Mieleeni tuli välittömästi, että entä jos kuvassa aletaan käydä yleistä keskustelua, joka ei välttämättä liity itse kuvaan? Ymmärsin, että katselukerrat lasketaan yksinkertaisesti siitä, monta kertaa kuvasivu on ladattu. Erikseen ei siis eritellä, onko kuvasivulle saavuttu
itse kuvaa katsomaan vai ainoastaan sen yhteydessä käytävän
keskustelun seuraamisen tai siihen osallistumisen takia. Keskustelun, joka ei ääritapauksissa liity kuvan sisältöön ollenkaan.
Otetaan esimerkki:
http://www.vaunut.org/kuva/76323Kuva on tyylikäs, mutta olisiko sivulle kuitenkaan saavuttu yhtä useasti, jos sen yhteydessä ei olisi käyty kuvatekstiin liittyvää keskustelua kuvausolosuhteisiin liittyen? Pitkäksi venyvät keskustelut aikaansaavat katselukertoja sekä kommentoijilta että seuraajilta, ja tuloksena voivat olla katselumäärät, jotka peittoavat upeat mutta vähän kommentteja keränneet kuvat.
Jos viikon kuvia todella aletaan nostaa esille katselukertojen perusteella, ylläpitäjien tulisi varmasti karsia viikon katsottujen "TOP-listalta" kuvat, joiden katselumääriä kuvan sisältöön liittymättömät keskustelut ovat vääristäneet. Aiheuttaisiko tällainen poisto pahaa verta kuvan ottajassa, joka ei välttämättä ole edes itse keskusteluun osallistunut (ei päde esimerkissä), mutta joka ilman omaa syytään menettää mahdollisuuden saada kuvalleen Viikon kuva-statuksen?
Mainitaan vielä, että esimerkissähän keskustelu on leimahtanut kunnolla vasta viikon jälkeen, mutta ei se tarkoita, ettei vastaavaa voisi tapahtua heti kuvan lataamisen perään.
Vai onko tämä niin marginaalinen ongelma, että vain itse näen sen ongelmana?