Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« : Lokakuu 11, 2012, 06:15:20 » |
|
Tänään työmatkatessa Joensuusta Helsinkiin IC4:n kyydissä kävin hakemassa aamukahvia tuttuun tapaan Rx-ravintolasta. Dieselmiehenä tarkastin heti Valmet dieselin lämpötilan ja öljynpaineen, yms. Mutta kah... Dieselin tilalla olikin vaan pari Rittalin kaappia ja invertterin surina. Onkohan tämä ainut laatuaan, vai muitakin jo muutettuina. Varsin miellyttävä ja hiljainen toteutus. Virroitinta en nähnyt, joten syöttö tullee 1500-voltin linjasta akuilla ryyditettynä. Ettei pääse keittolevyt kylmenemään erotusjakson kohdalla.
Vaunu siis Rx 26710.
Lisätty pari kännykkäkuvaa...
|
WP_000010_2.jpg (82.05 kilotavua, 800x600 - tarkasteltu 687 kertaa.)
WP_000011_2.jpg (64.49 kilotavua, 800x600 - tarkasteltu 724 kertaa.)
WP_000012_2.jpg (77.9 kilotavua, 800x600 - tarkasteltu 590 kertaa.)
|
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 11, 2012, 06:30:21 kirjoittanut Mikko Herpman »
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 181
|
« Vastaus #1 : Lokakuu 11, 2012, 06:59:21 » |
|
Outoa. Ainakin Rx 26702:ssa oli vielä tavallinen aggregatti siellä päädyssä. ERd/Edr-vaunuihin tulee varmaan vastaava järjestelmä. En tiedä, että testataanko kyseisessä vaunussa 2-kerros-ravintolavaunun sähkötekniikkaa. Valmetin traktorinpörinä on minulle jo tuttua. Oliko vaunussa ulkona ritilöitä?
|
|
|
tallennettu
|
Sr1 Siperian Susi
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1092
|
« Vastaus #2 : Lokakuu 11, 2012, 11:18:57 » |
|
Outoa. Ainakin Rx 26702:ssa oli vielä tavallinen aggregatti siellä päädyssä. Kyllä tämä tulee kaikkiin Rx vaunuihin. Muutos vain on iso ja työläs. Kestää siis aikansa. Pari taitaa ainakin olla jo muutettu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1793
|
« Vastaus #3 : Lokakuu 12, 2012, 13:49:36 » |
|
Jos 26710 on nähty liikkeellä ja siihen on tehty näin iso muutos, siitä voi päätellä, että se on myös vihertynyt.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #4 : Lokakuu 13, 2012, 11:28:00 » |
|
Kuinkahan pitkäksi aikaa riittää akustoissa virta 1500V:n katketessa? Jääkaappi ja pakastin ovat ehkä vähän "tulilinjalla" tuolloin, vai olikos näissä pakastinta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #5 : Lokakuu 13, 2012, 12:47:13 » |
|
Jos oletetaan olevan erillinen akusto kyökille. Akuston oletettu kapasiteetti 200Ah ja kylmäkoneiden yhteinen, oletettu teho 500W, jännite 230V. Siitä voisi kuvitella akuston riittävän, käytännössä n. 60-70h, invertterin kulutus huomioiden. Mutta jos akusto on koko vaunulle, valaistukselle, ilmastoinnille, öljykattilallekin, niin se on toinen juttu. Vaunuun(vaunuihin) jos kehitettäisiin led-valaistus....
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1793
|
« Vastaus #6 : Lokakuu 21, 2012, 11:02:55 » |
|
26701 ja 26709 ovat ainakin menettäneet jo aggregaattinsa 26710:n lisäksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1330
|
« Vastaus #7 : Lokakuu 21, 2012, 20:50:10 » |
|
Akrobaat...siis aggregaatin tarve on silloin, kun junaan vaihdetaan veturia ja esim. yöjuna Tampereella seistessään saattaa olla esim. 30...45 min ilman veturia, tai oikeastaan ilman 1500 V:n syöttöä veturista. Kun IC-runko kääntyy Turussa, saattaa mennä esim. tunti ilman veturia. Helsingissä runko saattaa seistä tunnin-puolitoista tuloraiteella ennen kuin lähtevä veturi tulee "päälle", kytkee 1500 V ja lähtee vetämään. Ja niin edelleen. Toinen tapa, millä vaunusto saa energiaa, on ulkosyöttö jostain kiinteästi asennetusta sähköliitännästä. Näitä on yleensä vaunuston seisontaraiteilla. Tällöin 1500 V syöttö ehkä katkaistaan junan saavuttua, dieselveturi siirtää vaunuston ja seisontaraiteella vaunusto kytketään ulkosyöttöön. Sinisissä vaunuissahan akusto käytti vanhaan hyvään aikaan aina valaistusta, ilmanvaihtoa ja öljypoltinta junan seistessä. Junan liikkuessa akselinpäägeneraattori tuotti sähköä ko. laitteille sekä akkujen varaukseen. Uudemmat vaunut ovat sikäli riippuvaisia 1500 V syötöstä, että niissä lämmitys ja jäähdytysilmastointi toimivat vain 1500 V syötön ollessa päällä. Niinpä IC-vaunuston akustokin on niin vaatimaton, että joskus vaunun valot ovat sammuneet jo reilun tunnin seisomisen jälkeen jännitteen laskettua liian alas. Niinpä vaunusto, ja erityisesti ravintolavaunu, joutuu olemaan ilman 1500 V syöttöä yleensä alle kaksi tuntia ja tämä lienee akustoinvertteriyhdistelmän toiminta-ajan tarve. Lopuksi vitsi 1500 V:sta: (Keskustelu kuljettajan ja ravintolaemännän välillä Pendolinossa sisäpuhelimessa. Vikatilanne, pääkatkaisija on auki ja keittiön laitteet eivät toimi) Ravintolaemäntä: Heeeei, olisko tuhattaviittäsataa? Veturinkuljettaja: Muijakin pyysi aamulla, mutta ei mulla ollut sillekään antaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 897
|
« Vastaus #8 : Lokakuu 23, 2012, 18:16:38 » |
|
Esim Ic junien riippuvuus 1500 voltista on tosiasia. Jos sattuu veturi rikko ja 1500 volttin syöttö risan veturin läpi ei onnistu, kovalla helteellä/pakkasella vaunujen akusto kestää max. 30 minuutin käytön kun ei ole öljypoltinta huolehtimaan elintärkeistä toiminnoista, kuten ilmastointi lämmitys ja valaistus. Eipä ole vaihtoehtoja.
|
|
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 23, 2012, 22:26:59 kirjoittanut Jyrki Talvi »
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1793
|
« Vastaus #9 : Marraskuu 11, 2012, 15:00:14 » |
|
Ei ole näkynyt muita aggregaatilla varustettuja Rx-vaunuja kuin punaiset 26705 ja 26711. Vahvasti vaikuttaisi siltä, että sillä reissulla kun aggregaatit niistä lähtevät, vaihtuu myös väri vihreäksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1793
|
« Vastaus #10 : Marraskuu 14, 2012, 22:49:13 » |
|
Ei ole näkynyt muita aggregaatilla varustettuja Rx-vaunuja kuin punaiset 26705 ja 26711. Vahvasti vaikuttaisi siltä, että sillä reissulla kun aggregaatit niistä lähtevät, vaihtuu myös väri vihreäksi. Ei aggregaattia: 26701, 26703, 26707, 26709, 26710, 26712 On aggregaatti: 26705, 26706, 26711 Ei havaintoa: 26702, 26704, 26708
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 897
|
« Vastaus #11 : Marraskuu 17, 2012, 15:31:16 » |
|
Vaunussa Nro 26704 aggregaatti on poistunut, ko vaunu on junassa. Ic 54 tänään.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 299
|
« Vastaus #12 : Marraskuu 19, 2012, 19:34:06 » |
|
Näin se tekniikka kehittyy kun ollaan 2010-luvulla. Silloin kun nämä vaunut 1990-luvulle saavuttaessa valmistettiin, oli tämän teholuokan akku- ja invertteriteknologia sen verran kehittymätöntä, että päädyttiin dieselgeneraattoriin. Muutosta osasi odottaa ennemmin tai myöhemmin tapahtuvaksi tällaisena aikana, jolloin päästöistä ja polttoaineen kulutuksesta halutaan eroon. Mutta hieman yllätti kieltämättä, että vielä Rx-vaunuihin nuo "turbosääsket" asennetaan. Ilmeisesti niille on suunnitteilla käyttöä vielä pitkälle tulevaisuuteen...? Mitä valaistuksen käyttöön tulee, niin vaunussahan on jo entuudestaan 110V akusto siihen tarkoitukseen. Ilmanvaihto ei perinteisesti ole pyörinyt IC-vaunuissa kyseisen akuston virralla. Lämmitys onkin sitten se suora sähkö, joka voi huippukulutuksen aikaan hörppäistä sen 20 kW per vaunu, niin jokainen voi tehdä omat johtopäätökset, onko sitä hoidettu 1500V:n ollessa poikki edes Rx:n omalla aggregaatilla silloin ennen. Jos Rx:ssä ei ole jäähdytystä, niin silloin tuon akusto-invertteriyhdistelmän virta voisi ihan hyvin riittää pelkille puhaltimille. Ritilät ovat saaneet/tulevat saamaan aivan varmasti kyytiä vaunun ulkoseiniltä, eivät nuo laitteet niin paljon lämpöä työnnä dieseliin verrattuna, etteikö jäähdyttäminen onnistuisi ilman kyljessä olevaa valtavaa aukkoa ulos. Näkyyhän noiden kaappien ovissa olevan jonkinmoiset röörit sitä tehtävää varten.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1793
|
« Vastaus #13 : Maaliskuu 20, 2013, 04:41:23 » |
|
Ei aggregaattia: 26701, 26703, 26707, 26709, 26710, 26712 On aggregaatti: 26705, 26706, 26711 Ei havaintoa: 26702, 26704, 26708 )No nyt kaikki Rx-vaunut ovat muuttuneet vihreiksi ja menettäneet aggregaattinsa. Silmään osui myös Rbkt 26907, onko siinäkin invertteri?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #14 : Maaliskuu 30, 2013, 02:39:54 » |
|
Ei aggregaattia: 26701, 26703, 26707, 26709, 26710, 26712 On aggregaatti: 26705, 26706, 26711 Ei havaintoa: 26702, 26704, 26708 )No nyt kaikki Rx-vaunut ovat muuttuneet vihreiksi ja menettäneet aggregaattinsa. Silmään osui myös Rbkt 26907, onko siinäkin invertteri? Juhannusjuna vaunu? Ei siinä mun tietääkseni ole, ei ainakaan Juhannusjunan aikoihin tainnut olla, jolloin se viherrettiin ko. junaa varten.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|