Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2629
|
« : Toukokuu 16, 2010, 11:29:44 » |
|
Mulla on vähän jäänyt tuo seepratietämys miinukselle, sitä niin harvoin näkee ja niin harvoin siitä tulee kuviakaan. Joten tänne saa laittaa nippeli- ym. tietoa tästä hienosta veturityypistä.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Valtteri Keski-Säntti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 147
|
« Vastaus #1 : Toukokuu 16, 2010, 13:48:49 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2629
|
« Vastaus #2 : Heinäkuu 03, 2010, 12:07:14 » |
|
Ilr-Sld-välillä liikennöi vaikka kuinka monta veturisiirtoa joka viikko. Onko tällä välillä yhtään Dr14-siirtoja? Jos on niin milloin niitä voisi havaita? Omat havaintoni (muutama kerta) ovat niin eri ajoilta, ettei niistä voi selvää ns. "aikataulua" (eli milloin Dr14 on kulussa) muodostaa.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2629
|
« Vastaus #3 : Syyskuu 22, 2013, 08:36:31 » |
|
Hei, olen aina ollut siinä uskossa ettei täällä Turussa ole koskaan käyty Dr14- tai Vr12 -veturilla. Onko asia näin? Onko milloinkaan käyty?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 553
|
« Vastaus #4 : Syyskuu 23, 2013, 11:15:32 » |
|
Wikin mukaan tarjouksia tuli suomalaisten veturitehtaiden lisäksi Saksastakin. Epäilemättä tarjolla olisi ollut MaK:in V90-veturi, jonka konstruktiota on tutkittu tarkkaan kilpailun voittaneella Lokomollakin - vetureiden yhdennäköisyys on sen verran ilmeinen.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 899
|
« Vastaus #5 : Syyskuu 23, 2013, 17:59:51 » |
|
Turun seudun vaihtotyöt on, tehty Supernallella eli Dv15 paitsi nykyisin. Vaihtotyöt tehdään Dreeverillä Viirukukkoa ei ole, ollut Turussa päivystyskoneena.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2581
|
« Vastaus #6 : Syyskuu 23, 2013, 21:38:19 » |
|
Voisihan tänne kerätä tiedot sijoituspaikoista. Tässä tilanne 6.2.1980 liikennepiireittäin:
Helsinki 1851-1855 Kouvola 1856-1861, 1871-1874 Tampere 1868-1870 Seinäjoki 1867 Oulu 1866 Pieksämäki 1863-1865 Joensuu 1862
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1801
|
« Vastaus #7 : Syyskuu 24, 2013, 00:14:13 » |
|
Turun seudun vaihtotyöt on, tehty Supernallella eli Dv15 paitsi nykyisin. Vaihtotyöt tehdään Dreeverillä Viirukukkoa ei ole, ollut Turussa päivystyskoneena. Mutta aika guru saa olla, jos pystyy aukottomasti sanomaan, ettei Turussa olisi koskaan käynyt Dr14-veturia. Niinkin yllättävässä paikassa kuin Jyväskylä on tehty päivystystöitäkin Dr14-veturilla, tosin hyvin kauan sitten. Viime aikoina ei ole tietävästi näkynyt muuten kuin hinauksessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 643
|
« Vastaus #8 : Syyskuu 27, 2013, 12:09:36 » |
|
Turun seudun vaihtotyöt on, tehty Supernallella eli Dv15 paitsi nykyisin. Vaihtotyöt tehdään Dreeverillä Viirukukkoa ei ole, ollut Turussa päivystyskoneena.
Kai Supernalle oli kuitenkin Dv16 ja Dv15 vain Nalle?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1801
|
« Vastaus #9 : Syyskuu 27, 2013, 12:15:37 » |
|
Tämänhetkinen tilanne taitaa olla jotenkin näin:
Ilmala: 1853, 1866, 1868 ja 1869 (kaksi kerrallaan Sköldvikissä) Tampere: 1851 ja 1856 Kouvola: 1852, 1854, 1855, 1857-1865, 1867, 1870-1874 (kiertävät myös Kotkassa, Haminassa, Vainikkalassa, Lauritsalassa, Joutsenossa ja Imatralla)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2581
|
« Vastaus #10 : Syyskuu 27, 2013, 16:26:19 » |
|
Ilahtuneena Jounin antamista tiedoista, naputtelen tähän tilanteen vuoden 1970 loppuessa:
Sijoittelu 31.12.1970 Helsinki 1851, 1852, 1854, 1855 Helsinki (näistä 1851 ja 1852 Riihimäellä) Tampere 1860-1862 Kouvola 1856-1859, 1863 (näistä 1859 Lappeenrannassa ja 1863 tulossa tammikuussa 1971) Pieksämäki 1853 sijaintipaikkaa ei vielä määrätty 1864-1866 (tulossa huhti-kesäkuussa 1971) sijaintipaikkaa ei vielä määrätty 1867-1874 (tulossa heinäkuu 1971-helmikuu 1972)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #11 : Syyskuu 27, 2013, 17:32:46 » |
|
Vuoden 1975 tienoissa, jolloin aloin toden teolla aktivoitua rautatieharrastuksessani, havaitsin, että Tampereen Seeprat olivat silloin 1869-1872. Muistelen, että olisi ollut ihan 1978 tai 1979, kun Tpe antoi poi 1871 ja 1872 ja sai tilalle vain 1868.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2581
|
« Vastaus #12 : Syyskuu 27, 2013, 17:58:18 » |
|
Ensimmäinen Vr12/Dr14 vauriokorjaus, jonka olen kirjannut (ei siis ehdottoman varmasti oikeasti ensimmäinen) on veturilla 1858. Se putosi kiskoilta 6.12.1970 (Kv varikon veturi). Korjattiin Hyvinkään konepajalla 9.12.1970 (konepajapäiväksi on merkitty vain yksi päivä).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hannu Koskenvaara
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 60
|
« Vastaus #13 : Syyskuu 28, 2013, 17:26:40 » |
|
Missä vaiheessa on huomattu, ettei noilla uskalla ajaa kuin 35 km/h? Näin keväällä sellaisen nopeusleiman Kouvolassa 1871:n kyljessä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #14 : Syyskuu 28, 2013, 17:40:26 » |
|
Missä vaiheessa on huomattu, ettei noilla uskalla ajaa kuin 35 km/h? Näin keväällä sellaisen nopeusleiman Kouvolassa 1871:n kyljessä.
Sehän johtuu puhtaasti siitä, ettei osassa sarjasta ole JKV:tä. Osassa on, joten niillä on yhä 75 km/h. Olisiko 2009 "huomattu" ettei noilla uskalla ajaa yli 35 km/h.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 643
|
« Vastaus #15 : Syyskuu 28, 2013, 18:47:31 » |
|
Kuvien http://vaunut.org/kuva/43293 ja http://vaunut.org/kuva/43294 taulukoista nähdään tilanne marraskuussa 1971 eli: Helsinki 1851-1855 Kouvola 1856-1861 Seinäjoki 1862 Pieksämäki 1863-1864 Tampere 1865, 1867-1870 Oulu 1866 Vuodenvaihteessa 1985-1986 oli sijoittelu puolestaan: Helsinki 1851-1855 (2 kpl Riihimäellä eli arvatenkin 1851 ja 1852) Kouvola 1856-1862, 1870-1874 (1 kpl Kotkassa, 1 kpl Haminassa, 2 kpl Lappeenrannassa/Vainikkalassa ja 3 kpl Imatralla) Joensuu 1863 Pieksämäki 1864-1865 Oulu 1866 Seinäjoki 1867 Tampere 1868-1869 Vaikuttaa ilmeiseltä, että 70-luvun alussa monet Vr12-veturit olivat ensin hetken aikaa ajossa Tampereella, ennen kuin ne siirrettiin muualle Suomeen ja vasta sarjan loppupäästä Tampere sai omia vakivetureita. Johtui varmaan siitä, että veturit saatiin tarvittaessa nopeasti takuukorjauksiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2581
|
« Vastaus #16 : Syyskuu 28, 2013, 18:48:43 » |
|
Nopeusrajoituksesta on keskusteltu kuvassa http://vaunut.org/kuva/58572 "Turvallisuus" on sellainen sana, että sen varjolla kanantallaamat saavat lävitse ihan mitä vain, järkevyyttä ei kysytä. Se on vähän sama juttu kuin "lasten pelastaminen [moottorisahamurhaajilta]". Videolaki (sittemmin muutettu) kielsi K18-videot lasten pelastamiseksi. Samana päivänä kun laki astui voimaan, niin TV esitti videoelokuvien kieltolistalle joutuneen Kummisedän. Kuvaan kuuluu, että "Moottorisahamurhaaja" oli kokonaan kielletty Suomessa, eli se ei ollut K18-kieltolistalle joutuneiden joukossa, vaikka oli lain eniten julkisuutta saanut perustelu. Melkein lipsahti ohi aiheen, mutta perusteet ja toimenpiteet ovat minun silmissäni samaa matalaa tasoa kummassakin tapauksessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #17 : Syyskuu 28, 2013, 19:07:28 » |
|
Missähän vaiheessa seepra siirtyi raskaasta vaihtoveturista raskaaksi dieselveturiksi? Ja eniten ihmetyttää tuo numeron muuton 12 -> 14? Miksei sitten siirretty Dv-sarjaan, eihän ko. sarjalla ole linja-ajoa muutenkaan 'harrastettu', tiedän kyllä, että ImatraT - Joutseno siirrot on kyllä ajettu junana, ainkain jossain vaiheessa, ajetaanko enään?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2581
|
« Vastaus #18 : Syyskuu 28, 2013, 19:24:06 » |
|
Vielä 1970-luvulla vetureilla pyrittiin ajamaan linjalla kerran viikossa, ainakin vakinaisten junien listojen mukaan. Niissä pisimpiä ajoja oli muistaakseni Oulu-Kemi-Oulu lauantaisin (vai olisiko ollut sunnuntaisin). Kemi lienee sitten pohjoisin paikka missä sarja on käynyt, vai onko tiedossa havaintoja Torniosta tai jopa Rovaniemeltä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #19 : Syyskuu 28, 2013, 19:55:12 » |
|
Markku B: 1976:han tuli voimaan uusi sarjamerkintätapa, jossa ensimmäinen kirjain merkitsee käyttövoimaa ja toinen akselipainoa. Entinen Vr 12 oli uuden mukaan D=dieselveturi ja 21,5 tonnin akselipainollaan ilman muuta r=raskas. Dr12 ja Dr13 oli jo varattu, siis seuraava vapaa tunnus oli Dr14.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2581
|
« Vastaus #20 : Syyskuu 28, 2013, 20:13:59 » |
|
Markku B: 1976:han tuli voimaan uusi sarjamerkintätapa, jossa ensimmäinen kirjain merkitsee käyttövoimaa ja toinen akselipainoa. Entinen Vr 12 oli uuden mukaan D=dieselveturi ja 21,5 tonnin akselipainollaan ilman muuta r=raskas. Dr12 ja Dr13 oli jo varattu, siis seuraava vapaa tunnus oli Dr14.
Dr11 jätettiin vapaaksi. Ehkä se olisi aiheuttanut helposti virheellisen mielleyhtymän sarjaan Vr11-Dv11. En tiedä, mutta kai siihenkin joku syy oli.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|