|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #126 : Kesäkuu 28, 2012, 17:33:00 » |
|
On Ziggy tämän maininnut jo muutama päivä sitten.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #127 : Kesäkuu 29, 2012, 20:54:06 » |
|
On Ziggy tämän maininnut jo muutama päivä sitten. Kyllä, ja miehen perustelut olivat "En halunnut myöhästyä junasta." Äitini kysyi: "Mitä jos olisit kuollut tossa tempussa?" "Ei haitannu kunhan en olisi junasta myöhästynyt". Eli Rbkt:n ovessa junan lähdettyä Kokkolasta. Oli ekana koputellut oveen mutta kun en siellä ketään nähnyt niin eihän siihen kukaan reagoinu. Juna ehti kiihdyttää n. 30-40km/h kun kuljettaja iski jarrut pohjaan ja junan ovien lukitukset avattiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouko Järvinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 115
|
« Vastaus #128 : Kesäkuu 30, 2012, 14:33:08 » |
|
Katselin tuossa Juhannusjunan uusintaa ja juurikin Kokkolassa näkyi muuan mustaan takkiin pukeutunut henkilö vaunun ovella ja kohta kokeilemassa toista ovea. Sitten kuva vaihtui aseman edustan ihmisiin ja hetken päästä kamera kääntyi lähteneeseen junaan ja kun tarkkaan katsoi, niin kyllähän siellä sama mies ovesta kiinni pitäen hölkkäsi junan vierellä. Sopiiko tilanteen tuntomerkit kohdalleen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 897
|
« Vastaus #129 : Kesäkuu 30, 2012, 15:31:11 » |
|
Uusinta jes .
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #130 : Kesäkuu 30, 2012, 16:25:14 » |
|
Kokeillaanpa uudelleen tämän ohjelman tallennusta, viimeksi digiboksin kovolla oli ohjelma jonka kesto 13H mutta kokoa vain reilu 6gb. Jostain syystä olikohan Tampereelta eteenpäin ohjelma ei ollut tallentunut kovalevylle ollenkaan
|
|
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2012, 17:35:23 kirjoittanut Harri Junttila »
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 507
|
« Vastaus #131 : Kesäkuu 30, 2012, 19:08:47 » |
|
Vielä live-lähetykseen: junan lähtiessä Oulusta, Intiön kohdalla helikopterista kuvattu kohtaus oli myös "kenraaliharjoituksesta" leikattu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #132 : Kesäkuu 30, 2012, 20:16:41 » |
|
Samoin taisi olla ennen Oulua koska olin helikopterin kuvasta erottavinani vaunuissa punaisia raitoja vaikka oli suoraan yläpuolelta kuvattu. Myöskin Oulun jälkeen veturin keulalta ja helikopterista kuvatussa oli märkä asfaltti vaikka Oulussa ei ollut sateesta tietoakaan tuolloin. Itse kuvasin Tuirassa silloin ja pelkäsin jo että ei kai helikopterista minua kuvata kun ennen junan tuloa se lenti ainakin kolme kertaa yli.
Harmi että en mennyt Oulun asemalle kun ajattelin että paremmin sen näkee sitten jälkikäteen telkkarista mutta semmoista pätkimistähän tuo oli että Oulun osalta floppasi aika pahoin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Lehtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 34
|
« Vastaus #133 : Kesäkuu 30, 2012, 21:18:17 » |
|
En tiedä oliko joku maininnut, mutta tänään uusintaa välillä vilkaistessa huomasin että Hämeenlinnan ja Tampereen välillä on yksiraiteista osuutta, ainakin jos on uskominen näkymään veturista Ymmärrän että joitain pätkiä on pitänyt kuvata etukäteen, mutta leikkauksessa on käynyt pikku fiba..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Metsäpelto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 31
|
« Vastaus #134 : Heinäkuu 01, 2012, 13:48:56 » |
|
Uusintaa katsellessa alkoi vähitellen tympiä se sama pimputus jota soitettiin joka välissä, ainakin kun junaa kuvattiin ilmasta käsin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #135 : Heinäkuu 01, 2012, 23:02:35 » |
|
Katselin tuossa Juhannusjunan uusintaa ja juurikin Kokkolassa näkyi muuan mustaan takkiin pukeutunut henkilö vaunun ovella ja kohta kokeilemassa toista ovea. Sitten kuva vaihtui aseman edustan ihmisiin ja hetken päästä kamera kääntyi lähteneeseen junaan ja kun tarkkaan katsoi, niin kyllähän siellä sama mies ovesta kiinni pitäen hölkkäsi junan vierellä. Sopiiko tilanteen tuntomerkit kohdalleen? Nyt kun tämän sanoit niinkatsoin itsekkin sitä... Samahan mies se siinä..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #136 : Heinäkuu 02, 2012, 07:50:18 » |
|
Minusta oli ihan kökköä ettei veturikuskia tai kuskeja haastateltu tahi kuvattu ohjaamossa kertaakaan. Odotin sitä mutta toteutumatta jäi. Sitten vielä lopussa kiitettiin kaikkia muita paitsi kuljettajia. Aikamoinen moka jos moinen juhla vietetään ilman ohjaajaa Voihan tietysti olla niinkin että veturinkuljetta(t) kieltäytyi haastattelusta, mutta aika epätodennäköistä että kuljettajaa oli edes aikomus haastatella. Olisivat edes kiitelleet, koska ilman kuljettajia koko juna olisi jäänyt ajamatta, kuten mainitsitkin... Tämä on valitettavasti ihan tyypillistä. Olen joskus kuullut jopa sanottavan melko arvovaltaiselta taholta, että veturinkuljettajat kuuluvat tukitoimintoihin ja tukitoiminnoista kun pitäisi päästä pitkässä juoksussa eroon ja keskittyä ydinliiketoimintaan. Näin ajattelee henkilö, jonka mielestä kuljetusfirman tuotto syntyy lipunmyynnin kassalla ja laskutuksessa. Voitaisiinko siis sanoa vanhaa sanontaa hieman mukaellen: "Vain lipunmyynti on tärkeää, eikä sekään ole kovin tärkeää" ? Valitettavasti kyseessä ei ole siis pelkästään yhden henkilön mielipide, vaan melko laajalle levinnyt käsitys.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Tuominen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 172
|
« Vastaus #137 : Heinäkuu 02, 2012, 22:18:59 » |
|
Oli siinä Kekkosessa jotain hyvääkin
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sami Hiltunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 101
|
« Vastaus #138 : Heinäkuu 05, 2012, 08:31:34 » |
|
Harmi että en mennyt Oulun asemalle kun ajattelin että paremmin sen näkee sitten jälkikäteen telkkarista mutta semmoista pätkimistähän tuo oli että Oulun osalta floppasi aika pahoin.
Yksi tuttu oli kuvausryhmässä ja kertoi, että laiturilla olleet ihmiset polkivat kuva- ja äänipiuhoja ja sen takia lähetys pätki.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #139 : Heinäkuu 05, 2012, 08:42:43 » |
|
Yksi tuttu oli kuvausryhmässä ja kertoi, että laiturilla olleet ihmiset polkivat kuva- ja äänipiuhoja ja sen takia lähetys pätki.
Toisin sanoen tuotantotiimi teki arviointivirheen siinä, miten kestäviä piuhoja käytettiin tai olisi pitänyt käyttää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #140 : Heinäkuu 06, 2012, 08:36:07 » |
|
Yksi tuttu oli kuvausryhmässä ja kertoi, että laiturilla olleet ihmiset polkivat kuva- ja äänipiuhoja ja sen takia lähetys pätki.
Toisin sanoen tuotantotiimi teki arviointivirheen siinä, miten kestäviä piuhoja käytettiin tai olisi pitänyt käyttää. Taisi olla niin, että kaapeli oli valmiiksi viallinen ja ehjää kaapelia ei saatu tilalle (syystä ja toisesta).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #141 : Heinäkuu 09, 2012, 00:41:53 » |
|
Tulipas tässä mieleen että jos täällä on sellaisia jotka olivat kuvaamassa Juhannusjunaa Tampere - Parkano välillä ja on hyvä kuva veturista jossa näyn edes jotenkin, niin olisin kiitollinen jos voisi minulle sen lähettää. (en lisää omalle kuvasivustolleni enkä minnekkään muualle, facebookkiin kavereille näkyväksi ainoastaan jos kuvan omistaja antaa luvan)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« Vastaus #142 : Elokuu 15, 2012, 19:57:20 » |
|
Oliko Lohjalla jotain kalustoa kuvausten harjoittelussa vai tapahtuiko "kuivaharjoitteluna" asemalla?
Jos oikein olen käsittänyt niin Lohjalla kuvattu materiaali oli ohjelman mainoksessa mutta itse ohjelmassa sitä ei ollut käytetty =(
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veli Koski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5
|
« Vastaus #143 : Huhtikuu 17, 2016, 21:59:49 » |
|
Katselin äsken vuoden 2012 juhannusjuna-ohjelmaa nauhalta. Kemin ja Rovaniemen välillä Rosa Liksomin haastattelun jälkeen tuli vanhoja VR:n filminpätkiä. Huomioni kiinnitti 1960-luvulla kuvattu filminpätkä, jossa näkyy liikkeessä olevasta junasta tällainen osa: ensimmäisenä Dm4, jonka perässä Hr11 ja sen perässä sininen matkustajavaunu. Onkohan tuollainen kokoonpano ollut tavallinen? Näytti ainakin hyvin erikoiselta, kun veturi oli ikäänkuin matkustajavaunujen välissä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 640
|
« Vastaus #144 : Huhtikuu 17, 2016, 22:37:46 » |
|
Katselin äsken vuoden 2012 juhannusjuna-ohjelmaa nauhalta. Kemin ja Rovaniemen välillä Rosa Liksomin haastattelun jälkeen tuli vanhoja VR:n filminpätkiä. Huomioni kiinnitti 1960-luvulla kuvattu filminpätkä, jossa näkyy liikkeessä olevasta junasta tällainen osa: ensimmäisenä Dm4, jonka perässä Hr11 ja sen perässä sininen matkustajavaunu. Onkohan tuollainen kokoonpano ollut tavallinen? Näytti ainakin hyvin erikoiselta, kun veturi oli ikäänkuin matkustajavaunujen välissä?
Lieneekö sama pätkä, joka esiintyy VR:n 100-vuotisjuhlaelokuvassa. Kysymyksessä on mitä ilmeisimmin P31/32 Rantaradalla. Siihen asetettiin teräsvaunuja 2.5.1961 alkaen ja tämä oli ylipäätään ensimmäinen pikajuna Suomessa, jossa vakituisesti teräsvaunuja käytettiin. Tällä tai entisellä Rautatiemuseon foorumilla liikkuneiden tietojen mukaan vetovoimana vaihtelivat samasta päivästä lukien Hr11, 2*Hr11, Hr11+Dm4, Dm4+Hr11 ja 2*Dm4. Tämä jatkui maalis-huhtikuun vaihteeseen 1962 saakka, jolloin Hr12-veturit tulivat Rantaradalle kiertoihin P31/T1032 (ma-la), P31/P30A (su), T1031 (ma-la)/P32 (ti-su) ja P39 (su)/P32 (ma). Kuvailtu kokoonpano on siis ollut jossain määrin tavanomainen mutta vain noin 11 kuukauden ajan vuosina 1961-1962. Satunnaisia tapauksia on saattanut olla myöhemminkin, jos Hr12-vetureiden käyttöä on kelirikkoaikana Rantaradalla rajoitettu tai suurten juhlapyhien yhteydessä T1031/1032 peruutettu ja Hr12-veturit laitettu ennemmin pohjoisen lisäpikajuniin. Miksi sitten Dm4 laitettiin joskus Hr11-veturin eteen, jolloin Dm4:sta ei voinut olla suoraa kulkua vaunuihin niin johtuisiko tarpeesta johtaa höyryä Hr11-veturista vaunuihin tai sitten Dm4:ssa jäähdytys toimi paremmin, jos se oli junassa ensimmäisenä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veli Koski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5
|
« Vastaus #145 : Huhtikuu 18, 2016, 07:47:15 » |
|
Katselin äsken vuoden 2012 juhannusjuna-ohjelmaa nauhalta. Kemin ja Rovaniemen välillä Rosa Liksomin haastattelun jälkeen tuli vanhoja VR:n filminpätkiä. Huomioni kiinnitti 1960-luvulla kuvattu filminpätkä, jossa näkyy liikkeessä olevasta junasta tällainen osa: ensimmäisenä Dm4, jonka perässä Hr11 ja sen perässä sininen matkustajavaunu. Onkohan tuollainen kokoonpano ollut tavallinen? Näytti ainakin hyvin erikoiselta, kun veturi oli ikäänkuin matkustajavaunujen välissä?
Lieneekö sama pätkä, joka esiintyy VR:n 100-vuotisjuhlaelokuvassa. Kysymyksessä on mitä ilmeisimmin P31/32 Rantaradalla. Siihen asetettiin teräsvaunuja 2.5.1961 alkaen ja tämä oli ylipäätään ensimmäinen pikajuna Suomessa, jossa vakituisesti teräsvaunuja käytettiin. Tällä tai entisellä Rautatiemuseon foorumilla liikkuneiden tietojen mukaan vetovoimana vaihtelivat samasta päivästä lukien Hr11, 2*Hr11, Hr11+Dm4, Dm4+Hr11 ja 2*Dm4. Tämä jatkui maalis-huhtikuun vaihteeseen 1962 saakka, jolloin Hr12-veturit tulivat Rantaradalle kiertoihin P31/T1032 (ma-la), P31/P30A (su), T1031 (ma-la)/P32 (ti-su) ja P39 (su)/P32 (ma). Kuvailtu kokoonpano on siis ollut jossain määrin tavanomainen mutta vain noin 11 kuukauden ajan vuosina 1961-1962. Satunnaisia tapauksia on saattanut olla myöhemminkin, jos Hr12-vetureiden käyttöä on kelirikkoaikana Rantaradalla rajoitettu tai suurten juhlapyhien yhteydessä T1031/1032 peruutettu ja Hr12-veturit laitettu ennemmin pohjoisen lisäpikajuniin. Miksi sitten Dm4 laitettiin joskus Hr11-veturin eteen, jolloin Dm4:sta ei voinut olla suoraa kulkua vaunuihin niin johtuisiko tarpeesta johtaa höyryä Hr11-veturista vaunuihin tai sitten Dm4:ssa jäähdytys toimi paremmin, jos se oli junassa ensimmäisenä? Suuret kiitokset vastauksesta! On nuo olleet hienon näköistä katsottavaa. Olisipa mahtava juttu, jos noista vuoden 1961-62 P31/32 -junista löytyisi valokuvia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 640
|
« Vastaus #146 : Huhtikuu 18, 2016, 09:15:20 » |
|
Suuret kiitokset vastauksesta! On nuo olleet hienon näköistä katsottavaa. Olisipa mahtava juttu, jos noista vuoden 1961-62 P31/32 -junista löytyisi valokuvia.
Valokuvista en tiedä mutta jotain voi löytyä, jos katselee oheisen pätkän noin kohdasta 7:50 eteenpäin. http://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/05/30/ja-junalla-paaseeKolmas mahdollinen selitys Hr11-veturin ja Dm4-vaunun järjestykselle voisi olla, ettei järjestystä ole ehditty tai viitsitty vaihtaa Helsingin päässä vaan toiseen suuntaan on Dm4 ollut edellä ja toiseen suuntaan Hr11. Dm4-vaunulla ilmeisesti pyrittiin ajamaan aina I-pää edellä jos mahdollista, joten tämä lienee silti epätodennäköisempi teoria, kuin aikaisemmin mainitut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veli Koski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5
|
« Vastaus #147 : Huhtikuu 18, 2016, 14:46:13 » |
|
Suuret kiitokset vastauksesta! On nuo olleet hienon näköistä katsottavaa. Olisipa mahtava juttu, jos noista vuoden 1961-62 P31/32 -junista löytyisi valokuvia.
Valokuvista en tiedä mutta jotain voi löytyä, jos katselee oheisen pätkän noin kohdasta 7:50 eteenpäin. http://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/05/30/ja-junalla-paaseeKolmas mahdollinen selitys Hr11-veturin ja Dm4-vaunun järjestykselle voisi olla, ettei järjestystä ole ehditty tai viitsitty vaihtaa Helsingin päässä vaan toiseen suuntaan on Dm4 ollut edellä ja toiseen suuntaan Hr11. Dm4-vaunulla ilmeisesti pyrittiin ajamaan aina I-pää edellä jos mahdollista, joten tämä lienee silti epätodennäköisempi teoria, kuin aikaisemmin mainitut. Tuossa olikin juuri se sama filminpätkä, joka näkyi juhannusjuna -ohjelmassa. Eksoottisen näköinen kokoonpano. Olipa mukava, että joku tiesi noin hyvin tuosta "ihmejunasta". Ja koko tuo filmikin oli mukavaa katsottavaa!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|