Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Haapaveden rata  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 346


« : Helmikuu 01, 2014, 21:16:39 »

Liikennevirasto tiedottaa, että Oriveden ja Haapaveden välisellä radalla sitten suljetaan tasoristeys.

http://news.cision.com/fi/liikennevirasto/r/orivesi-haapavesi-rataosuudelta-juupajoella-poistetaan-tasoristeys,c9522400
tallennettu
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 956


« Vastaus #1 : Helmikuu 01, 2014, 21:42:35 »

Oriveden ja Haapaveden välisellä radalla
  Virnistää
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #2 : Helmikuu 01, 2014, 22:35:38 »

Kas kun ei Orijärven ja Haapaveden välisellä rataosuudella...

Mutta mistäs tämä Grönkvistin tasoristeys on saanut nimensä? (Retorinen kysymys - kaikkihan tämän tietävät!)

Vastaus löytyy mm. Oriveden Sanomista 28.01.2014 missä uutisoidaan tästä tasoristeyksen poistosta. Tasoristeyshän tuli tutuksi 27.08.2011 tasoristeysonnettomuuden myötä, jolloin pusikon takaa hyökännyt kiskobussi tappoi skootteritytön. Tai miten tasoristeyksen turvallisuutta, kautta vaaraallisuutta nyt sitten pitäisikin tulkita, aiemmin tasoristeyksessä on menettänyt henkensä yksi hevonen... ... ...

Tässä ei kuitenkaan mitään menetetty: täysin turha tasoristeys. Radan molemmin puolin on yhtä pitkät/lyhyet matkat Juupajoelle.
tallennettu

Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1794


« Vastaus #3 : Helmikuu 01, 2014, 22:45:11 »

Tuo virhe korjattiin varsinaiseen uutiseen, mutta tuolla vasemman reunan tiedotteissa uutinen näemmä näkyy edelleen virheellisenä.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 01, 2014, 23:05:11 kirjoittanut Jouni Hytönen » tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #4 : Helmikuu 02, 2014, 14:26:32 »

hyvä päätös, rataverkolla vieläkin satoja täysin "turhia" tasoristeyksiä. Mikäköhän on muutes lyhyin matka tasoristeyksestä seuraavaan rataverkolla jos unohdetaan ns. laituripolut.

tallennettu
Jarmo Ranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 55


« Vastaus #5 : Helmikuu 02, 2014, 14:35:26 »

En tiedä vastausta suoraan, mutta aletaan tarvittaessa lyhentää tästä: Lahti-Loviisa-radalla vartioimattomat tasoristeykset Miettinen ja Ämmälä I ovat rapian 210 metrin etäisyydellä toisistaan.

Tasoristeys.fi:
http://www.tasoristeys.fi/risteyshaku?crossingId=3584 (Miettinen)
http://www.tasoristeys.fi/risteyshaku?crossingId=3585 (Ämmälä I)
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 359


« Vastaus #6 : Helmikuu 02, 2014, 15:13:05 »

En tiedä vastausta suoraan, mutta aletaan tarvittaessa lyhentää tästä: Lahti-Loviisa-radalla vartioimattomat tasoristeykset Miettinen ja Ämmälä I ovat rapian 210 metrin etäisyydellä toisistaan.

Tasoristeys.fi:
http://www.tasoristeys.fi/risteyshaku?crossingId=3584 (Miettinen)
http://www.tasoristeys.fi/risteyshaku?crossingId=3585 (Ämmälä I)

Vähänliikennöidyillä rataosuuksilla, jota toki Lahti-Loviisan satamakin on mitä suurimmassa määrin, löytyy viljelysteiden tasoristeyksiä, jotka voivat olla hyvinkin lähellä toisiaan. Esim. Haapajärven radalla Suojalan ja Metakan tasoristeykset ovat 114 metrin välein.

Mitä tulee viestiketjun alkuperäiseen teemaan, 5 vuotta sitten ilmestyneessä karttakirjassa Keski-Suomi Karttakuvina kirjoitettiin Äänekosken ja Haapaveden välisestä radasta. On se rautatiemaantieto hallussa muuallakin kuin Liik enne vira stossa.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1794


« Vastaus #7 : Helmikuu 02, 2014, 22:26:44 »

Turku-Uusikaupunki:

Klapi km 241+584: http://www.tasoristeys.fi/risteyshaku?crossingId=3909
Koivunen km 241+666: http://www.tasoristeys.fi/risteyshaku?crossingId=3910

Etäisyys 84 metriä.

Jokaiseeen tasoristeykseen liittyy kuitenkin juridinen oikeus sen olemassaoloon ja nämä oikeudet on vaikkapa tietoimituksella, tilusvaihdolla tai ratasuunnitelmalla poistettava. Helpointa on, jos oikeuden omistaja toteaa, että poistakaa vain, hänellä ei ole sille mitään käyttöä. Sitten puretaan ja sillä selvä.

Pahimmillaan nämä poistohankkeet käyvät läpi yhden tai useampia oikeusasteita.

Toisaalta jokaiselle kiinteistölle on käsittääkseni jostain päästävä kulkemaan. Jos maa-alue on vaikkapa radan ja vesistön välissä, tulee poistaminen äkkiä melko kalliiksi. Tässä kaksi esimerkkiä Parikkalan ja Joensuun väliltä:

Vilska E.: http://www.tasoristeys.fi/risteyshaku?crossingId=1939
Naukkarinen: http://www.tasoristeys.fi/risteyshaku?crossingId=1940
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #8 : Helmikuu 05, 2014, 23:35:37 »

Turku-Uusikaupunki:

Klapi km 241+584: http://www.tasoristeys.fi/risteyshaku?crossingId=3909
Koivunen km 241+666: http://www.tasoristeys.fi/risteyshaku?crossingId=3910

Etäisyys 84 metriä.

Jokaiseeen tasoristeykseen liittyy kuitenkin juridinen oikeus sen olemassaoloon ja nämä oikeudet on vaikkapa tietoimituksella, tilusvaihdolla tai ratasuunnitelmalla poistettava. Helpointa on, jos oikeuden omistaja toteaa, että poistakaa vain, hänellä ei ole sille mitään käyttöä. Sitten puretaan ja sillä selvä.

Pahimmillaan nämä poistohankkeet käyvät läpi yhden tai useampia oikeusasteita.

Toisaalta jokaiselle kiinteistölle on käsittääkseni jostain päästävä kulkemaan. Jos maa-alue on vaikkapa radan ja vesistön välissä, tulee poistaminen äkkiä melko kalliiksi. Tässä kaksi esimerkkiä Parikkalan ja Joensuun väliltä:

Vilska E.: http://www.tasoristeys.fi/risteyshaku?crossingId=1939
Naukkarinen: http://www.tasoristeys.fi/risteyshaku?crossingId=1940
84 metriä! Joo ei varmaan löydy kun idästäpäin vastavia lukemia. Täysinjärjetöntä länsimaissa, ei Ruotsissa löydy tälläistä, siellä on sentään maalaisjärki;-)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Haapaveden rata  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina