Äkkiseltään hoksasin tällaista: keskimääräinen ostoliikenteen yksikköhinta on 6,2 euroa/km ja tuo liikenneviraston selvitys kertoo vastaavan liikenteen todellisiksi kustannuksiksi 2,4 - 3,5 euroa/km. Aika hyvin on katetta VR:n hinnoissa, mikäli tuo tosiaan on noin.
Bisnes se on joka kannattaa. Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa. Ai niin, mutta mehän sen maksamme.
Ja Vr saa pitää lipputulot myös. Tietysti raportissa on todettu että siihen liittyy epävarmuuksia tietyissä kustannuksissa, en nyt alkanut hahmottelemaan kuinka suuria muutoksia voivat aiheuttaa +/-, osa kustanuksista onkin sitten ihan faktoja jotka pystyy tarkastaa.
"Liikennöintikustannusmallien yksikkökustannuksiin liittyvät suurimmat epävarmuus-
tekijät koskevat junakaluston kunnossapitokustannuksia sekä henkilöjunaliikenteen
käyttövarmuushuollon kustannuksia. Näitä koskevat kustannukset perustuvat koko-
naan ulkomaisiin selvityksiin,koska luotettavia tilastoihintai selvityksiin perustuvia
lähtötietoja Suomesta ei ole saatavissa. "