Eesti Raudteeajaloo Selts, Эстонское Железнодорожно-историческое Общество eli Viron rautatiehistoriallinen seura julkaisee mielenkiintoisia tieto maan raideliikenteen historiasta Facebook sivuillaan. Tekstit ovat viroksi ja venäjäksi.
Erityisen hieno juttu kertoo Koplin vanhasta leveäraiteisesta (1524 mm) raitotiestä. Se valmistui vuonna 1915 tehtaan tarpeisiin. Rata lähti Telliskivi kadulta ja kulki Balti-Vene tehtaalle Kopliin n. 4,5 km pituisena. Rata oli täysin erillinen vanhasta hevosraitiotiestä.
Kalustoksi hankittiin Pietarista 13 raitioteiden höyryveturi ja 27 vaunua. Vain kolme veturia kelpasi kuntonsa puolesta käyttöön. Tilalle hankittiin kaksi suurempaa venäläistä höyryveturia vuodelta 1915. Käyttöön saatiin myös Dvigatelin kuusi umpivaunua ja kaksi avovaunua. Tehdas hankki myös kaksi bensiinimoottorivaunua, jotka oli muunnettu Büssing busseista.
Radan suurin ongelma oli Sitsin mäki, jota Pietarin pienet höyryveturit eivät jaksaneen nousta täydellä kuormalla. Kuormia rajoitettiin ja liikennejärjestys mäessä määrättiin turvalliseksi vuorotteluksi. Kaluston kunto oli heikko ja onnettomuuksia mäessä pyrittiin näin välttämään.
Rata hiljeni sodan aika, sillä tehdas evakuoitiin. Matkustaja katosivat linjalta. Rata elpyi vasta vuonna 1926, jolloin linjalle oli asettaa vain kolme höyryveturia, kaksi bensiinivaunua ja 10 perävaunua. Se ei riittänyt tarpeisiin. Erilaisten vaiheiden jälkeen rata joutui kaupungin haltuun, mutta kalusto oli tehtaan. Joitakin vanhoja hevosraitiotien vaunua muutettiin moottorivaunuiksi. Lopulta kaupunki päätti syksyllä 1931 muuttaa radan 1067 mm radaksi, kalusto palasi tehtaalle. Kaksi moottorivaunua myytiin Eesti Raudteelle ja ne liikennöivät vuodesta 1933 Tapa-Rakvere -linjalla.
Vielä muutama kuva tästä unhoon jääneestä raitotiestä:
Kolomnan tehtaan höyryveturi n:o 13 vuodelta 1904
http://tinyurl.com/pdey4fgHöyryveturin vetämä kokoonpano
http://tinyurl.com/ots2n3b Bensiinimoottorivaunu
http://tinyurl.com/onsfcg2