus teknisistä tai kiireydellisistä syistä saattaa kuulutus käynnistyä vasta myöhemmin, mikä voi selittää havaintosi, mutta tämä on kuitenkin suhteellisen kohtalaisen harvinaista. No, ilmeisesti tarkoitus on olettaa, että ihmiset katsovat junan kylkiteksteistä ja ideogrammeista, mistä lippuja saa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #5 : Elokuu 31, 2011, 05:53:22 » |
|
Ihan mukava juttu, mutta kyllä silloin kun minun aikanani kuljettiin armeijan harmaissa, matkustettiin juuri ns. "lastenlippuhinnalla".
Mukava kuulla, että solidarisuutta valtion päivärahalla eläviä varusmiehiä kohtaan on ollut aikaisemminkin. Itse asiassa myös palvelukseenastumispäivänänikin siviilivaatteet ja valtion kustantama matkalippu herättivät K-junan konduktöörissä puhetulvan...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #6 : Elokuu 31, 2011, 06:53:24 » |
|
Topin vastaus kommenttiini on ihan oikea ja asiallinen, mutta on vaan niin, että harvoin matkustavalle, pääkaupunkiseudun ulkopuoliselle, paikalliset käytännöt ovat outoja vaikka olisi kuinka isot tekstit ja symbolit. Erittäin usein olen todistanut tilannetta R-junan jatkaessa taajamajunana Tampereelle, että kaikki eivät ole leimanneet lippua Helsingistä lähtiessä. Onneksi näillä kerroilla ei keneltäkään ole vaadittu tarkastusmaksua. Konduktööri on yleensä kertonut ystävällisesti käytännöstä, mutta on joku sanonut melko hävyttömästikin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #7 : Elokuu 31, 2011, 10:04:06 » |
|
Onneksi näillä kerroilla ei keneltäkään ole vaadittu tarkastusmaksua.
Voiko konduktöörikin heittää tarkastusmaksulla?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #8 : Elokuu 31, 2011, 10:20:10 » |
|
En tiedä käytännöstä, mutta jos tuossa tapauksessa lipuntarkastaja (mikä lie virallinen titteli?) olisi tullut ennen Riihimäkeä, olisi kai hänellä ollut pykälien mukaan oikeus lätkäistä maksu kun kerran lippu on leimaamatta ja mummolla on varmaankin tarkoitus matkustaa samalla lipulla uudestaan...
|
|
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2011, 15:18:34 kirjoittanut Markku Naskali »
|
tallennettu
|
|
|
|
Miika Rissanen
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #9 : Elokuu 31, 2011, 12:10:21 » |
|
Konduktööreillä ei ymmärtääkseni enää ole oikeutta määrätä tarkastusmaksua. Lain mukaan ainoastaan julkisyhteisön virkamiehellä (eli HSL:n tarkastajalla) on oikeus periä tarkastusmaksu. VR:n ollessa osakeyhtiö, ei heidän työntekijänsä sovi määritelmään. VR:n oma teksti kertoo asian vain rivien välissä - http://www.vr.fi/fi/index/junaliput/kuljetusehdot/lipu_tarkastus_ja_maksu.htm : Konduktööri saa tarkastaa liput, mutta vain lipuntarkastaja perii maksun.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #10 : Elokuu 31, 2011, 13:07:44 » |
|
En tiedä käytännöstä, mutta jos tuossa tapauksessa olisi lipuntarkastaja (mikä lie virallinen titteli?) olisi tullut ennen Riihimäkeä, olisi kai hänellä ollut pykälien mukaan oikeus lätkäistä maksu kun kerran lippu on leimaamatta ja mummolla on varmaankin tarkoitus matkustaa samalla lipulla uudestaan...
Heitetään vastakysymyksellä, että olisiko asiakkaan mahdollista lukea lipussa mainittavat tiedot ja olla tämän jälkeen tietoinen käytännöstä? Kyllähän sitä on itsekin maailmalla matkustanut melkoisen monessa maassa. Missään ei kuitenkaan ole tullut mieleen hypätä ensimmäiseen junaan tarkastamatta minne se on menossa, onko minulla siihen oikeuttavaa lippua ja jos ei ole, mistä sen pystyisin ostamaan...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #11 : Elokuu 31, 2011, 13:38:16 » |
|
Lari katsoo asiaa täysin eri näkökulmasta kuin iäkäs, muutaman kerran elämässään matkustanut eläkeläinen. Jälkimmäiselle on selvää hankkia lippu ja etsiä oikea juna. Sen jälkeen hänelle ei olekaan niin selvää, että lippu pitäisi itse leimata koneessa (joka muuten toimii huonosti), koska on tottunut joskus nuoruudessaan siihen, että konduktööri leimaa liput.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #12 : Elokuu 31, 2011, 14:27:41 » |
|
Mummon olisi hyvä ymmärtää, ettei VR-konserni voi toimia asiakasystävällisesti, koska se nyt vaan ei kuulu kuvaan.
Mummon kannattaakin nousta paunulaiseen, niin palvelukin on henkilökohtaista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #13 : Elokuu 31, 2011, 14:52:15 » |
|
Mummo voi pyytää kuskin pysäyttämään siihen Käpysen kaupan pysäkille ja homma pelaa. Rehellisesti sanoen kyllä aivan valtaosa konduktööreistä ja bussikuskeista on ystävällistä ja palveluhenkistä väkeä, mutta ruuhka-alueilla voi pinna joskus olla kireällä kun monet asiakkaat käyttäytyvät inhottavasti. Vain tämä asenne: "Onhan se siellä netissäkin" ei oikein ole sitä mitä meikäläisenkin ikäpolvi odottaisi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #14 : Elokuu 31, 2011, 15:09:07 » |
|
Missään ei kuitenkaan ole tullut mieleen hypätä ensimmäiseen junaan tarkastamatta minne se on menossa, onko minulla siihen oikeuttavaa lippua ja jos ei ole, mistä sen pystyisin ostamaan...
..eikä muuten ole tullut mieleen puheenaiheina oleville mummoilekaan. He ovat oikeassa junassa ja heillä on lippu, joka oikeuttaa sen käyttämiseen. Junissa tulisi kuuluttaa ”Tähän junaan ennen Riihimäkeä nousevien on leimattava lippunsa itse eteisissä olevilla leimauslaitteilla”. Ihmisiltä voi toki odottaa paljon kaikenlaisia taitoja. Monissa maissa näkyy mm. tilanteita, joissa ihmisiltä on odotettu itsestäänselvyytenä autonajotaitoa. Mitäs ei ole perehtynyt. Saksassa näkee junien ovienvierustoilla tarroja, joilla kerrotaan, että liput on leimattava itse laiturilla ennen junaan nousemista. Suomen oloissa vastaaville tarroille, sekä Helsingistä lähdettäessä myös kuulutuksille olisi tilauksensa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #15 : Elokuu 31, 2011, 17:21:49 » |
|
Junissa tulisi kuuluttaa ”Tähän junaan ennen Riihimäkeä nousevien on leimattava lippunsa itse eteisissä olevilla leimauslaitteilla”.
Käpylän kohdalla tulee kuulutus: "Muistathan leimata lähi- tai kaukoliikenteen kerta- tai sarjalippusi eteisen leimauslaitteessa." Toinen asia on, miten se kulloiseenkin vaunuun kuuluu. Vaihtelu on suurta. Tarrojakin on. Niin, ja se leimauslaitteiden toiminta on tosiaan kyllä melkoisen kirjavaa. Tuntuu, että keskimäärin joka kolmas ei toimi...
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #16 : Elokuu 31, 2011, 17:25:59 » |
|
Vaikka VR:n junakuulutukset ovat pitkälti automatisoituja, pääsee konduktöörikin silloin tällöin ääneen. Kouvolan Sanomat haastatteli ilmestymiskaupunkinsa aseman junamatkaajia ja listasi heidän kokemuksiaan persoonallisista kuulutuksista.
Viime talvena näitä kuuli Helsingin lähiliikenteessäkin säännöllisesti aivan siitä yksinkertaisesta syystä, että junien myöhään jäämisiä piti henkilökunnan yrittää parhaansa mukaan selittää ja pahoitella. Joku naispuolinen junailija taisi eräänä aamuna taas kerran Diakonissalaitoksen kohdalla seistessämme arvella, että ehkä sinne Helsinkiin tämän päivän aikana päästään ja kehotti ottamaan mahdollisimman mukavan asennon penkissä.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #17 : Elokuu 31, 2011, 18:14:02 » |
|
Rehellisesti sanoen kyllä aivan valtaosa konduktööreistä ja bussikuskeista on ystävällistä ja palveluhenkistä väkeä,
On toki, eikä ollut tarkoitus konduktöörien ammattikuntaa mollata. Fakta nyt vaan on, että konduktöörillä on helposti satakertainen määrä asiakkaita palveltavanaan bussin kuljettajaan verrattuna. Eikä se paunulainenkaan mikään palvelun johtotähti ole, jos sitä vertaa turkulaisten autoemäntiin. Siis jos sellaista ammattikuntaa enää on olemassakaan. Omat kokemukseni ovat vuosituhannen vaihteessa ja silloin oli kyllä suuri hämmennys nousta ensi kertaa bussiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #18 : Elokuu 31, 2011, 19:23:00 » |
|
Saksassa näkee junien ovienvierustoilla tarroja, joilla kerrotaan, että liput on leimattava itse laiturilla ennen junaan nousemista. Suomen oloissa vastaaville tarroille, sekä Helsingistä lähdettäessä myös kuulutuksille olisi tilauksensa.
Kuten Timo mainitsee, niin näistä asioista kyllä tiedotetaan junassakin. Ja ihan senkin takia, että aikoinaan ihmisiä matkusti näillä junilla lähiliikennealueen ulkopuolelle ja jättivät leimaamatta lippujaan. Osa vahingossa, osa tahallaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|