Jollei sitten suunnilleen samaan aikaan Jyväskylästä tulevan, ja Tampereen pysähtymättä sivuuttavan erikoispikajunan kanssa ajatettaisi vaikkapa Raumalta tai Vaasasta kotoisin olevaa pikajunaa, joka sitten poimisi myös tamperelaiset kyytiinsä. Tällä sitä Tampereen klappia saisi pois, eivätkä tamperelaisetkaan huomaisi koko jekkua. Mutta riittäisikö jyväskyläläisiä tällaiseen erikoispikajunaan, siihen en ota kantaa.
Sitten ajaisi kaksi puolityhjää junaa peräkanaa ainoata ruuhkista kärsivää rataosuuttamme eli päärataa pitkin. Ymmärtääkseni Helsinki C:ssäkään ei ole liikaa tyhjiä raiteita.
Tämä ihan vain ajatusleikkinä, niinkuin kai koko ketju. Järjestelyn tarkoitushan olisi nimenomaan se, että junat saataisiin kilpailukykyisiksi, jolloin ne toivottavasti olisivat täysiä. Tämähän toki toistuisi vain kerran vuorokaudessa suuntaansa, ei tasatuntikuviona. Tampereen jälkeen nämä kaksi katiskaa ja pyydystä ajaisivat peräkanaa, sen myönnän, mutta kuitenkin vetoketjuna siten, että toinen pysähtyisi Toijalassa toisen sen sijaan pysähtyessä Hämiksessä. Näin kahden erillisen yksikön ajattamisesta pääradalla samoihin aikoihin olisi myös tällä ruuhkaisella välillä toinen toistaan hyödyttävä ja nopeuttava vaikutus.
Jyväskyläläisiltä taitaa unohtua kaksi faktaa. Ensinnäkin kaupunki on armotta liian kaukana päivittäiseen työmatkapendelöintiin Helsinkiin. Tampere ei ole, eikä sitä liikennettä kannata mennä huonontamaan. Toinen on väestöpohja ja sen tarpeet matkustaa Helsinkiin. Jyväskylässä on raa'asti liian vähän asukkaita, ja varsinkin sellaisia, jotka jatkuvasti matkustaisivat Helsinkiin. Hyvä alku olisi väestömäärän tuplaaminen, mutta ei taida löytyä halukkaita niin paljoa.
Itse asiassa junan ja lentoliikenteen varsin radikaali painopistemuutos viimeisen 20 vuoden aikana osoittaa, että Jyväskylän nykyinen junayhteys on erittäin kilpailukykyinen.
Olin aikoinaan sellaissen lafkan leivissä, jolla oli putiikki Jyväskylässä ja sinne tuli asiaa aika usein. Tuolloin sinne mentiin Helsingistä lähtökohtaisesti lentäen, vuoroja oli lähes kymmenen per suunta päivässä ja matkustajia MD82:aan asti. Jos lento ei sopinut, mentiin henkilöautolla. Nyt vuoroja on kolme, ne ajetaan kaikki vispilöillä ja sellaista aikataulumahdollisuutta ei ole, että suunnassa HEL-JYV-HEL voisi perillä tehdä edes puoli työpäivää. Juna on imenyt lentomatkustajat. Junalla kestää noin neljä kertaa pitempään, mutta erotus sulaa maaoperaatioihin ja odotteluun.
Lentoliikenteestä piti kirjoitamanikin, että Jyväskylä on kuitenkin niin lähellä ja niin hyvien maayhteyksien päässä, ettei lentoliikenteeseen tahdo riittä matkustajia. Asukaspohja ei sekään riitä riittävään määrään liityntälentoja tekeviä kauemmaksi matkaavia, kuten Turussa ja Tampereella riittää.
Lentoliikenteen osalta ei pidä vähätellä maantieyhteydenkään parantumista. Vielä 80-luvun alussa nelostiekin kulki Lahden kaupungin läpi ja toi Päijänteen länsipuolta Jämsään. Nyt moottoritietä Lusiin asti ja siitäkin pääosin varsin nopeaa yhteyttä Vaajakoskelle, josta taas moottoritietä kaupungin keskustaan asti. (Tämäkin lienee käsitelty maanmainiossa liikenneblogissasi.)