Eero Hoikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 186
|
« : Toukokuu 23, 2013, 22:49:22 » |
|
Valtaosa aikatauluista säilyy ennallaan, mutta jatkoyhteyksiin on luvassa parannuksia VR:n kaukoliikenteen aikataulukauden muuttuessa 3. kesäkuuta. Matka-ajat nopeutuvat, kun Pendolinon S 889 (89) Helsingistä klo 14.30 Jyväskylän kautta Kuopioon seisonta-aikaa lyhennetään Tampereella vajaat viisitoista minuuttia. Jyväskylään juna saapuu 12 minuuttia nykyistä aiemmin. Jatkoyhteydet myös paranevat, kun Pieksämäeltä syntyy uusi vaihtoyhteys Joensuuhun junalla H 785. Pieksämäki–Kuopio-rataosan ratatöiden päätyttyä 23.6. junan tuloaikaa Kuopioon saadaan aikaistettua merkittävästi eli juna saapuu noin 40 minuuttia nykyistä aiemmin. Nykyistä aiempi tuloaika Kuopioon mahdollistaa Kuopiosta jatkoyhteyden Kajaanin kautta Ouluun junalla IC 707. Ratatyöt vaikuttavat junaliikenteeseen kesällä rataverkon eri puolilla. http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20130523082932.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #1 : Toukokuu 24, 2013, 01:09:45 » |
|
Hei kamoon. On melkoista liioittelua sanoa että "matka-ajat lyhenevät", kun kyse on tasan yhdestä (1) junasta. Tietysti olisi ollut hölmöä sanoa, että "lyhensimme yhden junan matka-aikaa". Olisi jättänyt tykkänään mainitsematta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2216
|
« Vastaus #2 : Toukokuu 24, 2013, 07:19:34 » |
|
Eikä kaikki yhteydet edes nopeudu! Osa yhteyksistä jopa hidastuu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #4 : Toukokuu 24, 2013, 16:31:23 » |
|
muistanko oikeen että Helsinki-Jyväskylä reitti taittui joskus pendoliinolla n. 2h 50 min, nyt näyttäis ottavan aikaa 3h 30 min. Radan kunto heikentynyt , ruuhkaa raiteilla?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #5 : Toukokuu 24, 2013, 17:36:09 » |
|
muistanko oikeen että Helsinki-Jyväskylä reitti taittui joskus pendoliinolla n. 2h 50 min, nyt näyttäis ottavan aikaa 3h 30 min. Radan kunto heikentynyt , ruuhkaa raiteilla?
Jossain siinä tasan kolmen tunnin tuntumassa se on ollut, jotakuinkin mitä itse sanoit ja IC2:lla/vaihdolla Tampereella muistaakseni about 3h20min tms. Menin vuosina 2008-2010 paljon Helsinki Jyväskylä. 2012 vuonna menin Helsingistä suoralla yhteydellä Jyväskylään ja ihmettelin, miten matka-aika oli niin paljon kasvanut. Mutta toisaalta, taitaa liikennettäkin olla lisätty Tpe-Jkl välillä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #6 : Toukokuu 24, 2013, 23:03:13 » |
|
Vaikka liikennettä olisikin lisätty Tpe-Jy välillä, ajaa Pendo silti "kovaa" koko välin ts. ei se yksittäistä kohtausta lukuun ottamatta paljoa hidastele. Jos nyt sitä tarkoitit, että ruuhka olisi niin konkreettista, että Pendo joutuisi ajamaan hitaasti esim. toisen junan perässä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 553
|
« Vastaus #7 : Toukokuu 27, 2013, 11:05:29 » |
|
Eikös pendojen kallistusominaisuuden poistaminen pari talvea sitten lisännyt matka-aikaa mm. Ov - Jy -osuudella?
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #8 : Toukokuu 29, 2013, 19:31:30 » |
|
Eikös pendojen kallistusominaisuuden poistaminen pari talvea sitten lisännyt matka-aikaa mm. Ov - Jy -osuudella?
heh, mutta nyt on kesä ja sen mukaiset aikataulut..;-) Ei kai oikeesti voi kukaan talven olosuhteiden takia todeta että myös kesällä ajetaan talviaikataulujen mukaan.. vrt kesä ja talvinopeusrajoitukset. Kyll mä ymmärrän että talvella ajetaan hitaammin jos sylinterit jumissa mutta nyt +25 ja tilting out of service. Suomalainen tapa ratkoa asioita..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #9 : Toukokuu 31, 2013, 07:21:35 » |
|
Eikös pendojen kallistusominaisuuden poistaminen pari talvea sitten lisännyt matka-aikaa mm. Ov - Jy -osuudella?
Niin en muista hidastuiko matka juuri pendolinojen kallistuksen eliminoinnin yhteydessä, mutta aikaisempi kolmen tunnin matka-aika on näköjään jäänyt historiaan, edes tämä hehkutettu S 89 ei siihen pysty. Illan S 94:n kohdalla ihmetyttää, miksei se "aja kovaa" Tampereelta Helsinkiin, kuten aiemmin. Muinaisen ns. vakioaikataulun lähtöajatkin on ainakin Tampereelta Jyväskylään suuntaan saatu muutettua ihan 1x2. Joskushan kaikki lähtivät Tampereelta -05. Tällä ei tietysti ole merkitystä jos vaihtoyhteydet sinänsä toimivat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #10 : Toukokuu 31, 2013, 18:05:35 » |
|
Eikös pendojen kallistusominaisuuden poistaminen pari talvea sitten lisännyt matka-aikaa mm. Ov - Jy -osuudella?
Niin en muista hidastuiko matka juuri pendolinojen kallistuksen eliminoinnin yhteydessä, mutta aikaisempi kolmen tunnin matka-aika on näköjään jäänyt historiaan, edes tämä hehkutettu S 89 ei siihen pysty. Illan S 94:n kohdalla ihmetyttää, miksei se "aja kovaa" Tampereelta Helsinkiin, kuten aiemmin. Muinaisen ns. vakioaikataulun lähtöajatkin on ainakin Tampereelta Jyväskylään suuntaan saatu muutettua ihan 1x2. Joskushan kaikki lähtivät Tampereelta -05. Tällä ei tietysti ole merkitystä jos vaihtoyhteydet sinänsä toimivat. Onko pendojen ikä tullu vastaan vai mitä , junahan alkaa olla kohta 20 wee vanha, tiltti ei siis ole enää käytössä? Kallis remppahan varmaan korjaa kun sylinterit etc hajoaa. Parempi jäykistää teli kun selkäsairaalla nikamat lopullisesti. Muistan vaan että Italiassa mutkaradalla olis ajeltu 210-230 km/h , muun junaliikenteen ollessa luokkaa 140 km/h. Täällä jäädään oikoradallakin 200 km/h vaikka radan geometria 300 km/h. Ei oo vaa vissii "munaa" ajaa täällä kovempaa??
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #11 : Toukokuu 31, 2013, 18:15:39 » |
|
Onko pendojen ikä tullu vastaan vai mitä , junahan alkaa olla kohta 20 wee vanha, tiltti ei siis ole enää käytössä? -- Täällä jäädään oikoradallakin 200 km/h vaikka radan geometria 300 km/h.
Kallistus on käytössä. Toki (mikään) tekniikka ei joka hetki toimi. Oikoradalla Pendolinot ajavat 220 km/h. Radan vaakageometria mahdollistaa 300 km/h, mutta raiteen kallistusgeometria ei. Jos taas mahdollistaisi, radalla ei voisi ajattaa tavarajunia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #12 : Toukokuu 31, 2013, 19:31:39 » |
|
Aiheuttaisiko raiteen kallistuksen puuttuminen sitten liikaa sivuttaisvoimia kiskoihin tavarajunalla?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #13 : Toukokuu 31, 2013, 22:24:25 » |
|
Illan S 94:n kohdalla ihmetyttää, miksei se "aja kovaa" Tampereelta Helsinkiin, kuten aiemmin. S94 oli täsmällisyydeltään erittäin heikko aiemmalla aikataululla. Juna saapui ilta toisensa jälkeen Helsinkiin aikataulustaan 10-15 minuuttia myöhässä. Junan aikataulun muuttaminen "IC-aikatauluksi" ei vaikuttanut päivittäin kulussa oleviin vaihtoyhteyksiin Riihimäessä tai Pasilassa, vaan yhteydet toimivat tuollakin aikataululla. Täsmällisyysprosentti perille saapumisesta on parempi kuin ennen muutosta, joten muutoksen ovat varmasti kokeneet positiivisena junavuoroa käyttävät asiakkaat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #14 : Toukokuu 31, 2013, 23:08:04 » |
|
Aiheuttaisiko raiteen kallistuksen puuttuminen sitten liikaa sivuttaisvoimia kiskoihin tavarajunalla?
Ei vaan siis: jotta radalla voisi ajaa 300 km/h, täytyisi raiteiden kallistus olla suurempi. Tällöin hitailla junilla ei voisi ajaa kiskoja liikaa kuluttamatta, koska niiden sisäpuolen pyörien laipat nojaisivat kaarteissa kiskoon. Maailmalla 300+ km/h -radat ovat mahdollisia, koska samoilla raiteilla ei aja hitaampia junia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|