Eero Hoikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 186
|
« : Heinäkuu 12, 2013, 18:26:33 » |
|
Ranskassa Brétigny-sur-Orgen rautatieasemalla, Pariisin esikaupunkialueella Essonnessa on tapahtunut matkustajajunan raiteiltasuistuminen perjantaina 12.7. iltapäivällä. Useat tiedotusvälineet kertovat useista uhreista, mutta heidän tarkemmasta tilastaan ei tässä vaiheessa ole julkaistu tietoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Eero Hoikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 186
|
« Vastaus #3 : Heinäkuu 12, 2013, 21:02:32 » |
|
Jälkipyykkiä onnettomuudesta jo käydään. Tällä Brétignyn kautta kulkevalla Paris-Limoges -radalla kulkee joidenkin arvioiden mukaan Ranskan vanhin junakalusto, jolle nyt koetun tyyppinen onnettomuus on todennäköisempi kuin TGV-kalustolle. http://www.lefigaro.fr/flash-actu/2013/07/12/97001-20130712FILWWW00567-bretigny-une-ligne-ferroviaire-malade.php Erityispiirteen onnettomuudelle tuo sunnuntain 14.7. Ranskan kansallispäivä, joka saa nyt runsaasti surujuhlan sävyjä. Le Figaro -lehden mukaan Ranskan presidentti Francois Hollande on matkalla onnettomuuspaikalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eero Hoikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 186
|
« Vastaus #4 : Heinäkuu 12, 2013, 21:08:44 » |
|
Ruotsin molemmat valtalehdet Dagens Nyheter ja Svenska Dagbladet otsikoivat Ranskan Brétignyn junaturmasta adjektiivillä "apokalyptisk".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eero Hoikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 186
|
« Vastaus #5 : Heinäkuu 12, 2013, 22:05:08 » |
|
Junaonnettomuuden aiheuttamia muutoksia Ranskan junaliikenteeseen: Valtion rautatieyhtiön SNCF:n liikenne Pariisin Austerlitzin rautatieasemalla junaliikenne on keskeytynyt, kunnes toisin ilmoitetaan. SNCF kehottaa Orléansiin ja Limogeen meneviä matkustajia lykkäämään matkaa. Kaikki Elipsos-junat eli Italiaan ja Espanjaan menevät yöjunat on peruttu. RER-lähijunien C-linja Myöhästymisiä, peruutuksia ja muutoksia odotettavissa koko C-linjalla. http://lci.tf1.fr/france/faits-divers/accident-de-train-a-bretigny-l-etat-du-trafic-8126246.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #6 : Heinäkuu 13, 2013, 17:39:13 » |
|
Viimeisin arvio onnettomuuden syystä on (YLEn suomennoksen mukaan), että "kaksi rataa toisiinsa liittänyt raudanpala" oli irti.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #7 : Heinäkuu 13, 2013, 22:57:54 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Koskela
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« Vastaus #8 : Heinäkuu 13, 2013, 23:14:41 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1433
|
« Vastaus #9 : Heinäkuu 13, 2013, 23:52:26 » |
|
Hieman arveluttaa tuo uutisointi, että suistumisen olisi aiheuttanut "raudanpala" tai "vaihteen vaihtuminen". Paras taitanee olla tuosta Kanadan turmasta uutisoinut Iltalehti: "Turman epäillään johtuneen junayhtiön insinöörin virheestä" (Engineer = insinööri tai ). Kuinkahan paljon meille tietämättömille tuputetaan tarkistamatonta tietoa muiden uutisointien yhteydessä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 387
|
« Vastaus #10 : Heinäkuu 14, 2013, 12:18:43 » |
|
Tämän aamun (14. heinäkuuta) Dagens Nyheter'issä oli vielä lähes kokosivun juttu Ranskan junaonnettomuuden tiimoilta. Tekstin tulkitseminen on hieman hankalaa koska kirjoittaja ei vaikuta hallitsevan rautatieterminologiaa, mutta pääpiirteissään, Rautatieyhtiö SNCF:n eilisessä lehdistökonferessissa sai kuulla että onnettomuuden akuutti syy oli sidekiskon irtoaminen, ja joka olisi jotenkin joutunut vaihteen väliin jumittanut ("blockerat") vaihteen koneiston. Eräs tekniikkaa hallitseva lehtimies "teknikjournalist" heittää keskusteluun ajatuksen sabotaasista. Onhan aika erikoista, että sidekiskoparin kaikki neljä pulttia irtoavat muttereistaan samalla kertaa. Onnettomuudessa menehtyi neljä miestä ja kaksi naista, ikäluokissa 19 .... 82 vuotta. Sillä saattaa olla myös laajakantoisemmat seuraukset. Yht'äkkiä tulee julki, että Ranskassa on kolmen viime vuosikymmenen kuluessa satsattu pääasiassa suurnopeusjuniin, ja joille on rakennettu uusia viivasuoria linjoja jotka mahdollistavat yli 300 km/t matkanopeudet, mutta samanaikaisesti on vanhemmat ja kuitenkin niin tuiki tarpeelliset toiminnat jätetty "ruostumaan". Nähtäväksi jää ryhtyvätkö sikäläiset fiskaalit nyt joihinkin toimenpiteisiin. Dagens Nyheterin kirjoitustyyli on useimmiten viileän asiallista mutta lehti toteaa joidenkin ranskalaisten kommenttien olleen "raivoisia" (rasande).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #11 : Heinäkuu 14, 2013, 21:11:36 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|